Controversiëel vraagje

kabouterke09
Topic Starter

Controversiëel vraagje

#1 , 28 mei 2010 14:58

Beste,

Ik zit met een wat ongewone vraag, ik zou graag zaden van cannabisplanten willen verkopen als dit niet tegen de Belgische wetgeving is.
Echter vind ik zelf nergens duidelijkheid omtrent deze controversiele zaak. Ik veronderstel dat dit in vele landen mag of gedoogd wordt,
aangezien er een hele hoop webshops zijn die deze zaden verkopen uit vb. Nederland, Duitsland, UK, Denemarken, etc. .
De meeste shops vermelden wel dat deze zaden enkel als souvenir, als hebbedingetje, worden verkocht.
Ten tweede, is de verzending van deze zaden via post e.d. toegelaten? Ook hier veronderstel ik dat dit wel kan, aangezien deze markt dit al jaren verzendt via postpakketjes.
Ten derde, als ik in bezit ben van 1 vrouwelijke cannabisplant en 1 mannelijke plant (om zaden te kweken), val ik dan nog onder het Belgische 'gedoog'beleid?

Ik hoop dat u deze vragen niet te controversieel vindt om te beantwoorden.
Alvast bedankt voor de moeite!

Met vriendelijke groet,

Toon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 28 mei 2010 18:32

Vraag 1 en 2:
- Niemand mag zonder voorafgaande algemene vergunning van de bevoegde minister onder bezwarende titel of om niet, psychotrope stoffen invoeren, uitvoeren, vervaardigen, in bezit hebben, verkopen of te koop stellen, afleveren of aanschaffen. Deze vergunning is persoonlijk en beperkt tot wetenschappelijke en medische doeleinden. (Art. 3. § 1 KB 22 januari 1998)
- In- en uitvoer van verdovingsmiddelen met de post zijn verboden. (art. 8 KB 31 december 1930)
- Zonder voorafgaande vergunning vanwege Onzen Minister van Binnenlandsche Zaken en Volksgezondheid mogen geen verdoovingsmiddelen uitgevoerd worden. (art. 5 KB 31 december 1930)
- Zonder voorafgaande vergunning vanwege Onzen Minister van Binnenlandsche Zaken en Volksgezondheid mogen geen verdovingsmiddelen ingevoerd worden. (art. 3 KB 31 december 1930)
- Zonder voorafgaande vergunning van Onze Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft mag niemand, onder bezwarende titel of om niet, verdovingsmiddelen invoeren, uitvoeren, vervaardigen, in bezit hebben, verkopen of te koop stellen, afleveren of aanschaffen. Deze vergunning is persoonlijk. (art. 11 KB 31 december 1930)
- Het is verboden verdovingsmiddelen te verkopen, te koop te stellen of af te leveren aan personen (art. 15 KB 31 december 1930)

De volgende verdovende middelen staan onder andere op de lijst van verboden stoffen:
TETRAHYDROCANNABINOL, volgende isomeren en hun stereochemische varianten :
- 7,8,9,10-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-3-pentyl-6H-dibenzo(b,d)pyran-1-ol;
- (9R,10aR)-8,9,10,10a-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-3-pentyl-6H-dibenzo(b,d)pyran-1-ol;
- (6aR,9R,10aR)-6a,9,10,10a-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-3-pentyl-6H-dibenzo (b,d)pyran-1-ol;
- (6aR,10aR)-6a,7,10,10a-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-3-pentyl-6H-dibenzo(b,d)pyran-1-ol;
- 6a,7,8,9,-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-3-pentyl-6H-dibenzo(b,d)pyran-1-ol;
- (6aR,10aR)-6a,7,8,9,10,10a-hexahydro-6,6-dimethyl-9-methylene-3-pentyl-6H-dibenzo(b,d)pyran-1-ol

De verkoop is dus verboden in België.

De misdrijven van invoer, vervaardiging, vervoer, aanschaf en bezit van slaap- en verdovende middelen, alsmede van teelt van cannabisplanten voor persoonlijk gebruik (art. 26bis, 2° KB 31 december 1930) en de misdrijven van invoer, vervaardiging, vervoer, aanschaf en bezit van TETRAHYDROCANNABINOL volgende isomeren en hun stereochemische varianten (zie lijstje) (art. 40bis, 2° KB 22 januari 1998) worden bestraft met:
1° geldboete van 15 tot 25 EUR voor de eerste overtreding;
2° geldboete van 26 tot 50 EUR in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste veroordeling;
3° gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en geldboete van 50 tot 100 EUR in geval van nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeling;
(art. 2ter Wet 24 februari 1921)

Wanneer deze misdrijven gepaard gaan met openbare overlast dan is de volgende straf van toepassing: gevangenisstraf van drie maanden tot één jaar en met geldboete van 1.000 tot 100.000 EUR, of met één van die straffen alleen (art. 2ter Wet 24 februari 1921)

Vraag 3:
"Zoals onder het regime van de ministeriële richtlijn van 16 mei 2003 betreffende het vervolgingsbeleid inzake het bezit van en de detailhandel in illegale verdovende middelen, wordt het bezit van een hoeveelheid cannabis van maximum 3 gram of één geteelde plant, door een meerderjarige persoon, zonder dat enige aanwijzing inzake verkoop of handel aanwezig is, geacht te zijn voor persoonlijk gebruik.
Nuttigheidshalve kan in dit verband verwezen worden naar het artikel 26bis, 2°, van het koninklijk besluit van 31 december 1930 houdende regeling van de slaapmiddelen en de verdovende middelen en betreffende risicobeperking en therapeutisch advies, zoals ingevoegd door het koninklijk besluit van 16 mei 2003 dat de misdrijven bepaalt die behoren tot de "eerste categorie", zijnde de inbreuken inzake invoer, vervaardiging, vervoer, aanschaf en bezit van slaap- en verdovende middelen, alsmede de teelt van cannabisplanten, voor persoonlijk gebruik." (Gemeenschappelijke richtlijn van 25 januari 2005 van de Minister van Justitie en het College van procureurs-generaal omtrent de vaststelling, registratie en vervolging van inbreuken inzake het bezit van cannabis)

Wet 24 februari 1921 = Wet van 24 februari 1921 betreffende het verhandelen van giftstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, psychotrope stoffen, ontsmettingsstoffen en antiseptica en van de stoffen die kunnen gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen
KB 22 januari 1998 = KB van 22 januari 1998 tot houdende regeling van sommige psychotrope stoffen en betreffende risicobeperking en therapeutisch advies
KB 31 december 1930 = KB van 31 december 1930 tot houdende regeling van sommige psychotrope stoffen en betreffende risicobeperking en therapeutisch advies

kabouterke09
Topic Starter

#3 , 28 mei 2010 19:02

Bedankt voor de uitgebreide reactie float!

enkel... dat cannabis illigaal is in Belgie dat wist ik.
Maar er is een groot verschil tussen cannabis en een zaadje van een cannabisplant.
Marihuana zijn de onbestoven bloemtoppen van de vrouwelijke plant.
De zaden bevatten geen psychotrope stoffen.
Je kan cannabiszaad gewoon in de winkel kopen, als vogelvoeding. Echter zijn de planten die hieruit groeien weinig geschikt.

Ik weet het, het is een deel van het recht dat niet dagdagelijks is, maar ik vertrouw erop dat iemand hier wel raad mee weet.
Al hard bedankt voor de moeite!

Vriendelijke groet,

Toon.

Reclame

float

#4 , 28 mei 2010 22:07

Als je thuis een plantje wil laten groeien is er geen probleem. Zolang het niet 'problematisch' wordt ;-)

Ik vermoed wel dat de verkoop van cannabiszaadjes kan gecatalogeerd worden onder het vergemakkelijken van druggebruik, wat wederom strafbaar is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2010 17:45

Wat verkocht wordt is vogelzaad waar kempzaden in zitten. Dat is de Europeese inheemse vorm van de cannabis sativa met veel THC.
Deze wordt gebruikt als vb vogels- vissen en hagedissenvoer.

Al de rest is verboden.
In Antwerpen en trouwens alle grote steden zal men bij eigen kweek - toch wel wat problemen krijgen.
Als je dan nog een winkeltje wil opstarten - het gaat je goed --- in de Begijnenstraat is er nog plaats hoor.

Nog extra als onafhankelijk producent moet je wel rekening houden dat de dealersmarkt vaste leveranciers heeft die niet van hier zijn en werken met overnameregels van ginder - kwestie van er morgen nog te zijn he

Terug naar “Archief”