weigeren erfenis

curious
Topic Starter

weigeren erfenis

#1 , 02 jun 2010 21:46

Ik heb na onherstelbaar geschil reeds vele tientallen jaren geen contact meer met mijn vader.
Ik heb enkele weken geleden zijn overlijden vernomen.
Zijn naasten zijn de kinderen van zijn ook reeds overleden vriendin.
Zijn laatste verblijfplaats was op +100 km van de mijne; ik vernam dat hij in rustoord verbleef en de laatste maanden in het ziekenhuis in behandeling was.
Ik heb mij gedistantieerd met gemeentelijk geregistreerde brief van de begrafenismodaliteiten
en vermeld dat ik om billijkheidsredenen niet wens tussen te komen voor welke kosten ook.
Er was mij al die jaren geen voorgaande historiek bekend van zijn financiën.
Ik vernam telefonisch dat zijn naasten die ook door hem mee werden opgevoed bij volmacht alle kosten afgehandeld hebben en de tekorten op zich genomen hebben ( begrafenis, home enz . )
De telefonische contacten, mail en briefwisseling met naasten verliepen vriendschappelijk.
recent zijn laatste belastingsaanslag gekregen ( 400 euro in zijn voordeel ) Ook kreeg ik een verzoek om contact te nemen met de bank ( er zou een geblokkeerde rekening staan met nog 200 euro op ) Verder is er een nieuwe belastingsaangifte 2010/2009 vertrokken. Inboedel of ander bezit zou er niet meer zijn.
De naasten hebben mij verder gemeld dat alle kosten betaald zijn en zij geen aanspraak maken op wat nu geblokkeerd staat ( bank+belastingsteruggave )
In eerste instantie zou ik echter uit principe al, die resten willen weigeren.
a) kan ik deze resten weigeren en hoe verloopt dit dan officieel ?
Ten tweede zou ik, wat er ook aangeboden wordt, willen weigeren om mij veilig te stellen voor mogelijk navolgende kosten.
b) kan ik als zoon die absoluut geen contact meer had met zijn vader gedurende meer dan dertig jaar, om billijkheidsredenen, navolgende ziekenhuiskosten of andere aanbiedingen weigeren ?

vriendelijk bedankt voor info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2010 19:22

'uit seniorennet.be'
1. Erfenis verwerpen/weigeren
Een erfenis weigeren is het beste indien het duidelijk is dat de erfenis bestaat uit meer schulden dan winsten. Als je de erfenis zou aanvaarden, kunnen de schuldeisers bij jou terecht. Om dat te vermijden kan je de erfenis dus verwerpen. U krijgt dan helemaal niets, maar hoeft dan ook niet te betalen aan schuldeisers.
Om dit te doen, moet u officieel een verklaring afleggen op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg van het arrondissement waar de overleden persoon laatst woonde.

2. Erfenis aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving
Als het niet duidelijk is of een erfenis nu schulden heeft of niet, dan is er de mogelijkheid van “voorrecht van boedelbeschrijving”. In dit geval zullen schuldeisers wél bij u terecht kunnen, maar nooit voor méér dan wat u kreeg uit de erfenis.
Om te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, moet je net zoals bij het verwerpen van een erfenis een verklaring afleggen op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg van het arrondissement waar de overleden persoon laatst woonde. Vervolgens dient u samen met een gerechtsdeurwaarder of een notaris de waarde van uw erfdeel te laten bepalen.

3. Erfenis zuiver aanvaarden
Als het duidelijk is dat er geen schulden zijn in de nalatenschap, dan kan u deze gewoon aanvaarden. U hoeft dan helemaal niets te doen. Het zuiver aanvaarden wordt trouwens ook stilzwijgend aangenomen. Vanaf het moment dat u goederen van het nalatenschap in bezit gaat nemen of verkopen, heeft u het nalatenschap stilzwijgend aangenomen. Enige uitzondering is wanneer u dringende en noodzakelijke handelingen moet doen met het nalatenschap, zoals het verkopen van bederfelijke goederen. Doet u dat, dan is het geen stilzwijgende aanvaarding.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jun 2010 19:47

a) kan ik deze resten weigeren en hoe verloopt dit dan officieel ?
Zoals reeds door Franciscus vermeld dient u zich te begeven met een verklaring van de verwerping naar de Rechtbank van Eerste Aanleg (waaronder woonplaats overledene ressorteerde). Kost 35 EUR.

b) kan ik als zoon die absoluut geen contact meer had met zijn vader gedurende meer dan dertig jaar, om billijkheidsredenen, navolgende ziekenhuiskosten of andere aanbiedingen weigeren? Zelfs indien u de erfenis verwerpt kan men u naast de begrafeniskosten ook de recente ziekenhuiskosten doen betalen. Indien u tijdens uw jeugd bent verwaarloosd door uw vader kunt u daar om billijkheidsredenen van vrijgesteld worden. Voor meningsverschillen in latere jaren niet.

Opm.:
als u verwerpt en u hebt kinderen dan erven die in uw plaats; willen die niet erven dan moeten ze ook verwerpen; daarna eventueel ook verdere familie, enz...(de hete aardappel wordt om het zo uit te drukken verder gegeven aan de volgenden in de rij van erfgenamen...)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jun 2010 10:25

Deze kosten vallen in eerste instantie ten laste van de boedel en kunnen bvb door de bank vereffend worden tegen aflevering van de facturen.

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten. Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351).

‘De kosten van verpleging die onmiddellijk aan het overlijden voorafgaan,maken een schuld uit van de nalatenschap van de overledene. Ze vallen EVENEENS onder het voorwerp van de onderhoudsverplichting van art.205 B.W. indien aan de voorwaarden hiertoe is voldaan,ook ten aanzien van de verwerpende erfgenaam‘(Vred.Merksem 15 juli 1999, Rechtskundig Weekblad 2000-01,991-992,noot VANWINCKELEN,K.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”