Ik heb na onherstelbaar geschil reeds vele tientallen jaren geen contact meer met mijn vader.
Ik heb enkele weken geleden zijn overlijden vernomen.
Zijn naasten zijn de kinderen van zijn ook reeds overleden vriendin.
Zijn laatste verblijfplaats was op +100 km van de mijne; ik vernam dat hij in rustoord verbleef en de laatste maanden in het ziekenhuis in behandeling was.
Ik heb mij gedistantieerd met gemeentelijk geregistreerde brief van de begrafenismodaliteiten
en vermeld dat ik om billijkheidsredenen niet wens tussen te komen voor welke kosten ook.
Er was mij al die jaren geen voorgaande historiek bekend van zijn financiën.
Ik vernam telefonisch dat zijn naasten die ook door hem mee werden opgevoed bij volmacht alle kosten afgehandeld hebben en de tekorten op zich genomen hebben ( begrafenis, home enz . )
De telefonische contacten, mail en briefwisseling met naasten verliepen vriendschappelijk.
recent zijn laatste belastingsaanslag gekregen ( 400 euro in zijn voordeel ) Ook kreeg ik een verzoek om contact te nemen met de bank ( er zou een geblokkeerde rekening staan met nog 200 euro op ) Verder is er een nieuwe belastingsaangifte 2010/2009 vertrokken. Inboedel of ander bezit zou er niet meer zijn.
De naasten hebben mij verder gemeld dat alle kosten betaald zijn en zij geen aanspraak maken op wat nu geblokkeerd staat ( bank+belastingsteruggave )
In eerste instantie zou ik echter uit principe al, die resten willen weigeren.
a) kan ik deze resten weigeren en hoe verloopt dit dan officieel ?
Ten tweede zou ik, wat er ook aangeboden wordt, willen weigeren om mij veilig te stellen voor mogelijk navolgende kosten.
b) kan ik als zoon die absoluut geen contact meer had met zijn vader gedurende meer dan dertig jaar, om billijkheidsredenen, navolgende ziekenhuiskosten of andere aanbiedingen weigeren ?
vriendelijk bedankt voor info