Nieuwe wet op de mede-eigendom: Syndicus

Kelly1
Topic Starter

Nieuwe wet op de mede-eigendom: Syndicus

#1 , 05 jun 2010 13:37

Geachte, onze syndicus is in 2006 vekozen met een termijn van 5 jaar.Kunnen we een andere syndicus aanstellen zonder schadevergoeding voor de vorige syndicus? Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 jun 2010 13:46

“Het mandaat van de syndicus mag niet langer zijn dan drie jaar, maar kan worden hernieuwd door een uitdrukkelijke beslissing van de algemene vergadering. Het feit dat het mandaat van de syndicus niet wordt vernieuwd, geeft op zich geen aanleiding tot een vergoeding.”;
Is wat de nieuwe wetgeving zegt.

Het lijkt me eenvoudiger en minder chaotisch om samen met de rvb een verkiezing van een nieuwe syndicus te organiseren op de volgende AV. Het ontslaan van de huidige enige maanden voor het vervallen van zijn mandaat zou wel eens langer kunnen duren dan de datum van de volgende AV.

Wat betreft de 5 jaar, dit is een contract afgesloten voor de nieuwe wetgeving in voege trad.

Bij de zoektocht naar een nieuwe syndicus sowieso in de voorwaarden opnemen dat jullie zoeken naar kandidaten die wensen te werken op basis van een jaarlijks te vernieuwen contract. Dat schrikt reeds een hele groep syndici waarmee u liever niet wenst te werken af...

j.demoor

#3 , 07 jun 2010 09:40

“Art.577-8...§6.De algemene vergadering kan STEEDS de syndicus ontslaan...Art.577-14.De bepalingen van deze afdeling zijn van DWINGEND recht.“(Burgerlijk Wetboek);

Er kon dus niet geldig van voornoemd art.577-8,§6 afgeweken worden,zodat op de toepassing ervan geen schadevergoeding verschuldigd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Vandebos

#4 , 07 jun 2010 10:36

Ik quote Pedro
Sedert 12/05 is de Wet marktpraktijken en consumentenbescherming van toepassing (in vervanging van de wet handelspraktijken).

Dit heeft tot belangrijk gevolg dat een VME niet meer als consument aanzien wordt (in tegenstelling tot vroeger vermits dit een rechtspersoon is).

Dit heeft dus als gevolg dat algemene voorwaarden van leveranciers afdwingbaar zijn, dat een syndicus inderdaad een contractuele vergoeding kan bedingen bij opzegging etc.
Bron

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 jun 2010 11:39

Ik quote Pedro
Sedert 12/05 is de Wet marktpraktijken en consumentenbescherming van toepassing (in vervanging van de wet handelspraktijken).

Dit heeft tot belangrijk gevolg dat een VME niet meer als consument aanzien wordt (in tegenstelling tot vroeger vermits dit een rechtspersoon is).

Dit heeft dus als gevolg dat algemene voorwaarden van leveranciers afdwingbaar zijn, dat een syndicus inderdaad een contractuele vergoeding kan bedingen bij opzegging etc.
Bron
Hm...Ik heb toch twijfels. Volgens mij heeft die wijziging slechts uitwerking binnen het toepassingsgebied van de Wet marktpraktijken en consumentenbescherming maar overruled ze niet het artikel in het B.W.
Kan als gevolg hebben dat dergelijke formulering niet meer automatisch beschouwd zal worden als nietig beding (en dus als ongeschreven moet worden beschouwd) maar afdwingbaarheid via rechtbank blijft bestaan op grond van B.W.
Dit volgens mijn nederige interpretatie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”