Al meer dan één jaar probeer ik een oplossing te vinden voor de problemen die de hoogstammige boom bij mij veroorzaakt. Doch de stadsdiensten blijven zich in allerlei bochten keren om toch maar niet tot actie te moeten overgaan.
De schade die er is bij mij omvat:
Wortels die voortuin en oprit stuk maken, deze heb ik ondertussen op eigen kosten laten herstellen.
De tweede schade die ik heb is dat de enorme kruin zeer veel zonlicht afneemt, daardoor zijn mijn energiekosten gestegen en is de gezelligheid in de woning compleet weg.
Bijgevoegd heb ik de artikels met betrekking op bomen die in het veldwetboek beschreven staan bijgevoegd.
Ik vraag me af waarom de stad zich aan deze wetten niet houdt, en welke stappen ik nog kan ondernemen.
Art. 35. Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.
Art. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.
Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.