leefde gescheiden nu man overleden

j.demoor

#16 , 30 okt 2009 11:52

Ik ga ervan uit dat u getrouwd was onder het wettelijk stelsel en zonder huwelijkscontract. Bij ontbreken van testament en kinderen geldt dan :

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap(de kinderen erven dan de blote eigendom ervan).
Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.
Wanneer de overledene geen erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

U verkrijgt in dat geval de volle eigendom van de gehele nalatenschap van uw echtgenoot,inbegrepen zijn schulden.

Voor bankrekeningen ga naar:
http://www.abb-bvb.be/gen/nl/index.html# > Praktische informatie > Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
of http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 30 okt 2009 17:56

heeft niets met verdacht overlijden te maken - heeft te maken met... het niet begraven binnen de door de wet gestelde termijnen.

mary
Topic Starter

#18 , 30 okt 2009 21:26

hier terug
ik heb kontakt opgenomen met stadhuis van de stad waar hij woonde die hebben mij een akte van overlijden gestuurd ben er mee naar mijn stad gegaan en het was al aangegeven verder had ik 3 mail's gestuurd naar sociaalhuis waar ze zijn zaken behandelde ik kreeg maar niks antw vandaag ben ik bij ombudsman geweest en die heeft per tel kontakt gehad met bevoegde persoon en ze zegde ja ik heb mail's gekregen maar zij waren toch allang uit elkaar en de man antw zij is niet gescheiden ja zegde ze we zullen het nazien
mijn papieren voor weduwepensioen zijn al in aanvraag door mijn stad gebeurd
tenslotte de begravenis kosten zijn betaald door zijn eigen centen en volgens mij willen ze er alles aan doen om zijn spaarcenten in te pikken ik weet ook dat dit niet kan
zijn broers zitten er achter
zo mensen dit was het verlopig nu wachten tot volgende week
reactie's zijn welkom groeten mary
als je geld hebt kan je geholpen worden
maar mensen met weinig trek u krijt

Reclame

roharro

#19 , 30 okt 2009 21:42

Alleen in het geval dat uw echtgenoot zijn spaargeld in een kous of onder zijn matras, enz. bewaarde kunnen uw schoonbroers (en/of ieder ander persoon) er mee weg. Indien de tegoeden op een financiële rekening staan kunnen zij dat niet. De bank zal het geld alleen vrijgeven aan de wettige erfgenaam op vertoon van een "akte van bekendheid" welke wordt afgeleverd door het registratiekantoor, het vredegerecht of door een notaris. In die akte wordt vermeld wie de wettige erfgenamen zijn.
In de veronderstelling dat u de enige erfgenaambent kan de bank die tegoeden alleen aan u geven.

Rebel-with-a-cause

#20 , 31 okt 2009 00:27

Opgepast: wanneer volgens de procedure afzonderlijk wonen is toegestaan kan men na zes maanden, indien gewenst de echtgenoot onterven bij testament.

Ben je er zeker van dat jouw echtgenoot dit niet heeft gedaan?
Je zou eventueel van en hele kale reis kunnen terugkomen.

roharro

#21 , 31 okt 2009 01:06

A. Indien geen huwelijkskontrakt en geen gemeenschappelijke kinderen alsook geen testament dan vervalt de erfenis vervalt als volgt :

1. het gemeenschappelijk vermogen dat bestond tussen de overledene en zijn echtgenote van wie hij feitelijk gescheiden leefde, d.w.z. alles wat zij tijdens hun huwelijk hebben gekocht of gespaard, is voor de langstlevende echtgenote;

2. de persoonlijke goederen:

- het vruchtgebruik komt toe aan de langstlevende echtgenote.

- de blote eigendom aan de familie van de overledene, die erft in deze volgorde :

de broers en zusters van de overledene samen met de vader en/of moeder als zij nog leven;
de vader en moeder als er geen broers en zusters zijn;
de vader of moeder als er geen broers en zuster zijn, en één van de ouders reeds overleden is. Samen met die vader of moeder erven dan ook de grootouders langs de kant van de vooroverleden ouder of indien zij ook gestorven zijn de ooms, tantes, neven of nichten langs de kant van de overleden ouder;
de ooms, tantes, neven en nichten erven als beide ouders en de grootouders overleden zijn en er geen broers en zusters zijn.

B. De echtgenote van wie de overledene feitelijk gescheiden leefde zou niet geërfd hebben indien volgende vier voorwaarden tegelijkertijd vervuld zouden zijn :

-er bestaat een testament waarbij de overledene haar onterft;
-op de dag van het overlijden leefden de echtgenoten sinds meer dan zes maanden gescheiden;
-de erflater heeft vóór zijn overlijden bij een gerechtelijke akte als eiser of verweerder een afzonderlijk verblijf gevorderd;
-na die akte heeft hij het samenleven niet hervat.

Aangezien er in de wet sprake is van het gemeenschappelijk vermogen van de feitelijk gescheidenen vraag ik me wel af hoe dat gemeenschappelijk vermogen voor de erfenis wordt samengesteld. Indien de overledene minder tegoeden had op zijn spaarrekening dan de overlevende echtgenoot betekent dit dan dat die twee spaartegoeden worden samengeteld en door twee gedeeld? Zou betekenen in het geval B (onterving) dat de overlevende een deel van de tegoeden op de spaarrekening die op zijn/haar naam staan aan bijv. de schoonfamilie zal moeten afstaan.

wanton

#22 , 31 okt 2009 16:24

Aangezien er in de wet sprake is van het gemeenschappelijk vermogen van de feitelijk gescheidenen vraag ik me wel af hoe dat gemeenschappelijk vermogen voor de erfenis wordt samengesteld. Indien de overledene minder tegoeden had op zijn spaarrekening dan de overlevende echtgenoot betekent dit dan dat die twee spaartegoeden worden samengeteld en door twee gedeeld? Zou betekenen in het geval B (onterving) dat de overlevende een deel van de tegoeden op de spaarrekening die op zijn/haar naam staan aan bijv. de schoonfamilie zal moeten afstaan.
Roharro spreekt zichzelf hier tegen.
Als de feitelijk gescheiden echtgenoten geen ontervingstestament hebben gemaakt , gaan de gemeenschappelijke goederen naar de langstlevende echtgenoot , niet naar de schoonfamilie. Dat zegt hij onder A1.

Wat wel kan gebeuren is dat de overlevende echtgenoot , als die wat gespaard heeft , successierechten betaalt op iets dat al van hem/haar is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#23 , 31 okt 2009 20:40

Roharro spreekt zichzelf hier tegen.
Als de feitelijk gescheiden echtgenoten geen ontervingstestament hebben gemaakt , gaan de gemeenschappelijke goederen naar de langstlevende echtgenoot , niet naar de schoonfamilie. Dat zegt hij onder A1.

Wat wel kan gebeuren is dat de overlevende echtgenoot , als die wat gespaard heeft , successierechten betaalt op iets dat al van hem/haar is.
Mijn opmerking verwijst naar heb geval B. Wat ik me afvraag zet ik uiteen met volgend zoveel mogelijk vereenvoudigd voorbeeld.

De feitelijk gescheidenen zijn gehuwd zonder huwelijkscontract en hebben geen kinderen. Ze bezaten niets voor hun huwelijk en geen van beiden heeft geerfd. Er zijn bijgevolg geen persoonlijke bezittingen. Alles zit dus in de gemeenschap. Eén van de feitelijk gescheidenen voldoet aan de voorwaarden om zijn huwelijkspartner te onterven en doet dat door bij testament alles na te laten aan een hartsvriend- of vriendin. De gemeenschappelijke goederen bestaan uit twee spaarrekeningen, elk op naam van ieder van de echtgenoten. Op de rekening van de overlevende
huwelijkspartner staat 100 000 EUR. Op die van de overledene 1 000 EUR.
De nalatenschap bestaat dus uit de helft van 101000 EUR, dus 50500 EUR.
De hartsvriendin van de overledene moet dus (zeer hoge) erfenisrechten
betalen op dat bedrag. Daarom en ook omdat de hartsvriend of -vriendin de overlevende echtgenote rauw lust vordert ze 50 500 EUR - 1000 EUR = 49 500 EUR van de overlevende....

mary
Topic Starter

#24 , 02 nov 2009 13:47

dit krijg ik als antw van sociaalhuis waar mijn man al zijn doen en laten gebeurde
ik stel inderdaad voor dat u zich tot de rechtbank wendt
daar u sinds vele jaren feitelijk gescheiden leeft sindsdien hebt u nagenoeg
geen kontakt meer gehad met genoemde
wij zijn dan ook niet vrij dergelijke private informatie aan u mee te delen
wat denken jullie hier van
groeten mary
als je geld hebt kan je geholpen worden
maar mensen met weinig trek u krijt

Terug naar “Archief”