advocate vraagt waanzinnig hoog bedrag

artemis

#16 , 26 feb 2010 13:09

Is het dan normaal dat een advocaat een rekening stuurt zonder enige detail?

Ik kreeg ooit een ereloonnota van een advocaat voor een consult. Dat was een informatief gesprek waar geen voor- of nawerk aan te pas kwam.
Doordat ik ook schrok van het bedrag belde ik hem op om verduidelijking. Hij keek het na en zag dat 'per ongeluk' 2x dossierkosten werden aangerekend. Indien dossierkost, prestatie en btw apart zouden vermeld staan dan was die 'vergissing' misschien nooit bij hem de deur uitgegaan en als ik geen navraag had gedaan dan had ik (onbewust) teveel betaald.
Klantvriendelijk is anders, om niet te spreken van ondoorzichtigheid.

Toen ik hem dan vroeg om een nieuwe, correcte ereloonnota op te sturen stelde hij nog voor om cash te komen betalen op zijn kantoor, want dan kon er nog wat af... :? Ik wenste daar niet op in te gaan en wachtte vruchteloos op de nieuwe rekening. Omdat die maar niet kwam heb ik dan enkele maanden later het verminderde en juiste bedrag (wat hij mij aan de telefoon had doorgegeven) op zijn rekening overgeschreven.
Ik heb daarna nooit nog iets van hem gehoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kwispel
Topic Starter

#17 , 26 feb 2010 22:59

Zoals hierboven al gezegd: op voorhand tarief vragen - een correcte advocaat doet dat op eigen initiatief (zoals mijn huidige advocaat, en ik voel me totnogtoe op geen enkel moment bedrogen)
tegen mij zeiden ze heel vriendelijk: dat zien we achteraf wel, op zo'n heel geruststellende toon wanneer ik zei dat ik het niet breed had, begrepen ze dat, het was geen enkel probleem. Nu is het dus wel een probleem

Rebel-with-a-cause

#18 , 27 feb 2010 09:13

Het is raadzaam om op voorhand de financiële kant van uw zaak met uw advocaat te bespreken. Hij is verplicht u dan te informeren.
U kan ook een overeenkomst met uw advocaat afsluiten.
Via deze link vind je een modelcontract.

Reclame

jefke007

#19 , 27 feb 2010 09:40

als een advocaat onder de vorm van een bvba werkt, kan je aan de hand van het ondernemingsnummer zien wat zijn/ haar bvba verdient,door dat nummer in te tikken op de website van de nationale bank.

Ik heb eens een advocaat gehad die een netto marge van 850 000 euro op 1 jaar had, en 3 miljoen euro op zijn geldrekening in die bvba

JohnD

#20 , 01 mar 2010 01:35

.... op de zitting zelf was heel duidelijk dat ze het dossier niet eens had bekeken. de zaak is dan ook hopeloos verloren.
Met mijn, toegegeven kleine ervaring, wat betreft advocaten, durf ik zeggen dat dit spijtig genoeg de normaalste zaak van de wereld is, dat veel advocaten zo goed als geen tijd in een dossier besteden, en naar de zitting quasi onvoorbereid komen.

Echter is er grondig iets mis met bepaalde advocaten. Ik heb het persoonlijk meegemaakt, dat ik in totaal gedurende 4 sessies, zo'n 7 uur met een advocaat over een zaak gediscussieerd heb. Ik heb hem naderhand wel moeten ontslaan, omdat hij blijkbaar nog geen 10 minuten in mijn dossier gekeken had. Hoe kan zoiets nu ?

En zoals ik al eens zei: 0,1% van de advocaten zorgt ervoor dat de rest een slechte naam hebben Afbeelding
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Archief”