stardoll

digits

#16 , 17 mei 2010 18:04

en hoe ga ik met mijn dochter praten ?
Laat ons een beetje serieus blijven hé.

Je hebt dus een dochter:
1) Waar je niet meer mee praat
2) Wél je emailadres kent
--- soo far, soo good ---
3) Wél je credit card gegevens of andere gevens kent waarmee ze een betaling op jouw naam zou kunnen uitvoeren ?

Indien het een tactische zet van je ex zou zijn, wees dan blij dat het maar beperkt blijft tot wat virtuele kleedjes op een website en verander zsm je geheime codes en wachtwoorden etc.

Ik krijg wat de indruk dat hier heel wat andere dingen spelen, en dat je daar nu -onterecht- die website het slachtoffer wil van (proberen) maken...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena
Topic Starter

#17 , 17 mei 2010 20:29

en hoe ga ik met mijn dochter praten ?
Laat ons een beetje serieus blijven hé.
doet allemaal niks terzake , behoudens dan ik in de onmogelijkheid bevind enige controle hierop uit te oefenen als bezwaarlijk element .
punt is dat een kind pas lid kan zijn nadat ze de toestemming hebben van de ouder of voogd en niet op basis van een verklaring van een kind en dan via een omweg een ouder verantwoordelijk te kunnen stellen voor de daden van het kind

JPV

#18 , 17 mei 2010 22:38

1) er is geen verkoopsovereenkomst gebeurd en ook niks verhandeld afaik.
2) men doet een melding naar de ouder/voogd zodat deze kan ingrijpen, lijkt me dus good practice

ik zie echt niet in wat hier verkeerd aan is. Zo'n bedrijven moeten ze zelfs steunen!
straks stelt er iemand een vraag ;
ik heb enkele mensen tewerkgesteld en kreeg controle op zwartwerk , ik heb verklaard dat ik de goedkeuring hiervoor had want ik had een no reply email gestuurd naar iemand en hierop nog geen antwoord gekregen .
ik zie echt niet de vergelijking met die stardolls-affaire.

Nergens in deze mail wordt een verkoop geregeld. Enkel wordt er gezegd wat er op die website mogelijk is en wat u als ouder kan doen.

Inloggen is géén verkoop, hé.

Ik zie echt niet wat de Belgische economische inspectie zal doen met een Zweedse website die imho alhoewel vanuit een commercieel oogpunt, zeker ethisch bij de beteren hoort.

Reclame

xena
Topic Starter

#19 , 18 mei 2010 01:31

inloggen is dat hetzelfde als lid worden van een betaalsite ? bij mijn weten moet er eerst toestemming zijn van een ouder of voogd vooraleer een kind lid kan worden . u vind het blijkbaar correct en voorbeeldig dat zij via een linke truc deze toestemming proberen te omzeilen begrijpen wie begrijpen kan
"We stellen u er graag van op de hoogte dat uw kind zich heeft geregistreerd als lid van Stardoll.com."
"Uw kind heeft bevestigd dat u deze registratie als lid hebt goedgekeurd."

JPV

#20 , 18 mei 2010 08:17

inloggen is dat hetzelfde als lid worden van een betaalsite ? bij mijn weten moet er eerst toestemming zijn van een ouder of voogd vooraleer een kind lid kan worden . u vind het blijkbaar correct en voorbeeldig dat zij via een linke truc deze toestemming proberen te omzeilen begrijpen wie begrijpen kan
"We stellen u er graag van op de hoogte dat uw kind zich heeft geregistreerd als lid van Stardoll.com."
"Uw kind heeft bevestigd dat u deze registratie als lid hebt goedgekeurd."
ze omzeilen hier toch geen toestemming?

Ze zeggen gewoon dat jouw kind zich heeft geregistreerd en dat je kind zegt dat jij dat goedkeurde. Nu sturen ze een mail om dit eventueel bij te sturen.

Nergens staat er, of wordt er de indruk gewekt, dat jij door het niet reageren op deze mail toestemming geeft dat je kind met de creditcardgegevens van jou aankopen doet.

Er bestaan daar blijkbaar 2 soorten lidmaatschap: kinderlidmaatschap & groepslidmaatschap. Kinderlidmaatschap is zonder toestemming van ouders (wel met een mededeling blijkbaar) en met weinig mogelijkheden, groepslidmaatschap is met expliciete toestemming van ouders, omdat dan echt zaken kunnen gekocht worden.

Terms of use:
Indien uw kind jonger is dan 13 jaar en probeert zich als lid bij ons te registreren, wordt het account automatisch als een voorwaardelijk en beperkt lidmaatschap gecategoriseerd. Wij informeren uw kind over dat het, om volwaardig lid te kunnen worden, de toestemming van een ouder nodig heeft. In overeenstemming met de COPPA-regels en afhankelijk van welke mate van activiteit uw kind wenst, kunt uw toestemming verlenen door óf onze “Notice to Parents”-mail te accepteren óf uw toestemming te sturen via fax. En meer gedetailleerde beschrijving van de verschillende maten van activiteit staat in de “Notice to Parents”-mail die u van ons ontvangt. Totdat wij de toestemming van één van de ouders ontvangen, krijgt uw kind enkel toegang tot bepaalde beperkte activiteiten op Stardoll.

En "bij mijn weten moet er eerst toestemming zijn van een ouder of voogd vooraleer een kind lid kan worden": ik ken het Zweedse recht niet en durf daarover geen enkele uitspraak doen. Ik denk dat de leeftijd van je kind hierbij uiterst belangrijk is. Is ze meer dan 13, dan hangt het volledig af van het plaatselijk recht of ze toestemming nodig zal hebben. Onder 13 dacht ik dat er in theorie idd overal toestemming nodig is (wat dat geen europese richtlijn?).

Maar nogmaals, het lijkt me hier niet dat die site op een of andere slinkse manier probeert je dochter te misbruiken. Ja, ze heeft de mogelijkheid om, als jij je credit card gegevens aan haar bezorgde, aankopen te doen. En ja, dat kan een dure grap worden. En ja, stardolls zal geen liefdadigheidsvereniging zijn. En ja, misschien zijn ze strikt genomen wel juridisch niet 100% correct bezig. Maar ik denk dat vooraleer je juridische stappen zou willen ondernemen (dan nog in het zweeds recht) je best eerst even met je dochter contact zoekt en daarover praat en eens kijkthoe ze met internet omgaat. Niet alles moet eerst en vooral juridisch opgelost worden.

Terug naar “Archief”