Ik heb die bevoegdheid bijvoorbeeld niet voor drukwerk. Als ik naar u zou stappen en drukwerk voor mijn werkgever zou bestellen, mag u aan mijn bedrijf factureren zoveel u wil, zonder getekende bestelbon van de verantwoordelijke van mijn bedrijf zal u van mijn bedrijf geen cent ontvangen. U zal zich in dat geval tot mij persoonlijk moeten wenden (als u mij daarna weet terug te vinden, uiteraard).
Als dat een interne kwestie is kan dat nu ook niet zomaar altijd gebruikt worden om niet te moeten betalen. Een werknemer kan geacht worden zijn werkgever voor een aantal zaken te kunnen verbinden, daar bestaat per slot van rekening ook een aansprakelijkheidsverzekering voor. Dat daar intern een hiërarchisch en/of bestelbonsysteem voor bestaat, verbindt niet noodzakelijk een derde partij. Wanneer je als leverancier te maken krijgt met iemand die op de aankoopdienst van bedrijf x werkt, en die bestelt voor 100 euro drukwerk, dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat bedrijf x er zich mee vanaf gaat kunnen maken vanwege een interne bevoegdheidsissue. De rechter zal naar meer kijken dan dat. Je kan als leverancier per slot van rekening niet geacht worden op de hoogte te zijn van de interne bevoegdheden van een klant, althans toch niet als het om vrij standaard verrichtingen gaat.
Maar dat er eigenlijk een bewijs van bestelling moet zijn, lijkt mij evident. Ik vermoed trouwens dat de getuigen werknemers van de eiser zullen zijn.