Terugkeer naar Belgie na lange afwezigheid

JanVates

Re: Terugkeer naar Belgie na lange afwezigheid

#16 , 06 sep 2013 13:19

Dat kan wel zijn, maar geen garantie dat je direct aan de slag kan. Maak gebruik van je rechten (eis ze assertief op) en dek jezelf in als je optimistisch plan spaak loopt.

http://www.forum.vierdewereldsyndicaat. ... pic=1922.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je slaapt bij vrienden moet je je overigens ook, na verloop van tijd, inschrijven zelfs als ze dat niet willen. Je zal dus 'strafbaar' zijn door zo te leven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 06 sep 2013 13:41

Een familielid kan u ook tijdelijk een referentieadres geven (dat is iets anders dan op dat adres ingeschreven staan). Op die manier hebt u wel een administratief adres en de persoon die het RA geeft ondervindt hiervan geen gevolgen.
Lijkt mij de meest logische start.
Maar volgens de link die Fransiscus me gaf, is de gemeente niet verplicht me in te schrijven op een referentie adres, daar dit strikt gereguleerd zou zijn en ik niet in een van de gereguleerde situaties val.
Wat mij betreft wel. U bent dan een - misschien atypische - dakloze.
Ik denk dat de diensten Bevolking hier anders op gaan regeren dan het OCMW.
De typische dakloze die bij het OCMW een RA gaat vragen doet dat meestal met als eerste doel een uitkering te kunnen bekomen enz. U daarentegen komt uit de comfortabele positie dat u geschoold bent, in de fleur van uw leven bent, spaarcenten hebt. U bent gewoon een terugkerende emigrant met mogelijkheden.

Waarom zou u hierover eens niet een mail sturen naar een gemeente die van toepassing zou kunnen zijn?

U kan eens in België her en der logeren, dat hoeft toch niet op 1 bepaald adres te zijn dat men dan als uw feitelijke verblijfplaats zou kunnen beschouwen?

berenod
Topic Starter

#18 , 06 sep 2013 14:08

Dat kan wel zijn, maar geen garantie dat je direct aan de slag kan. Maak gebruik van je rechten (eis ze assertief op) en dek jezelf in als je optimistisch plan spaak loopt.

http://www.forum.vierdewereldsyndicaat. ... pic=1922.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je slaapt bij vrienden moet je je overigens ook, na verloop van tijd, inschrijven zelfs als ze dat niet willen. Je zal dus 'strafbaar' zijn door zo te leven.
Dat ben ik natuurlijk wel van plan, vandaar ook mijn vragen hier!

Spijtig genoeg heb ik met schade en schande moeten leren dat men best met het slechtste scneario kan rekening houden!

Dus alle informatie is zeer welkom en in dank aanvaard!

En toch heb ik er een goed oog op, ik heb me on-line bij de VDAB als werkzoekende gergistreerd, met uitgebreid en gedetaileerd CV, alsook bij een aantal interim kantoren.

En vandaag heb ik al telefoon gehad van 1 interim kantoor (waar ik me vreemd genoeg nog niet had geregistreerd), en van een rekruterings bedrijf.
Blijkbaar ben ik dus al op zijn minst een internationaal telefoontje waard! Beide hadden mijn gegevens doorgekregen via het VDAB.

Reclame

berenod
Topic Starter

#19 , 11 sep 2013 13:34

UPDATE

Mijn gemeentebestuur heeft mijn aanvraag voor een referentie adres aanvaard, maar dit wordt pas effectief nadat de wijkagent de effectieve bewoners van dat adres komt interviewen, en zij bevestigen dat zij geen bezwaar hebben om dit te doen, en een papier tekenen dat zij getrouw alle post die gaat toekomen aan mij zullen bezorgen.

Dit is dus mooi, maar zoals altijd en voor alles moet men geduld hebben, de wijkagent heeft 3 weken (!!) de tijd om dit interview te komen doen, en tot dan hang ik een beetje in limbo.

Werkgevers kunnen me niet (of zullen mischien niet willen) aannemen tot dit Belgisch adres geconfirmeerd is en geregistreerd op mijn identiteitskaart.

Het OCMW heeft me stomweg terug buitensgestuurd en gezegd van terug te komen wanneer het referentie adres officieel is! Nu kunnen ze volstrekt nog niets doen.

Soms vraag ik me af hoeveel mensen er in effectieve problemen komen, die mischien perfect vermeden hadden kunnen worden indien de papiermolen een beetje vlotter zou draaien!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 sep 2013 16:16

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

En als die mensen nu eens morgen naar de gemeente - dienst bevolking gaan en DAAR het document tekenen?

berenod
Topic Starter

#21 , 12 sep 2013 09:25

Zij waren erbij op de gemeente, en men heeft gezegd dat de wijkagent eerst moet komen.

berenod
Topic Starter

#22 , 12 sep 2013 13:13

Op de websites van Stad Antwerpen, Stad Turnhout en nog vele andere staat duidelijk vermeld dat de normale procedure inhoud dat de aanvrager van het referentie adres en de gever van het referentie adres gewoon met hun identiteitskaarten hun moeten aanbieden op de dienst bevolking, en aldaar het benodigde document moeten ondertekenen. Effectief onmiddellijk.

Op de website van Kontich (waar mijn referentie adres is) kan je deze info NIET terugvinden.

Heb de info van de andere steden afgeprint en meegenomen naar de dienst bevolking, waar men voet bij stuk houd dat de politie MOET langskomen vooraleer men me kan inschrijven op het referentie adres.

OCMW begrijpt er niets van waarom ze zo moeilijk doen, ze hebben zelf naar de bevolkingsdienst gebeld alwaar ze ook afgewimpeld werden.

Wat doe je dan??????????????

Nu zit ik hier, klaar om in gang te schieten, maar zit vast voor minimum 2 weken vooraleer ik iets kan doen. OCMW moet ook eerst een adres hebben, zij zouden er bijvoorbeeld voor zorgen dat ziekenkas onmiddellijk in orde kan komen enz., maar alleen wanneer ik een officieel adres heb.

God, ik kom net terug van Thailand en dacht dat daar de bureaucratie erg was. België overtreft dus weeral een derde wereld land!

berenod
Topic Starter

#23 , 12 sep 2013 15:34

Nu wordt het nog mooier.
Een van de papieren die ik dringend nodig heb (bewijs van inschrijving als werkzoekende), van de VDAB, kan ik voor de een of de andere reden niet online opvragen.

Ik stuur een e-mail naar hun helpdesk.

Krijg 5 dagen later antwoord dat ze het me manueel zullen opsturen (e-mail of post), na even nog wat verdere gegevens te leveren (rijksregister nummer etc).

Dit doe ik dus, en twee dagen later krijg ik volgende e-mail van de VDAB:
Beste xxxxx

Bedankt voor uw interesse in onze diensten.

Helaas lukt het ons op dit moment ook niet uw inschrijvingsbewijs op te maken en door te sturen. Wij hebben dit doorgegeven aan onze technische helpdesk met de vraag dit zo snel mogelijk in orde te brengen.

Onze excuses alvast voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten

VDAB-Servicelijn
Het gaat hier blijkbaar nog wel even duren voor ik officieel aan het werk geraak!

Mariette

#24 , 12 sep 2013 15:41

Het gaat hier blijkbaar nog wel even duren voor ik officieel aan het werk geraak!
ze zullen zoiets niet gewoon zijn zeker?

Franciscus

#25 , 12 sep 2013 15:49

Waarom moet de politie komen kijken ????? u woont daar toch niet?
Om te zien of de brievenbus wel groot genoeg is of zo?

Ik vraag het me soms af of de gemeenten/politie soms hun eigen regels wel kennen.

Inzake referentieadres: een kennis van mij (kwartierinspecteur in gemeente A) treedt op als referentieadres voor een (bekende)kunstenaar... woont in zijn wijk in A.
Documenten in zijn gemeente ingevuld en daar ook kwam zijn collega kijken of het wel in orde was.... was een buurgemeente van Kontich.

berenod
Topic Starter

#26 , 12 sep 2013 21:35

Dan komt het misschien van de politie uit.

De betreffende politiezone is HEKLA.

Franciscus

#27 , 12 sep 2013 22:31

Neem bv eens contact met commissaris Hans Somers ... verantwoordelijke voor onthaal.
Aan hem eens vragen waarom een kwartierinspecteur thuis moet komen controleren voor een Referentieadres.
Referentieadres waar het de bewoners zijn die administratief toelating geven hun adres te gebruiken.
Welke controle ' de visu' is hiervoor een meerwaarde.
In het kader van 'administratieve vereenvoudiging' ......
Is dat wel een taak van de politie gezien het document OP het gemeentehuis in aanwezigheid van BEIDE partijen EN onder toezicht van een gemeentelijke ambtenaar werd ondertekend? 8_) :mrgreen:

berenod
Topic Starter

#28 , 13 sep 2013 10:57

Zal straks is op mijne velo springen en naar het hoofdkantoor fietsen (in Edegem) en vragen of ik misschien een fotootje van de brievenbus kan afgooien!

Het is wel best vervelend, ik wordt gewoon overal terug aan de deur gezet, ziekenkas, vakbond, OCMW, zolang de kwartierinspecteur zijn ding heeft gedaan en daarna de papierwinkel doorgeeft aan de dienst bevolking, besta ik niet.

Krijg overal te horen: Mijnheer, gelieve terug te komen wanneer U een officieel adres in België hebt.

artemis

#29 , 23 sep 2013 16:21

Op de websites van Stad Antwerpen, Stad Turnhout en nog vele andere staat duidelijk vermeld dat de normale procedure inhoud dat de aanvrager van het referentie adres en de gever van het referentie adres gewoon met hun identiteitskaarten hun moeten aanbieden op de dienst bevolking, en aldaar het benodigde document moeten ondertekenen. Effectief onmiddellijk.

Op de website van Kontich (waar mijn referentie adres is) kan je deze info NIET terugvinden.

Heb de info van de andere steden afgeprint en meegenomen naar de dienst bevolking, waar men voet bij stuk houd dat de politie MOET langskomen vooraleer men me kan inschrijven op het referentie adres.
Ik heb zelf referentieadres gegeven aan vrienden die gingen emigreren en die een periode te overbruggen hadden nadat hun woning hier verkocht was en voor ze een definitieve woonplaats hadden in het buitenland.
Nadat zij zich hier (Antwerpen) hebben uitgeschreven hebben zij mij een document dat ze meekregen van de dienst Bevolking laten ondertekenen, waarop ik verklaarde hen het referentieadres te geven. Zij hebben dat document bij Bevolking afgegeven zonder dat ik daar ooit voor mee ben moeten gaan en alles was geregeld.

Waarom zou politie moeten langskomen? U woont immers niet op het referentieadres, dat is zelfs een voorwaarde om het te kunnen krijgen.

berenod
Topic Starter

#30 , 24 sep 2013 08:48

En toch is het zo hier.

Men beweert op de bevolkingsdienst dat er een omzendbrief is rondgestuurd met de opdracht van nauwkeuriger onderzoek te voeren voor adres fraude en dergelijke.

We zijn nu exact 14 dagen verder en heb nog steeds geen wijkagent gezien, heb nog steeds geen ziekenkas, geen rijbewijs (moet duplicaat aanvragen, kan pas wanneer adres in orde is), ben goed op weg om een jobaanbod kwijt te spelen omdat ik er een bewijs goed gedrag & zeden en rijbewijs voor nodig heb, en dat willen ze op het gemeentehuis ook al niet geven voordat mijn adres in orde staat.

Ik had me zo goed mogelijk voorbereid, maar ga nu waarschijnlijk toch financieel in de problemen geraken, heb al een klein kapitaal uitgegeven aan trein/tram/bus voor al mijn sollicitaties, en na de laatste succesvolle sollicitatie kan ik nog steeds niet werken omdat de administratieve molen belachelijk traag draait hier.

En de financiële problemen zijn redelijk onoverkomelijk (buiten "lenen" bij familie en vrienden) want zelfs op het OCMW, waar ze onmiddellijk hebben gezegd dat ik recht op leefloon heb, kunnen ze ook niet verder totdat adres OK is.

Het komt er praktisch op neer dat elke dag dat de wijkagent zich niet laat zien, ik meer dan 27 Euro kwijt ben (817/30) aan leefloon, en waarschijnlijk veel meer wanneer men potentiële werkgever het wachten (begrijpelijk) beu wordt.

Terug naar “Archief”