wetten tegen pesten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: wetten tegen pesten

#16 , 17 sep 2013 18:09

En wat heeft dat nu te maken met doofpotoperaties en of met een psychiatrische stoornis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Loria
Topic Starter

#17 , 17 sep 2013 19:09

alles want iemand die gepest wordt of werd, gaat geregeld in therapie.

Franciscus

#18 , 17 sep 2013 19:16

Er worden hier een aantal veralgemeningen en foute aannames neergeschreven.

Reclame

JPV

#19 , 17 sep 2013 19:22

Ik heb nergens geschreven dat het werk op zich een probleem was, pesterijen hebben zeker niets te maken met te traag of te snel werken.

Ik zal enkele voorbeelden geven en dan mag je zeggen of dat onder pesten valt of niet. Wanneer bepaalde collega's jarenlang profiteren van één bepaalde collega omdat die altijd "ja" zegt en nooit de weerbaarheid en assertiviteit heeft gehad om "neen" te zeggen ( niet elke ouder voedt zijn kind op tot een assertief persoon en sommige mensen lopen trauma's op doorheen hun leven). Op een dag ontploft de boel en geeft die collega aan: hier mijn uurroosters, altijd de meest onregelmatige, altijd lang nablijven. Hier dossiers die ik eigenlijk niet moest behandelen, hier boodschappen die ik deed en eigenlijk niet moest doen,....
absoluut geen pesten. Het is niet omdat iemand nooit nee zegt omdat hij geen weerbaarheid/assertiviteit heeft, dat anderen pesten. Ze maken gebruik van de zwaktes van de andere, maar op zich is dat niet strafbaar. Zie de definitie: "Pesterijen op het werk worden gedefinieerd als meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen, buiten of binnen de onderneming of instelling, die plaats hebben gedurende een bepaalde tijd die tot doel of gevolg hebben dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke of psychische integriteit van een persoon bij de uitvoering van het werk wordt aangetast, dat zijn betrekking in gevaar wordt gebracht of dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd dat zich inzonderheid uit in woorden, bedreigingen, handelingen, gebaren of eenzijdige geschriften."

Hoewel de persoon zich mss vernederd voelt, is er geen sprake van onrechtmatige gedragingen. Als de werknemer zonder zware druk telkens ja zegt (bvb om zich geliefd te voelen), zijn de gedragingen perfect rechtmatig.

Ander voorbeeld ( kan je ook buiten het werk om zien): een gevoelig persoon valt in de klauwen van een manipulatief persoon. Velen zullen zeggen: zo'n mensen laat je beter meteen vallen, maar hij is naief en trapt keer op keer in de val, heeft niet door dat hij wordt misbruikt, gaat hiervoor uiteindelijk in behandeling bij een psychiater. Die psychiater adviseert hem om geluidsopnames te maken van gesprekken en in die gesprekken vallen woorden als: pas maar op want ik ben een harde tante, ik durf alles kort en klein komen slaan, pas maar op want ge weet niet met wie ge bezig zijt.
Zo vaag dat hierover onmogelijk te oordelen is. De laatste zaken kunnen gewone bedreigingen zijn die op zich geen pesten zijn. Je laatste voorbeeld KAN dus pesten zijn, maar dat is het niet noodzakelijk.
alles want iemand die gepest wordt of werd, gaat geregeld in therapie.
Loria, een basisles logica:
Als A tot gevolg heeft dat B een feit is, geeft dit niet tot gevolg dat als B bestaat, ook A waar is.

Loria
Topic Starter

#20 , 17 sep 2013 20:00

Wanneer een persoon tegen een ander dingen zegt die niet kloppen, ik zeg maar iets: 2 mensen willen ergens gaan eten telkens op vrijdagavond en zeggen tegen een derde: riskeer het u niet om daar op vrijdag iets te gaan eten of je maakt wat mee.
Durf niet door je raam te kijken wanneer ik mijn boodschappen heb gedaan, want ik wil niet dat je ziet wat er in mijn mand zit.
Dat is een persoon proberen te beperken in zijn rechten. Hij heeft het recht om naar dat restaurant te gaan, hij heeft het recht om door het raam te kijken wanneer hij dat wilt. Maar een persoon dreigt dat er dan wat zal volgen. Dat is toch een vorm van belaging?

Franciscus

#21 , 17 sep 2013 20:08

Dus persoon X die vraagt om niet langs te komen bij het restaurant of vraagt NIET door het raam te kijken belaagd volgens u persoon Y?

JPV

#22 , 17 sep 2013 20:28

Ik denk dat hier genoeg is gezegd.

En voor alle duidelijkheid: het feit dat ik nu iedereen beperk in zijn rechten door het posten in deze topic onmogelijk te maken is geen belaging.

Terug naar “Archief”