"Fraude" electriciteit. Wie aansprakelijk?

k.b.

Re: "Fraude" electriciteit. Wie aansprakelijk?

#31 , 02 dec 2013 09:14

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#32 , 02 dec 2013 09:41

Hallo,
Eandis is vorig jaar de meterstanden komen opnemen, dit hebben we ook vermeld, Eandis zegt dat dit "metermannen" zijn die geen technische bagage hebben om op te merken of er geknoeid is met de meter.
Ja goed, en wat was de meterstand en afrekening toen?

Als de meter toen al een jaar terugdraaide moet je een 0-verbruik gehad hebben. Daarover kan Eandis in elk geval geen onwetendheid inroepen, los van de technische bagage van de metermannen. Maar jullie zouden dan ook een bijzonder kleine electriciteitsrekening moeten gehad hebben, al zeker voor een frituur. Was dat zo, en hadden jullie dan zelf niet in de gaten dat dat onmogelijk was?

June
Topic Starter

#33 , 02 dec 2013 09:57

roharro????
Aangezien men jaarlijks zijn meterstand moet doorgeven moet TS reeds tweemaal vastgesteld hebben dat zijn meter terugdraait. Hij heeft steeds hetzelfde bedrag betaald, wat aantoont dat hij fictieve meterstanden heeft doorgegeven.
Mijn buikgevoel vertelt me dat het geluid geen tikkende meter was maar een controleur van EANDIS die de fraude heeft vastgesteld tgv een effectieve meteropname.

Kan je mij zeggen hoe je moet vaststellen dat je meter terugdraait? De zijn van Eandis uit inderdaad de meterstanden komen opnemen maar hebben dit ook niet gezien (eandis zegt dat dit "metermannen" zijn die geen technische bagage hebben om te merken of een meter correct werkt of niet)
Hoe kunnen wij het dan zien? Als je meter bv maar 1/3 terug draait kan je dit toch niet zien????
Uw buikgevoel laat u compleet in de steek, hier niet meer op voort gaan zegt mijn buikgevoel.

Reclame

June
Topic Starter

#34 , 02 dec 2013 10:05

Redrum:

Ik moet hier toch nog even verduidelijken dat je de meter niet zag terug lopen omdat hij maar, ik citeer de man van eandis "ongeveer 1/3de schat ik" terug liep.
De vorige eigenaar (traiteur) had buiten de frietketel en 2 frigo's extra bij ons een verbruik van €150, wij €500, zo onrealistisch is dat dan niet he.
Een andere frituur in de buurt verbruikt €700 maar heeft geen hoge rendementsketel wat wij wel hebben.

June
Topic Starter

#35 , 02 dec 2013 10:05

Redrum:

Ik moet hier toch nog even verduidelijken dat je de meter niet zag terug lopen omdat hij maar, ik citeer de man van eandis "ongeveer 1/3de schat ik" terug liep.
De vorige eigenaar (traiteur) had buiten de frietketel en 2 frigo's extra bij ons een verbruik van €150, wij €500, zo onrealistisch is dat dan niet he.
Een andere frituur in de buurt verbruikt €700 maar heeft geen hoge rendementsketel wat wij wel hebben.

Mensen aub, het wel of niet schuld hebben doet hier totaal niet ter zaken omdat wij hier ook niks mee te maken hebben.
De ene vraag die ik hoopte dat hier ging beantwoord worden is of wij of de eigenaar aansprakelijk zijn voor de goede werking van de meters..

June
Topic Starter

#36 , 02 dec 2013 10:05

Redrum:

denlowie
Juridisch actief: Nee

#37 , 02 dec 2013 10:18

Wat heeft een hoog rendements-friteuse nu te zien met het elektriciteits-gebruik, deze werkt op gas !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

June
Topic Starter

#38 , 02 dec 2013 10:23

Omdat het bedrag dat ik vermelde €500 gas en electriciteitsfactuur van Eandis is bij ons, bij de andere frituur €700 zonder hogerendementsketel..

Redrum

#39 , 02 dec 2013 10:24

Redrum:

Ik snap het niet. 1/3de van wat?
Hij liep 2/3de van de tijd vooruit en 1/3de van de tijd achteruit: dan moest hij constant gemanipuleerd worden.
Hij liep constant aan 1/3de van het effectieve verbruik achteruit: 0-verbruik.

De wetgeving vindt u hier: http://www.vreg.be/technische-reglementen

June
Topic Starter

#40 , 02 dec 2013 10:32

Ik kan maar zeggen wat die van Eandis gezegd heeft. Als je voor de meter staat zie je niet dat hij achter uit loopt.
Het is omdat de man van Eandis zag dat de zegel verbroken was en terug aangedraaid was hij alles stil gelegd heeft en dan gezien heeft dat de meter achter uit liep.

Franciscus

#41 , 02 dec 2013 10:34

Zoals door mij al is geschreven.
De info die we krijgen is te weinig om daar enig oordeel over te geven.
Vb wat voor type verlichting - airco - enz
Hoe lang aanwezig per dag?
Maar u schrijft traiteur €150 en wij € 500 is dat per maand/jaar?
Zie voor de rest mijn vragen...
Pas als op een aantal vragen een antwoord kan gegeven worden .... maar dat hoeft niet hier te zijn zal blijken wat er juist mis is/was... misschien een defecte meter en was de verzegeling niet goed aangebracht.
Er is trouwens een strafrechtelijke kant aan het verhaal de diefstal en een burgerlijke kant ( de schade en de schadevergoeding).
Het beste wat u kan doen is ook uw verzekeringen verwittigen.

Als ik deze zaak zou moeten behandelen zal er een antwoord moeten komen op al die vragen. Maar zoals reeds gezegd u moet die hier niet geven maar aan uw verzekering, politie en de eigenaar van de meter. U kan best die gegevens verzamelen en de politie kan ook de gegevens zowel bij de vorige gebruiker als bij de netwerkbeheerder opvragen.

Dat een schijf terugdraait kan men in een firma redelijk vlug zien als een aantal toestellen in werking zijn.

denlowie

#42 , 02 dec 2013 10:49

500€ alleen gas in een frituur is zelfs al niet te veel heb klanten frituren die veel meer gas per maand gebruiken, en daarom kan het zijn dat de elektriciteit nul euro is, en dat de meter al voor je het pand betrok al terug of niet draaide.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#43 , 02 dec 2013 11:19

Redrum:

Zijn we hier nu bezig met gas of elektriciteitsverbruik? Een hoogrendementsketel werkt toch op gas? En waarop werkt uw frietketel?

June
Topic Starter

#44 , 02 dec 2013 11:47

mava105
hoogrendementsfrietketel op gas..

franciscus, uiteraard per maand..

Ondertussen al een advocaat gecontacteerd..

Franciscus

#45 , 02 dec 2013 12:25

Als dat een goede is zal die dezelfde vragen wel stellen. Het is een zaak van bewijzen en bewijsbaarheid..
Uiteraard zal u het 'echte' verbruik van die periode wel moeten betalen maar eventueel in schijven.

Men is onschuldig tot het bewijs van schuld kan geleverd worden.

Zo stond bij een mij gekende firma al de gemene delen op de rekening van de firma en ook het ganse garagecomplex achter de firma.
Eigenaar gebouw was ook eigenaar van winkel geweest en was eigenaar van de garages.

Terug naar “Archief”