"Fraude" electriciteit. Wie aansprakelijk?

June
Topic Starter

Re: "Fraude" electriciteit. Wie aansprakelijk?

#46 , 02 dec 2013 12:37

Antwoord van advocaat voor de geinteresseerden..

Alle tellers/meters voor gas, water en elektriciteit behoren toe aan de nutsbedrijven (tenzij tussentellers).
Zij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en de vervanging ervan.
In het huurcontract kan de verantwoordelijkheid voor het beschermen (bijv. tegen stof, water en vooral vorst) opgelegd zijn aan de huurder.
Maar indien geen fout van de huurder, kan die niet aansprakelijk zijn.
Ik zend u een uittreksel uit het handboek ‘Les baux en général’ van Lahaye en Vankerckhove (het standaardwerk inzake huur), waar u dit kunt lezen. Ik vermoed dat u hierover verder niet veel meer in de literatuur zult aantreffen.

Hij raadt ons aan Eandis een andere teller te laten plaatsen (aangezien de huidige van 1994 is) om het actuele verbruik te kunnen opmeten.
Er is ook een mogelijkheid om klacht in te dienen bij een onderzoeksrechter die de zaak "tot op het bot" zal uitspitsen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#47 , 02 dec 2013 12:48

Misschien best eens eerst met een officier bij de politie te gaan praten.
U als slachtoffer laten registreren - die documenten zou u loeten gekregen hebben of krijgen. Dan kan u vragen aan parket om bepaalde opsporingsdaden te stellen.
Via onderzoeksrechter dient u zich wel burgerlijke partij te stellen en borg te betalen voor oa een deskundigeonderzoek.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://politie.antwerpen.be/Slachtoffer ... elling.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/eerste_aanleg/bru ... partij.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 dec 2013 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.

June
Topic Starter

#48 , 02 dec 2013 12:50

Dat weet ik , de borg is +/- €250..
Dankjewel, ik kijk het even na..

Reclame

Oude Belg

#49 , 02 dec 2013 17:26

Het is niet zo dat bij meterproblemen steeds het geschatte reëel verbruik aangerekend wordt. Ik heb eens opgemerkt dat mijn oude elektriciteitsmeter steeds op "nacht" bleef staan. Telkens ik mijn meterstand doorgaf, moest ik die bevestigen aangezien die "afwijkend" was. Steeds netjes bevestigd. Na bijna twee jaar kwamen ze erachter dat er iets verkeerd zat en is er een nieuwe meter geplaatst. Meter op hun kosten, het "uitsluitend daltarief" werd niet verrekend. :-) De verzegeling van de meter was uiteraard niet verbroken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#50 , 02 dec 2013 17:40

Het is niet zo dat bij meterproblemen steeds het geschatte reëel verbruik aangerekend wordt. Ik heb eens opgemerkt dat mijn oude elektriciteitsmeter steeds op "nacht" bleef staan. Telkens ik mijn meterstand doorgaf, moest ik die bevestigen aangezien die "afwijkend" was. Steeds netjes bevestigd. Na bijna twee jaar kwamen ze erachter dat er iets verkeerd zat en is er een nieuwe meter geplaatst. Meter op hun kosten, het "uitsluitend daltarief" werd niet verrekend. :-) De verzegeling van de meter was uiteraard niet verbroken.
Heb zo een paar jaar in een winkelpand een verwarming gehad waar de hoofdaansluitingen door de installateur van Infrax verkeerd waren aangelegd... veel heisa en drie weken later is men stilletjes de aansluitingen correct komen plaatsen... nooit een afrekening ontvangen.

Terug naar “Archief”