beste formule inkopen in woning

pete242
Topic Starter

beste formule inkopen in woning

#1 , 15 jul 2008 15:57

Recent werd ik, door erfenis ,volledig eigenaar van een woning (die verhuurd wordt). ik woon samen met mijn vriendin sinds enkele jaren, we huren nu samen, beide werken. na oveleg en het huis gezien te hebben zijn we het er roerend over eens er te gaan wonen. Echter, enkele renovatiewerken zijn nodig teneinde de woning naar onze wensen aan te passen en op te frissen. Begrijpelijk wil mijn vriendin (en ikzelf) een stuk zekerheid, beiden hebben al de realiteit ondervonden van eigendom die verdeeld moet worden in een vorige relatie. Nu is mijn vraag. kan zij zich, laat ons zeggen ,voor 20% inkopen, daarvoor een hypothecaire lening verkrijgen , zo kan de renovatie betaald worden zonder lening van mijnentwege, en is zij ook een stuk mede-eigenaar, of is het beter 'recht van opstal' toe te passen, krijgt zij dan dezelfde rechten, bedoeling is dat er een goede regeling is voor beide partijen, zijnde : zij verwerft een zekerheid naar toekomst (worst case scenario) toe, ik behoud hoofdeigendom, maar huis wordt gerenoveerd, en , (best case scenario), we wonen 'tot onze oude dag' in een comfortabele woning; we zijn wel van plan om sowieso een wettelijk samenlevingscontract af te sluiten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 jul 2008 17:22

De simpelste oplossing is nog altijd : TROUWEN. Dan kun je zonder grote kosten de woning 'gemeenschappelijk' maken. Eventueel kan er een clausule bijgezet worden van terugkeer , indien de relatie eindigt door scheiding.
Anders raad ik aan minstens wettelijk te gaan samenwonen. Dit doe je door een verklaring te tekenen op het gemeentehuis. Via een samenlevingscontract daarbovenop kan je bepaalde zaken afspreken. Wettelijk samenwonenden erven steeds minstens en automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Als wettelijk samenwonende kan vb. de woning niet verkocht worden zonder haar akkoord.
Indien zij een bepaald percentage van de woning van U zou kopen ,zijn de kosten hiervan ook beperkt , indien het haar eerste eigendom is. Bovendien kan zij bij een lening aanspraak maken op verminderingen van hypothecair krediet.
Leg uw concrete situatie eens voor aan een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Archief”