Bijdrage in de lasten van het huwelijk

Geel
Topic Starter

Bijdrage in de lasten van het huwelijk

#1 , 21 jul 2008 18:25

Goede dag,
allereerst dit : Neen, ik ben geen student rechten. Ik heb met veel moeite 25 jaar geleden een A1 behaald omdat ik te dom was om unief te volgen. Mijn vragen zijn dus gewoon een gevolg van mijn dagelijkse ervaring en mogelijke / nakende echtscheiding. Heeft er iemand trouwens al eens de case-studies gelezen die die studenten dienen op te lossen ? Kan ik er aan doen dat mijn leven zo spannend is ... ?
Mijn vraag : stel mr en mevr zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel. Mr verdient als werknemer elke maand 2.500 EUR en mevr. int elk jaar intresten van eigen vermogen te belope van 30.000 EUR. Beide sommen worden op een gemeenschappelijke rekening geplaatst.
En nu begint het : Mr stort wel zijn loon, maar neemt elke maand - zonder tegenspraak te dulden - ongeveer 1.250 EUR van de rekening voor zijn persoonlijke uitgaven (kleding, dure hobby, pintjes, resto met de secretaresse, ...). Aangezien de kosten van het huwelijk hoger liggen dan hetgeen er dan nog overblijft, moet mevr op regelmatige tijdstippen haar kapitaaltje aanspreken en boekt zij dan ook elk jaar een 15.000 EUR over naar de gemeenschappelijke rekening. Kan mevr bij een echtscheiding inroepen dat mr ipv 2.500 EUR inbracht in de gemeenschap, hij er slschts 1.250 EUR inbracht ? Of is zij gezien en had zij hem maar moeten zeggen dat hij dat niet mocht doen ...
Dank en beleefde groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2008 07:09

Bij een verdeling na echtscheiding kan mevrouw hierover niets terugvorderen.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Archief”