Ik weet het nie meer :( (i.v.m verjaringstermijn)

Babybelleke
Topic Starter

Ik weet het nie meer :( (i.v.m verjaringstermijn)

#1 , 28 jul 2008 22:59

Hallo,

Kan er mij iemand helpen, K'zit met een vraag waar ik mee zit.
Het gaat over stuiting, je weet wel om de verjaringstermijn tegen te gaan.

Mijn vraag is als volgt ...

Er een vonnis van 1996 waartoe ik ben veroordeeld tot het betalen van 15.000 euro i.v.m huurschulden.
Nu is het zo dat ik jaren heb afbetaald, maar wegens ernstige ziekte kon ik dat sinds jan 2007 echt niet meer doen.
Ook komt er altijd maar meer en meer bij, ik heb al 11 jaar betaald (in totaal al meer dan 13000 euro) en de schuld is nog altijd hetzelfde :(

Nu ik weet vroeger was de verjaringstermijn 30 jaar, maar nu is die met de nieuwe wet van 98 teruggebracht tot 10 jaar in mijn geval te rekenen vanaf de laatste keer dat ik heb betaald aan de deurwaarder (nl 15 jan 2007) juist? Of is het 5 jaar voor huurschulden?

Maar wat daarna? kunnen ze telkens blijven stuiten elke keer weer en weer? Of is het max één keer stuiten? Moest dit vonnis van na 1998 zijn dan was het 5 jaar max? Of konden ze dan ook telkens stuiten?

En wat met schulden die zijn aangegaan na de nieuwe wet van 1998? Ik heb bv ook nog een andere schuld, eentje aan een mazoutleverancier met een vonnis van 2005 (Ik heb ergens gelezen dat die verjaren na 1 jaar en ik heb er de laatste twee jaar niks meer van gehoord).

Ik weet het t'zijn heel wat vragen :oops: , maar toch heel erg bedankt en een dikke knuffel voor wie me kan helpen met de goeie antwoorden.

Groetjes
Babbybelleke (een alleenstaande mamma)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2008 18:09

De verjaringstermijn voor de tenuitvoerlegging van een vonnis is thans 10 jaar. De verjaringstermijn van de oorspronkelijke schuld die ten grondslag ligt aan de veroordeling is hierbij van geen belang.

Deze verjaringstermijn kan gestuit worden door ondermeer een bevel tot betalen, een beslagexploot enz...

scorpioen

Babybelleke
Topic Starter

#3 , 29 jul 2008 22:06

De verjaringstermijn voor de tenuitvoerlegging van een vonnis is thans 10 jaar. De verjaringstermijn van de oorspronkelijke schuld die ten grondslag ligt aan de veroordeling is hierbij van geen belang.

Deze verjaringstermijn kan gestuit worden door ondermeer een bevel tot betalen, een beslagexploot enz...

scorpioen

Maar hoe veel keer kan er dan gestuit worden?

Ik snap er niks meer van eigenlijk :(

Reclame

scorpioen

#4 , 29 jul 2008 23:18

Bij stuiting begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen. Dit kan eeuwig doorgaan.

De tenuitvoerlegging is dus verjaard als er tien jaren verlopen zonder daden van stuiting.

scorpioen

j.demoor

#5 , 30 jul 2008 10:23

“Art.2262bis,§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Echter : ‘Het arrest van veroordeling van 28 oktober 1985 deed een rechtsvordering ontstaan tot tenuitvoerlegging van de veroordeling. Deze rechtsvordering, actio judicati, luidens artikel 2262 (oud) van het Burgerlijk Wetboek, verjaart pas door verloop van dertig jaren te rekenen vanaf het vonnis. Deze verjaringstermijn werd door de wet van 10 juni 1998 weliswaar op tien jaren gebracht (artikel 2262bis van het Burgerlijk Wetboek), doch artikel 10 van deze wet bepaalt dat wanneer de rechtsvordering is ontstaan voor de inwerkingtreding(=27 juli 1998) van deze wet, de nieuwe verjaringstermijnen waarin zij voorziet slechts beginnen te lopen vanaf haar inwerkingtreding‘[Cass. 7 maart 2003(impliciet)].

Alle persoonlijke rechtsvorderingen ontstaan vóór 27 juli 1998 zijn dus verjaard sedert 27 juli 2008 24u00.De overgangsregeling van de wet van 10 juni 1998 is m.a.w. verstreken sedert 27 juli 2008.

Evenwel : “Art.2244.Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting.”(Burgerlijk Wetboek).

Het bevel tot betaling kan onbeperkt herhaald worden.Onderzoek de datum van het jongste ‘bevel tot betaling‘.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Babybelleke
Topic Starter

#6 , 30 jul 2008 17:26

Hmmm dus jullie zeggen dat als ze blijven stuiten dat de schuld nooit verjaard?

Nu dit heb ik gevonden:

---------------------------------------------------------------------------------
De stuiting van de verjaring
Bepaalde handelingen kunnen tot gevolg hebben dat de termijn van verjaring even wordt gestuit, indien deze handeling of situatie een einde neemt, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen. Dus de termijn van 10 jaar begint na een stuitingshandeling opnieuw van 0 te lopen. Dergelijke stuiting kan er maximaal voor zorgen dat de verjaringstermijn verdubbelt. Een stuiting tijdens de eerste periode van 10 jaar kan meermaals, maar enkel de laatste stuitingsdaad telt. Een stuiting tijdens de tweede periode van 10 jaar heeft geen effect meer.
Enkele voorbeelden van stuitingsdaden: een ingebrekestelling (indien aangetekend, geeft dit een vaste datum), een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling (dit moet bij deurwaardersexploot), of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, …
Let wel, als schuldenaar kan je ervoor zorgen dat je geen verjaring kan inroepen doordat je spontaan of onder psychologische druk begint je schuld af te betalen. Die betaling heeft dan het effect van een stuiting van verjaring.
---------------------------------------------------------------------------------

Maar dat beweerd toch net het tegenovergestelde van wat jullie zeggen?

scorpioen

#7 , 30 jul 2008 17:49

Ik weet niet waar u dit gevonden hebt, maar volgens mij is dit niet juist.
In vind in het burgerlijk wetboek dergelijke regel niet terug. Kan u ons laten weten waar u dit gevonden hebt?

Dit bestaat wel voor de verjaring van de strafvordering (art. 22 voorafgaande titel wetboek van strafvordering). Enkel de stuiting gedaan in de oorspronkelijke termijn kan in aanmerking worden genomen.

scorpioen

Babybelleke
Topic Starter

#8 , 30 jul 2008 18:23

Hi scorpioen, heel erg bedankt voor je antwoorden hé :)
Ik had dat hier gevonden:
http://faling.tussenstap.be/veel_gestel ... ring?cat=2

Ik had zo ook bv nog een schuld bij acerta met een vonnis van 1993. Ik heb daar 15 jaar niks meer van gehoord.

Nu was ik ook zelfstandige in 2007 en ik had vrijstelling gevraagd voor 4 kwartalen (bijdrage). Let wel de kwartalen waren wel betaald.

Nu heb ik die vrijstelling gekregen, en dat is me in maart medegedeeld door die commissie.

Acerta (sociaal secretariaat) heeft me nu gewoon een brief gestuurd dat ze het geld wat ik normaal zou terugkrijgen (want ik had die kwartalen reeds betaald) zou aanwenden ter regeling van die oude schuld van 1993.

Nu had ik vernomen dat schulden mbt sociale bijdragen een verjaringstermijn hebben van 5 jaar. Nu okay in 1994 is dat vonnis betekend , dus dat stuit de verjaring, maar dan heb ik er 14 jaar niks meer van gehoord.

Nu zeggen ze dat die 5 jaar enkel telt "voor" het vonnis en dat vanaf er een vonnis is de verjaringstermijn 30 jaar was ... (nu met de nieuwe wet teruggebracht naar 10 jaar)

Klopt dit? was dit niet verjaard dan? Normaal is de verjaringsperiode toch hetzelfde voor als na een vonnis .. m.a.w 5 jaar ? Dus betekend in 1994 (stuiting) + 5 jaar = verjaring in 1999.

En nu hebben ze dus dat geld zelf eigenhandig aangewend voor die oude schuld .. "zonder mijn goedkeuring" .... Ik neem aan dat omdat ik niet zelf heb betaald dit geen stuiting is ?

Dus met de nieuwe wet van 98 is deze schuld nu wel verjaard op datum van vandaag?

Feit is als de schuld al verjaard zou zijn in 1999 (5 jaar na de betekening van het vonnis) ik die 1900 euro zou terugkrijgen.

T'is allemaal zo een soep hé :oops:

Groetjes
Babybelleke

scorpioen

#9 , 30 jul 2008 19:31

Vraag eens aan Tussenstap op welk wetsartikel zij zich steunen.

Voor een schuld die verjaart na vijf jaar, is de verjaringstermijn voor de uitvoering van het vonnis tien jaar.

scorpioen

Terug naar “Archief”