wie is eigenaar?

Veedeebee
Topic Starter

wie is eigenaar?

#1 , 06 aug 2008 21:12

Stel:
Persoon A sluit een autolening af.
Persoon B tekent mee als borgstelling.
Persoon B betaalt eveneens de inschrijving, de verkeersbelasting en de verzekering.
Persoon A betaalt of wel of niet de lening af.. (daar hebben we het raden naar)...
Persoon B kan uiteraard ten allen tijde verantwoordelijk gesteld worden voor de betalingen...
Persoon B kan niet uit het leningscontract verwijderd worden tenzij door volledige betaling van het saldo.
Persoon A is echter 'met de noorderzon' verdwenen inclusief de wagen.

De vraag:
Wie wordt in dit geval aanzien als de eigenaar van de wagen?
Hoe kan je een wagen 'uitschrijven' als je niet in het bezit bent van de nummerplaten (want naar mijn mening moet je die dan inleveren of op een ander voertuig overdragen)?
We weten wel waar het voertuig overdag geparkeerd staat... Kunnen we met de reservesleutel (die in het bezit is van persoon B) de auto 'legaal' ophalen zonder dat er diefstal kan worden aangegeven?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 06 aug 2008 23:45

Ik denk dat hier nog een item ombreekt.
Op wie staat de factuur van de wagen? Dat is de eigenaar.
Maar B is wel eigenaar van de plaaten. Dus mag B ze ook wegnemen.

Als u weet waar de wagen geparkeerd staat, sleutel erin, even naar parking, naar huis, rijden en platen inleveren.
Ik zou ook aangifte doen bij politie om narigheid te voorkomen.

Succes ermee.

NB een ding versta ik niet

Persoon A is echter 'met de noorderzon' verdwenen inclusief de wagen.
en
We weten wel waar het voertuig overdag geparkeerd staat...

Veedeebee
Topic Starter

#3 , 07 aug 2008 07:59

De bestelbon van de wagen hebben we in ons bezit en die is ondertekend door beiden.
Alle briefwisseling van de garage en leningmaatschappij is gericht aan persoon A.

Met de noorderzon verdwenen bedoel ik mee dat de persoon in kwestie geen adres heeft achtergelaten
en dat we tot op heden bij geen enkele instantie kunnen achterhalen waar de persoon woont.
De persoon rijdt wel naar het werk met de wagen dus hij staat daar hele dagen geparkeerd.

Er is al een aantal keren contact genomen met de politie maar daar sturen ze ons van het kastje naar de muur,...
ze schermen zich af met 'dit is een burgerkwestie'...

Reclame

Rene

#4 , 07 aug 2008 11:02

De bestelbon van de wagen hebben we in ons bezit en die is ondertekend door beiden.
Alle briefwisseling van de garage en leningmaatschappij is gericht aan persoon A.

Met de noorderzon verdwenen bedoel ik mee dat de persoon in kwestie geen adres heeft achtergelaten
en dat we tot op heden bij geen enkele instantie kunnen achterhalen waar de persoon woont.
De persoon rijdt wel naar het werk met de wagen dus hij staat daar hele dagen geparkeerd.

Er is al een aantal keren contact genomen met de politie maar daar sturen ze ons van het kastje naar de muur,...
ze schermen zich af met 'dit is een burgerkwestie'...
Bestelbon is geen factuur. Waarschijnlijk staat de factuur op naam van ENKEL persoon A en dan heeft u een probleem.
Meestal is de eigenaar op de naam die op de rose kaart vermeld staat.(inschrijvingsbewijs)

Maar zoals ik al aangaf. Platen zijn door u aangevraagd en op u naam DUS is U eigendom.
Er is wel een verschil tussen betaald en is eigenaar.
Eender wie mag goederen van andere betalen, leasing afsluiten maar daarvoor is hij nog geen eigenaar.

Enkel uzelf weet beter dan wie ook wie eigenaar is van wat.

Persoon zonder adres? Politie kan dat achterhalen, ook dienst bevolking van het laatst gekend adres.
En zolang er betaald wordt is er geen enkel probleem.

Veedeebee
Topic Starter

#5 , 07 aug 2008 19:41

Ik heb ondertussen de factuur gevonden. Die is gericht aan zowel persoon A als persoon B

Het inschrijvingsbewijs staat ook op naam van persoon B

Maar heb ondertussen een aantal instanties opgebeld en me bevraagd... persoon B kan zonder problemen de auto ophalen. Immers indien persoon A aangifte van diefstal zou doen, dan wijst alles erop dat de auto van persoon B is... A heeft dus geen poot om op te staan...

Wat dat adres betreft... de politie kan dat niet achterhalen hè als die persoon nergens is ingeschreven...

nogmaals, bedankt voor de info

j.demoor

#6 , 08 aug 2008 11:04

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(Burgerlijk Wetboek).

Een auto is een roerend goed."‘Persoon A is echter 'met de noorderzon' verdwenen inclusief de wagen" houdt in dat A de wagen bezit.

Dit wettelijk vermoeden is weerlegbaar.‘Persoon B betaalt eveneens de inschrijving, de verkeersbelasting en de verzekering’ zijn aanwijzingen tegen A.‘B tekent mee als borgstelling’ is een aanwijzing tegen B.

Alleen een eigendomsvordering kan een einde stellen aan dit geschil.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Archief”