advocaat die werkt met percentage op schadevergoedingen

kwispel
Topic Starter

advocaat die werkt met percentage op schadevergoedingen

#1 , 23 aug 2008 09:46

heb al met enkele advocaten gewerkt die niets hebben gedaan maar wel veel geld uit mijn zakken hebben gehaald.
Nu is mijn vraag: volgens mijn huisarts zijn er advocaten die werken met een percentage op de winst waardoor ze natuurlijk gemotiveerder zijn om iets te doen. kan of mag dit en zijn er lijsten van advocaten die zo werken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 25 aug 2008 10:04

Het systeem dat je beschrijft, het 'no win, no fee' - systeem is verboden door de belgische orde van advokaten. In België zal u geen enkele advokaat vinden die dit doet.

Loria

#3 , 25 aug 2008 22:23

alsof in de praktijk niemand het doet, allez allez!

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 25 aug 2008 22:29

Het systeem dat je beschrijft, het 'no win, no fee' - systeem is verboden door de belgische orde van advokaten. In België zal u geen enkele advokaat vinden die dit doet.
ach... iedereen doet het enkel als het voor hun intresant is.
No win no fee, kennen ze niet dat is verboden en altijd betalen zal dan de redenering zijn

RR

roderidder

#5 , 25 aug 2008 22:34

Stel je wint een zaak van 50 miljoen euro, je denkt toch niet dat men een uurloon gaat aanrekenen zekers?

Een voorbeeld mijn loon is: 50 miljoen/10 = 5 miljoen euro
Vraag het maar aan je orde als je twijfelt

Er zijn er hier op het JF die er ook over klagen ...
Vooral wat de advocaat deed en dat was duidelijk ... Het klonk dat het langste geschrift in heel het dossier was de rekening was en daar werd niet veel inkt of papier aan verprost.

Hun redenering is: doen we dat niet dan maken we ons belachelijk

RR

roderidder

#6 , 25 aug 2008 22:46

Er is me ooit wel eens ter oren gekomen dat een oogarts met lazer techniek je oog wat meer/minder bol te maken zodat je geen of minder streke bril nodig zal hebben na de operatie contante betaling (destijds 50.000BEF) eist, veel papierwerk was daar niet bij.

De uitleg die de advocaat die er zijn 2 ogen liet behandelen leek compleet buiten het boekje van de arts en illegaal. De advocaat deelde die mening

RR

roderidder

#7 , 25 aug 2008 23:13

Vandaag werd bekend dat er twee kindjes zijn vermoord.
Het loon van de advocaten zal allicht geheim blijven
Het loon van een assisenadvocaat mag je naar mijn schatting niet zelden voor één zaak vergelijken met het dubbele van de "standaard vergoeding" bij verlies van een kind http://www.hln.be/hln/nl/2362/File-info ... aard.dhtml

Maar ja het proces is openbaar, maar die lonen worden niet gepubliceerd, zeker niet met vb. honoraria via de rechtsbijstandsverzekering

Krijg je dan geen uitnodiging als er een cipier(s) thuis een BBQ geeft?

RR

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2008 09:23

Het principe "no win, no fee" is verboden.

Wel mag het ereloon van een advocaat een percentage zijn van de waarde van de vordering.

Het verschil? Als je 10.000 vordert en je krijgt niets moet je toch nog iets betalen. Meestal is dat dan één derde van wat je zou betalen als je zou gewonnen hebben.

Dus je wint: je betaalt 1.000
Je verliest: je betaalt 333

Dat is het ereloon. Hierbij komen de kosten. Die zijn in principe in de twee gevallen hetzelfde.

Hoe langer hoe meer wordt tussen de advocaat en de cliënt een schriftelijke overeenkomst afgesloten m.b.t. het ereloon. Doe dat. Elke serieuze advocaat zal hiermee akkoord gaan, het zorgt ervoor dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

scorpioen

Terug naar “Archief”