terugeisen pc

dinny
Topic Starter

terugeisen pc

#1 , 23 aug 2008 19:25

Sedert bijna 4 weken zijn mijn vriend en ik uit elkaar gegaan. Nu is het zo dat ik destijds een dvd speler en pc van hem voor een prikje heb overgekocht. Jammer genoeg heb ik hiervan geen bewijzen.

Nu zit hij me al 3 weken lang via smsjes en mails te eisen dat ik pc moet teruggeven.
Het is namelijk zo dat hij een kleine 10 jaar geleden die pc op zijn werk heeft gekocht en hij beweert dat hij daarvoor papieren heeft getekend dat die pc eigendom blijft van de firma.

Onlangs, de pc zat vol virussen en kon er geen kant meer mee uit, heb ik pc laten herstellen. Wat wil zeggen dat hij geformatteerd en terug geïnstalleerd is.
Dus de naam van de firma (gebruiker) staat er nu ook niet meer op enkel nog mijn naam.

Hij wordt alsmaar grimmiger in zijn mails en berichten en dreigt er zelfs mee om 'verder' te gaan en het op zijn werk aan te geven als zijnde dat de pc gestolen zou zijn.

Is hij aan het bluffen of niet?

Het is ook zo dat hij ontdekt heeft dat ik pc heb laten herstellen, en dat ik natuurlijk terug andere contacten kan leggen. Volgens mij is hij zodanig jaloers dat hij me wat bang begint te maken om die pc terug te geven.

Hij weet goed genoeg dat ik financieel gezien, geen nieuwe pc kan kopen, vandaar dat hij natuurlijk ook niet ophoudt met zijn aanmaningen.

Wat moet en kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 24 aug 2008 23:09

Nu is het zo dat ik destijds een dvd speler en pc van hem voor een prikje heb overgekocht. Jammer genoeg heb ik hiervan geen bewijzen....
Wat moet en kan ik doen?
Aan hem het bewijs vragen en als dat niet lukt dan meen ik dat je best de PC terug geeft.

Je kan naar de griffie van de vrederechter gaan en hem laten oproepen voor een verzoeningspoging

Dat is gratis en mogelijk komt er verzoening

RR

Beachcomber

#3 , 25 aug 2008 09:59

Een PC is een roerend goed. Voor roerende goederen is de regeling als volgt: bezit geldt als titel, dat wil zeggen, wie de computer op dat moment bezit, wordt gezien als eigenaar.
Je vriend gaat moeten bewijzen dat hij effectief eigenaar is, zoniet blijf jij de enige wettelijke eigenaar.

Reclame

roadie

#4 , 25 aug 2008 11:18

@Beachcomber: is dit een principe dat ook kan tellen bij een vereffening/verdeling van een echtscheiding.
Ik geef een stom voorbeeld: Eén van de echtgenoten had voor het huwelijk meubelen etc. Nu zoveel jaren later komt het tot een scheiding. Hij heeft de facturen niet meer (aankoop gebeurde meer dan 10 jaar geleden), geldt bezit als titel of hoe kan hij zijn spullen uit de brand redden?

roderidder

#5 , 25 aug 2008 11:47

als het tot een proces komt en men verliest... (vb. die computer was afgescheven en men kan daar bewijs van voorleggen en/of factuur)

wie kan dan de advocaat betalen?
misschien beter een nieuwe PC kopen
aldi >> 499 euro HD van 640GB DVD brander 3GB werkgeheugen tripple core processor ... (zonder scherm)

of ... een tweede hands van enkele jaren oud
Eentje van enkele jaren oud kosten niet zo heel veel geld

Misschien is deze prachtige laptop een oplossing? (scherm inbegrepen en draaiend)
http://www.2dehands.be/acer-extensa-367 ... 2&start=20
vraagprijs 30 euro maar je kan natuurlijk ook bieden

RR

Beachcomber

#6 , 25 aug 2008 13:22

@Beachcomber: is dit een principe dat ook kan tellen bij een vereffening/verdeling van een echtscheiding.
Ik geef een stom voorbeeld: Eén van de echtgenoten had voor het huwelijk meubelen etc. Nu zoveel jaren later komt het tot een scheiding. Hij heeft de facturen niet meer (aankoop gebeurde meer dan 10 jaar geleden), geldt bezit als titel of hoe kan hij zijn spullen uit de brand redden?
Bij echtscheiding liggen de zaken anders. Als men getrouwd is met gemeenschap van goederen zijn alle goederen gekocht tijdens het huwelijk gemeenschappelijk. Het is dan aan de echtgenoten om bij echtscheiding tot een vergelijk te komen, komt men niet tot een vergelijk, dan kan een van de echtgenoten het goed houden, maar hij/zij zal dan vergoeding verschuldigd zijn aan de gemeenschap. Die vergoeding komt dan in de gemene boedel terecht en wordt verdeeld. Uteindelijk moet dus de helft van de waarde betaald worden aan de tegenpartij. Bij betwisting --> rechtbank.

Is het goed gekocht voor het huwelijk is het een eigen goed van de persoon die de aankoop deed. Hier geld evenwel dezelfde regeling als bij de eigendom van roerende goederen, kan de partner niet bewijzen dat hij/zij het goed voor het huwelijk reeds had, dan zal men ervan uitgaan dat het goed deel uitmaakt van het gemeenschappelijk vermogen en zal het dus verdeeld moeten worden.

roderidder

#7 , 25 aug 2008 15:13

Het is namelijk zo dat hij een kleine 10 jaar geleden die pc op zijn werk heeft gekocht en hij beweert dat hij daarvoor papieren heeft getekend dat die pc eigendom blijft van de firma.
tja... en zou dat kunnen?

en bij betwisting eerst verzoening proberen en dat doet men best bij iemand die kan bemiddelen maar dat is ook snel 30euro/uur dat je kwijt bent maar toch... best is verzoening vinden!!! veel meer waard dan een vonnis en je gelijk en terug opnieuw naar de rechtbank maar dan voor iets anders

RR

JohnD

#8 , 27 aug 2008 23:31

PC van 10 jaar oud ? Samen met de DVD speler is dat schat ik misschien nog 100 Eurootjes waard. Had ik trouwens ook niet laten herstellen. Geef hem zijn PC terug en vraag dat prikje geld ook terug, ge doet misschien nog winst, want ik ben zeker dat, tenzij ge kenner bent dat ge hem nog teveel betaald hebt.

IrisS

#9 , 28 aug 2008 00:15

Een pc van 10 jaar oud heeft quasi geen waarde meer (waarde gedeeld door twee per jaar. Pc van 1000 euro is dus over vijf jaar nog zo'n 60 euro waard. Ik weet niet of dit bij wet ook zo geregeld is, maar dat is een principe in de computerwetenschappen waar ook verzekeringsmaatschappijen zich doorgaans op richten).

Kan me voorstellen dat je hem gewoon wil houden, zeker nu je de moeite deed. Vrederechter kan oplossing bieden, maar sluit me aan bij Beachcomber: zolang hij geen bewijs heeft, zou ik me niet laten intimideren. Als hij werkelijk van zijn bedrijf is, is het al straf dat hij hem aan jou verkocht.

Ik vraag me wel af wat een pc van 10 jaar terug vandaag nog kan... Laat staan dat een bedrijf er nog zou in geïnteresseerd zijn. Doch dit even geheel terzijde.

roderidder

#10 , 28 aug 2008 00:48

ik herzie mijn visie en sluit me aan bij IrisS

RR

Terug naar “Archief”