Handtas gestolen -> dief gevat -> klacht+schadevergoed

Olifant
Topic Starter

Handtas gestolen -> dief gevat -> klacht+schadevergoed

#1 , 25 aug 2008 11:28

Beste forum gebruikers,

Een jaar geleden is de handtas van mijn vriendin gestolen. Zij heeft hiervan toen aan aangifte bij de politie gedaan.

Een tijdje geleden weredn we door de wijkagent gecontacteerd om te zeggen dat de dader gevat is, en dat zij klacht kan neerleggen, en een schadevergoeding eisen.

In haar handtas zat een GSM, portefeuille met geld en al de bankkaarten (die werden teruggevonden samen met haar identiteitskaart bij de dader, maar natuurlijk zijn deze toen direct geblokkeerd en veranderdc geweest en bijgevolg waardeloos: ik vind het trouwens vreemd waarom iemand dit zou bijhouden ?), buskaart, treinkaart, huis en fietssleutels, ... etc. Kortom alles wat een vrouw in een handtas heeft zitten.

Vermits mijn vriendin zoals ikzelf nog nooit in contact zijn geweest met het gerecht (en er dus niets van weten), zou ik julli het volgende willen vragen:

*) indien we klacht neerleggen, hoe verloopt dit dan verder ? Moeten we naar een advocaat stappen of is dit niet nodig ? Hoeveel bedragen de gerechtskosten (we hebben wel een rechtsbijstand via onze familiale verzekering) ? Loont het voor mijn vriendin de moeite om hiermee te beginnen ? hoelang kan die procedure duren ?

*) wat is een "redelijke" schadevergoeding ? Rekening houdend met al het vorige, de tastbare alsook sentimentele waarde van de handtas + al de tijd, geld en moeite om al de kaarten + sleutels + sloten te vervangen ?

Hartelijk dank alvast voor de verduidelijking en voor jullie tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 aug 2008 11:03

“Art.28ter...§ 2. De officieren en agenten van gerechtelijke politie die op eigen initiatief handelen, lichten de procureur des Konings in over de gevoerde opsporingen binnen de termijn en op de wijze die deze bij richtlijn vastlegt...”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

‘Zij heeft hiervan toen aan aangifte bij de politie gedaan’ houdt in dat de procureur des Konings hierover ingelicht is.Hij kan strafvervolging instellen zonder verdere klacht neer te leggen.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

Het is niet onmisbaar die verklaring af te leggen.

INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

Het is niet nodig hiervoor naar een advocaat te stappen.Doe in voornoemd verzoekschrift nauwkeurig opgave van het gestolene en raam naar waarheid de waarde ervan.U wordt dan opgeroepen ter terechtzitting waarin u enkel vergoeding vraagt voor de door u geraamde schade.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Olifant
Topic Starter

#3 , 28 aug 2008 09:31

Dank u voor het antwoord.

Ik heb gisteren mijn verzekeringspolis nog eens bekeken, en in tegenstelling tot wat ik in mijn origineel bericht beweerde, hebben we spijtig genoeg destijds geen rechtsbijstand onderschreven.

Denken jullie dat het de moeite is om met die procedure te starten ? Ik heb een beetje schrik dat de kosten+moeite (zoals verlof moeten nemen voor naar de rechtbank te gaan, enzovoort) de eventuele schadevergoeding gaan voorbijschieten ... en wat als de tegenpartij onvermogend blijkt te zijn.

Reclame

Terug naar “Archief”