Beste forum gebruikers,
Een jaar geleden is de handtas van mijn vriendin gestolen. Zij heeft hiervan toen aan aangifte bij de politie gedaan.
Een tijdje geleden weredn we door de wijkagent gecontacteerd om te zeggen dat de dader gevat is, en dat zij klacht kan neerleggen, en een schadevergoeding eisen.
In haar handtas zat een GSM, portefeuille met geld en al de bankkaarten (die werden teruggevonden samen met haar identiteitskaart bij de dader, maar natuurlijk zijn deze toen direct geblokkeerd en veranderdc geweest en bijgevolg waardeloos: ik vind het trouwens vreemd waarom iemand dit zou bijhouden ?), buskaart, treinkaart, huis en fietssleutels, ... etc. Kortom alles wat een vrouw in een handtas heeft zitten.
Vermits mijn vriendin zoals ikzelf nog nooit in contact zijn geweest met het gerecht (en er dus niets van weten), zou ik julli het volgende willen vragen:
*) indien we klacht neerleggen, hoe verloopt dit dan verder ? Moeten we naar een advocaat stappen of is dit niet nodig ? Hoeveel bedragen de gerechtskosten (we hebben wel een rechtsbijstand via onze familiale verzekering) ? Loont het voor mijn vriendin de moeite om hiermee te beginnen ? hoelang kan die procedure duren ?
*) wat is een "redelijke" schadevergoeding ? Rekening houdend met al het vorige, de tastbare alsook sentimentele waarde van de handtas + al de tijd, geld en moeite om al de kaarten + sleutels + sloten te vervangen ?
Hartelijk dank alvast voor de verduidelijking en voor jullie tijd.