ongehuwd, rechten van de schoonouders??

nathalienr
Topic Starter

ongehuwd, rechten van de schoonouders??

#1 , 12 sep 2008 14:34

hallo,
Ik woon samen met mijn vriend (toch staat mijn adres nog steeds bij mijn ouders). Mijn vriend moet zijn ouders en broer en zus fianacieel onderhouden, want deze hebben geen zin om te gaan werken en willen wel een luxe leven leiden ten koste van mijn vriend. Hij is half-zuiders en vind het ok, om voor zijn familie geld te blijven schieten. Aangezien mijn vriend voetballer is moet hij nu goed sparen, want een voetbalcarrière blijft natuurlijk niet duren. Hij verdient enorm veel, maar ik kan je zeggen dat hij daarvan geen eurocent kan sparen. Hij koopt auto voor zijn ouders, resaureerd hun huis, betaald vakantie, enz... Ik mag daar niks van zeggen want het is zijn geld zegt hij! Sinds 9 maand mag ik nu niet meer binnen bij zijn ouders. Omdat mijn vriend met me wilde trouwen en zijn ouders schrik hebben hun fianciële steun te verliezen, mag ik al 9 maand niet meer binnen bij mijn schoonouders. (voor alle duidelijkheid, wil ik helemaal niet meer trouwen met mijn vriend)

Ik ben nu zwanger en mijn vriend heeft dit altijd gewild. Zijn ouders hebben ook enorm veel invloed op mijn vriend en onze relatie staat daardoor onder enorme druk. Ik wil hem wel erkennen als vader, maar wil hem geen ouderlijk gezag toestaan. Kan dat? Welke rechten heeft hij? Kan hij mijn kindje afpakken? Zijn ouders gaan hem sowieso opsteken om bij me weg te gaan en het kindje op te eisen, kan dat? ik zie het ook niet zitten om mijn kindje te delen en om de week het bezoekrecht aan hem te geven!

Nu ik zwanger ben, willen zijn ouders mij nog steeds niet zien. Ze willen wel het kind zien, zonder mij! Ik vraag mij af welk recht zij hebben? Kunnen zij eisen mijn kindje te zien zonder mij te willen zien? Ik heb schrik dat ze mijn kindje gaan afpakken.
Ik ben echt ten einde raad! :( :cry:

Hoop dat ik spoedig een antwoord mag verwachten. Alvast héél erg bedankt!
mvg,
nathalie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 sep 2008 19:14

“Art.329bis... 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat of, indien de erkenning voor de geboorte van het kind gebeurt, de moeder, vooraf daarin toestemt...Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen...Bij gebreke van overeenstemming...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...”(B.W.).

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden...Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”