Geachten,
Deze ochtend ontving ik aan de deur iemand van gerechtsdeurwaarderskantoor...(interventie van lex) Dit was de eerste keer ooit dat ik van dit kantoor hoorde. Hij zei zelfs niet wie hij was, van welk kantoor. Hij zei 'dit is voor de boete van de Lijn, dat is te betalen 179,80 euro.
Ik dacht dat het iemand van de lijn was die mijn boete kwam afgeven en verwachtte dus 78 euro. Ik schrok me een hoedje. Ik probeerde vragen te stellen maar hij zei dat hij van niets wist en dat ik naar het telefoonnummer moest bellen indien ik iets wou vragen.
Hij kwam mij dus, na het document gelezen te hebben nadat deze heer zeer snel terug vertrokken was, blijkbaar een herhaalde aanmaning - betekening dwangbevel afgeven.
Ik zal even de geschiedenis van de boete zelf uit de doeken doen. Op 31 mei vertrek ik naar mijn weekendjob als student. Geen klein geld bijhebbende neem ik de tram en heb controle. Boete, 75 euro plus administratiekosten. Tja, je gokt en je verliest. Tot daar geen probleem. De tramcontolleur zegt me dat deze boete wel enkele maanden op zich kan laten wachten.
Van 15 tot 31 Juli ben ik op kamp met de Jins van de scouts zwijndrecht naar Roemenië. Na een paar dagen thuis te zijn geeft mijn vader me een bericht van de post dat er iets op mij ligt te wachten op het postkantoor. Daar aangekomen hoor ik dat, wat het ook was, het teruggestuurd is. Ik vraag of men de afzender kent maar deze kent men niet.
Ik, de boete nog lang niet verwachtende en er dus ook niet verder op doordenkende, denk "tja, als het iets belangrijk is sturen ze het wel nog eens op of contacteren ze me wel".
Uit het document van vandaag vermoed ik dat dat dus de boete van de lijn was.
Maar wat blijkt ook uit deze herhaalde aanmaning - betekening dwangbevel? Als je dus niet antwoordt op dit aangetekend schrijven van de lijn neemt een gerechtsdeurwaarderskantoor je zaak over.
Op het document staat dat dit boven vermelde gerechtsdeurwaarderskantoor op 18 september 2008 een aanmaningsbevel heeft verstuurd dat nooit is aangekomen. Ik, als student, woon bij mijn ouders en we hebben hier nog nooit een brief van een gerechtsdeurwaarderskantoor gekregen. Een brief van zulks een instelling zou zeker niet onopgemerkt voorbij gaan.
Dus ik bel naar het kantoor, vraag of zij bewijs hebben dat ik die brief ontvangen heb zodat ze kunnen bewijzen dat ik op de hoogte was. Zij zeggen enkel (en honderd keer na elkaar) dat alles volgens de regels is gegaan. De toon slaat zelfs om en men suggereert dat het verdacht is dat ik de brief niet ontvangen heb maar vandaag wel thuis was toen de heer X aan de deur stond. De brief blijkt niet aangetekend verstuurd te zijn. De vrouw aan de telefoon zegt dat ze nooit iets aangetekend versturen, maar er staat in de herhaalde aanmaning - betekening dwangbevel dat indien ik vandaag niet was thuis geweest dit document wél aangetekend verstuurd zou worden. Sommige brieven verstuurt men dus niet aangetekend, anderen wel.
Nu zit ik hier dus opeens met een binnen de 24 uur te betalen bedrag van 179,80 euro. Waar ik volgens hen niets meer aan kan doen. Ik neem de verantwoordelijkheid op mij voor de boete en het missen van de zending van De Lijn (deze zending heb ik ook nooit afgetekend dus weten zij toch dat ik niets ontvangen heb?). Maar van het bestaan van de aanmaning van 18/09/2008 wist ik niets af. En zijn kunnen niet bewijzen (denk ik, wegens niet aangetekend verstuurd) dat ik weet had van deze aanmaning.
Is er iemand die weet of ik nog iets kan doen?
Ik kon de boete betalen en kan ook dit bedrag betalen, maar de wijze waarop gewerkt is vind ik schandalig. De gerechtsdeurwaarder aan de deur ontweek alles wat ik hem vroeg. Bij het bureau behandelde men mij als een opzettelijke documenten-ontduiker.
Indie ik meer info moet geven vraag maar! Hopelijk heb ik snel antwoord want indien ik niet binnen de 24 uur betaal komen ze spullen buitenhalen.
Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Dieter