Sucessie en scheiding van goederen

Fridy
Topic Starter

Sucessie en scheiding van goederen

#1 , 29 jan 2009 11:59

Beste,

Ik las met interesse uw artikels over de volledige scheiding van goederen bij een huwelijk.
Ik wil mij echter tot u richten omdat ik een bijkomende vraag heb.
Ik leef nu momenteel samen met een man die uit de echt gescheiden is maar geen kinderen heeft. We hebben een officieel samenlevingscontract sinds 2 jaar.
Wij denken er echter aan om te huwen.
Mijn partner heeft de leeftijd van 75 jaar en ikzelf ben 58.
Ik wil wel toestemmen mits een volledige scheiding van goederen, maar heb echter nog wat vragen hieromtrent.

Mijn situatie:
* Ik ben uit de echt gescheiden sinds het jaar 1987.
* Ik heb een samenlevingscontract gedurende 2 jaar met mijn nieuwe partner.
Ik verblijf in de eigendom van mijn partner en heb 2 jaar terug mij voor 60 % aan naakte eigendom ingekocht in zijn huis.
Ik ben er ingetrokken met allerlei waardevolle meubels en andere zaken. Ik heb wel voor mijzelf een foto-inventaris gemaakt op cd-rom
* Ik heb 2 volwassen zonen.
* Ik heb een 1ste eigendom “A”verworven na mijn echtscheiding. De lening werd door mij verder betaald en ik heb mijn ex-man uitbetaald.
Die eigendom “A” is momenteel verhuurd.
* Ik heb bij mijn verhuis naar het huis van mijn partner, twee jaar terug een 2de eigendom “B”aangekocht waar mijn beide kinderen nu verblijven.
Bij notaris acte bezitten ze elk 1 percent en ik de overige 98 percent van die eigendom “B”
Voor het huis “B” van de kinderen heb ik een voordelige lening aangegaan om mijn portefeuille niet te moeten aanspreken.
* Ik heb wat spaargelden in beheer bij.
* Ik heb een vaste job en werk nog steeds.
* Mijn partner is gepensioneerd.

MIJN VRAAG:

Wat gebeurt er bij mijn vooroverlijden indien we gehuwd zijn met volledige scheiding van goederen?
Zal alles gescheiden blijven?
Gaan de beide huizen “A” + “B”rechtstreeks naar de kinderen of is er een vruchtgebruik voor mijn partner?
Wat gebeurt er met de huur van de 1ste eigendom “A”
Hoe zit het met de spaargelden op mijn naam?
Kan mijn partner aanspraak maken op mijn bezittingen en in welke mate?

Hoe kan ik het best mijn beide kinderen bevoordelen die nu in de zwakste positie staan?
Mijn partner – toekomstige man – kan ruimschoots leven van zijn eigen portefeuille bij mijn vooroverlijden.

Uitkijkende naar een spoedig antwoord bedank ik u heel hartelijk bij voorbaat.

Fridy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 jan 2009 19:22

Beste Fridy ,
normaal , ongeacht het soort huwelijkscontract , erft de langstlevende echtgenoot (LLE) het vruchtgebruik (VG) op de ganse nalatenschap van de overleden partner. In voorkomend geval , zoals bij U , gaat dan de blote eigendom (BE) naar uw kinderen. Zij kunnen er dan wel pas volledig over beschikken na het overlijden van uw partner.
Uw familiale toestand laat evenwel toe dat U gebruik maakt van de mogelijkheden van art. 1388 van het Burgerlijk Wetboek , gekend als de 'Wet Valkeniers' van 2003. U kan de betrokken clausule laten opnemen in uw huwelijkscontract. Wat betekent één en ander?
Een echtpaar , waarvan minstens één der partners kinderen heeft uit een vorige relatie , kunnen laten akteren in hun huwelijkscontract dat zij afzien van de wettelijke regeling van het erfrecht tussen echtgenoten.
Uw kinderen bekomen alzo de volle eigendom(VE) van al uw bezittingen , zowel roerende als onroerende , behalve de gezinswoning. Hiervan bekomt , bij uw overlijden , uw man steeds het VG. Voor al het andere geldt dat niet, als U dat zou willen. Uw kinderen hebben dan de volledige beschikking over uw huizen A & B en uw roerende goederen.
De goederen die U heeft van voor uw huwelijk , blijven ook daarna van U alleen, zeker in een contract 'scheiding van goederen.'
Nog dit. Indien de twee huizen ongeveer dezelfde waarde hebben , kan U via testament elk van uw kinderen een huis toewijzen. Ze hebben dan later geen kosten om uit onverdeeldheid te treden.

Praat er eens over met uw notaris ivm. uw concrete situatie. Dergelijke clausule moet sowieso in een huwelijkscontract worden vermeld.

Beste groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fridy
Topic Starter

#3 , 29 jan 2009 21:16

Beste Wanthon,

Ontzettend bedankt!!
De Wet Valkeniers was voor mij een onbekende zaak...
Het lijkt mij echt iets om mijn beide kinderen te beschermen. Zoals je reeds goed ingezien hebt zou het uiteindelijk mijn bedoeling zijn om aan elk van de kinderen een huis te schenken. Moest de waarde op het ogenblik van mijn vooroverlijden wat verschillen dan kan dit met de overgebleven gelden toch geregeld worden denk ik.

Merciekes voor je hulp!
Fridy

Reclame

Terug naar “Archief”