Dringend advies nodig

adonis
Topic Starter

Dringend advies nodig

#1 , 02 feb 2009 16:32

Ik ben een student en ik zit in een vervelende situatie mbt een stageplaats die mij is toegekend. Ik heb dit jaar al 3 stageperiodes van 6w achter de rug, voor 2 stageplaatsen heb ik een nieuwe verblijfplaats moeten zoeken en dat heeft mijn ouders redelijk wat geld gekost. De afspraak (mondeling) op school was dat iedere student 1x op een verre verplaatsing op stage zou gaan.
Voor mijn nieuwe stageplaats sta ik op een plaats die erg moeilijk te bereiken is voor mij. Ik heb dat gemeld aan de begeleiding maar er komt geen degelijke oplossing uit de bus.
In mijn onderstaande post heb ik dat heen en weer gemail onder elkaar gezet. Kan iemand met enige kennis van rechten het even bekijken?

Ik vraag me af of het juridisch wel kan wat men mij voorstelt.
In het onderstaande gesprek heb ik de antwoorden van de stagecoordinator op school in het vet gezet. De bedoeling is dat ik stage loop van 9u 's morgens tot 7u 's avonds. Om geen privacy te schenden heb ik de namen weggelaten

In zijn eerste mail geeft meneer aan dat het in het verleden haalbaar was voor studenten om daarheen te gaan. Als eerste merk ik op dat ik een uur verder weg woon dan die studenten. En als 2de wil ik opmerken dat ik van die studenten persoonlijk weet dat ze er veel ruzie over hebben gemaakt. Ze hebben er de sociale dienst bij gehaald en ongelijk gekregen
Laatst gewijzigd door adonis op 02 feb 2009 16:52, 5 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adonis
Topic Starter

#2 , 02 feb 2009 16:34

Beste,

Ik heb vernomen dat mijn volgende stageperiode gepland staat in een groepspraktijk te Maasmechelen. De beschrijving van de stageplaats spreekt me aan, maar ik heb een probleem met het vervoer. Ik ben niet in het bezit van een auto en een rijbewijs (deze zomer pas), dus moet ik gebruik maken van het openbaar vervoer. Op EP staat aangegeven dat er geen mogelijkheid tot overnachting is, en ik heb in die streek ook geen kennissen waar ik bij kan logeren.
Ik heb via de lijn uitgestippeld hoe ik van Overpelt naar de praktijk kan geraken, er van uitgaande dat ik om 9u zou moeten beginnen.

Detailweergave

Vertrek Beschrijving Naar Reistijd Routedetails Opgelet
06:10 ….08:58 aankomst (de routebeschrijving heb ik hier weggelaten voor het gemak)

Heen en terug zou ik dus 6u per dag op de bus zitten en 8 keer overstappen. En dan zou ik nog geen 7u per nacht kunnen slapen of ooit kunnen studeren. Mijn ouders hebben zich in Leuven al blauw betaald aan mijn overnachtingen en kunnen dat geen tweede keer bekostigen, andere studenten doen dat ook maar 1 keer per jaar. Bovendien was de afspraak in het tweede jaar was dat iedereen 1 keer ver op stage moest gaan en dat heb ik gedaan. Ik hoop dat u mijn standpunt begrijpt en dat er een alternatief is. Als u het wenst kom ik langs om het er over te hebben.

Mvg,

Beste,

Ik begrijp dat de stageplaats niet bij de deur ligt. Volgens mijn opzoekingen is het wel haalbaar mits 1 of 2 overstappen de stageplaats te bereiken binnen 1,5 uur. In het verleden hebben daar nog studenten gestaan die uit de buurt Houthalen/Helchteren kwamen en dat was ook haalbaar. Begeleider xxx wil met jou bekijken wat de mogelijkheden zijn! Hij stelt zich soepel op naar begin en einduur in functie van je vervoer. Hij stelt dan ook voor dat je hem contacteert om dit te bespreken.

Met vriendelijke groet,..

Beste,

Bedankt om de situatie even te bekijken. Zou u die planning om er binnen 1,5u te geraken even kunnen doormailen? Dat zou wel een mogelijkheid zijn. Ik heb lang gezocht via www.delijn.be maar zo'n oplossing heb ik niet gevonden.

Om vanuit Overpelt naar Houthalen te geraken heb ik volgens mijn planning een klein uur nodig (10 minuten fietsen naar Overpelt centrum en 45 minuten op de 18a)
Om verder naar Hasselt te reizen zou het ongeveer 20 minuten langer duren, dan heb ik ongeveer 1u15min gereisd. Op die manier ga ik al 3 jaar naar school. Maar het probleem is dat ik geen aansluiting vind om vanuit Hasselt door te reizen naar Maasmechelen. Op die manier duurt de totale rit volgens mijn planning 3u. En voor de terugrit kan ik niets plannen omdat ik niet zeker weet om hoelaat de werkdag voorbij is. Bij een rit van 3u zou ik dagelijks rond 5u45 moeten opstaan, nooit kunnen studeren en niet aan 8u slaap komen.

Het zou dus heel handig zijn als u uw alternatieve planning even kon opsturen, dan kan de begeleider contacteren en afspraken maken.
Alvast bedankt voor uw tijd.

Mvg,

Beste,

Volgens mij kan: bus vanuit Overpelt naar Genk station (7.19u - 8.09u) en dan bus naar Maasmechelen centrum (8.27u - 8.50u). Van daaruit is het het snelste als je ergens een oude fiets ergens kan zetten (nog 4 km = 12 min)! Er rijden ook bussen naar Boorsem mar dan ben je er pas om 9.25u. Bespreek dit eens met de heer xxxx!

Met vriendelijke groet,..

adonis
Topic Starter

#3 , 02 feb 2009 16:39

Ik heb nog geen tijd gehad om zijn laatste voorstel (onderaan) na te gaan.
Door de manier waarop hij het formuleert heb ik het vermoeden dat dit niet kan. (Volgens mij ...) Op de website van de lijn heb ik deze route niet gevonden bij de routebeschrijving, de korste weg vanuit Overpelt neemt nog 3u in beslag.
Ik vind ook dat hij snel de neiging heeft om het probleem van zich af te zetten door mij naar de stageplaats door te verwijzen voor de bespreking, dat is hun taak niet.

Vinden jullie dat laatste voorstel acceptabel? Ik vraag me af hoe ver dit mag gaan

Reclame

dieke

#4 , 02 feb 2009 23:04

Dag adonis

Kijk eerst eens na of die 1,5 u kan lukken. Bel desnoods gewoon even met een verantwoordelijke van De Lijn of ga even langs. Kijk ook eens of er bv. geen mogelijkheid is via belbus.

Als die route van 1,5u enkel mogelijk is, begrijp ik wel een beetje de 'toon' van je stagebegeleider. Ten slotte is jouw vraag gebaseerd op een totaal andere situatie he. Jij laat uitschijnen in je mail dat de stageregeling ervoor zou zorgen dat je niet eens aan een fatsoenlijk aantal uren slaap per nacht zou komen, terwijl daar natuurlijk geen sprake van is als de reistijd met de helft verkort kan worden.

Waarom zou het bovendien niet jouw taak zijn om met de stageplaats zelf te bespreken wat er mogelijk zou zijn qua glijdende werktijden? De bedoeling van zo'n stage is toch ook dat je leert hoe het 'in het echte leven' is? Het is toch een beetje dom om eerst naar je begeleider je uren door te mailen, die op zijn beurt te onderhandelen met de stagementor, jij dan weer met begeleider,... Communicatie gaat nu eenmaal gewoon veel efficiënter als meteen de juiste personen met elkaar communiceren. Je zou trouwens niet de eerste student zijn die aan zijn stageplaats een goede toekomstige werkgever heeft, dus heb je er alle belang bij niet over te komen als iemand die zijn eigen boontjes niet kan doppen.

Succes!

adonis
Topic Starter

#5 , 02 feb 2009 23:48

Dag adonis

Kijk eerst eens na of die 1,5 u kan lukken. Bel desnoods gewoon even met een verantwoordelijke van De Lijn of ga even langs. Kijk ook eens of er bv. geen mogelijkheid is via belbus.

Als die route van 1,5u enkel mogelijk is, begrijp ik wel een beetje de 'toon' van je stagebegeleider. Ten slotte is jouw vraag gebaseerd op een totaal andere situatie he. Jij laat uitschijnen in je mail dat de stageregeling ervoor zou zorgen dat je niet eens aan een fatsoenlijk aantal uren slaap per nacht zou komen, terwijl daar natuurlijk geen sprake van is als de reistijd met de helft verkort kan worden.

Waarom zou het bovendien niet jouw taak zijn om met de stageplaats zelf te bespreken wat er mogelijk zou zijn qua glijdende werktijden? De bedoeling van zo'n stage is toch ook dat je leert hoe het 'in het echte leven' is? Het is toch een beetje dom om eerst naar je begeleider je uren door te mailen, die op zijn beurt te onderhandelen met de stagementor, jij dan weer met begeleider,... Communicatie gaat nu eenmaal gewoon veel efficiënter als meteen de juiste personen met elkaar communiceren. Je zou trouwens niet de eerste student zijn die aan zijn stageplaats een goede toekomstige werkgever heeft, dus heb je er alle belang bij niet over te komen als iemand die zijn eigen boontjes niet kan doppen.

Succes!
Ik denk dat er een misverstand is over de mensen die hier met elkaar communiceren. Die man die ik heb gemaild plaatst de studenten op stage. Hij doet dat vanuit de school en heeft verder niets met de periode te maken, de begeleider van de stageplaats zelf heeft nog geen weet over mij. Het zou inderdaad geen goede indruk maken als ik er bij hem een probleem van zou maken. De periode vat pas over 2 maanden aan dus denk ik dat ik nog op tijd aangeef dat het moeilijk is, en ik denk dat ik dat bij de juiste persoon aangeef. Ik kan op dit moment nog niet vastleggen op welke uren ik exact moet beginnen voor een stage die over 2 maanden begint.

Een voorganger van mij woont 10km bij me vandaan en had hetzelfde probleem. Maar hij had een auto en is op die manier rechtstreeks kunnen gaan, dan ben je er inderdaad vrij snel. Die student heeft voorgesteld om te ruilen met een andere student die op 5km van die stageplaats woonde. De zelfde man als in de bovenstaande mail heeft dat voorstel geweigerd. Beide studenten hebben een verre verplaatsing moeten maken.

Je geeft aan dat ik "laat uitschijnen" dat ik niet aan voldoende slaap zou komen. Misschien ben ik daar wat voorbarig mee geweest, maar ik heb zijn alternatief nagetrokken zoals je voorstelde, en volgens de lijn is het niet haalbaar. Ik denk dat hij dat zomaar heeft gezegd om zich er vanaf te maken. De lijn geeft dat voorstel niet als optie aan. Ik ben voor de heenreis altijd ruim 2u30 weg, de duur van de terugrit is afhankelijk van het uur waarop de laatste patient een afspraak heeft.
Misschien moet ik niet zo kleinzerig doen, maar 2u30 heen en bijna 3u terug vind ik te veel om dagelijks te doen. En als ik een lange werkdag heb tot 19u (en die zullen er ongetwijfeld zijn), dan ga ik niet aan 8u slaap komen als ik niet rechtreeks in mijn bed spring vanuit de laatste bushalte. Er zou dan eigenlijk gestudeerd moeten worden. Mijn 3 voorgangers geven ook aan dat er vaak taken moeten worden gemaakt, en het is ook de bedoeling dat er nog aan de thesis wordt gewerkt na de uren. Het is dus niet zo dat ik na de werkdag thuis kom en klaar ben. Die glijdende werktijden kunnen af en toe een oplossing bieden, maar het is niet zo dat ik altijd wat vroeger mag stoppen omdat ik van ver moet komen. Ik ben verplicht om gemiddeld 8u per dag te werken gedurende 6w.

Ik ben wat overbeschermd van thuis uit, misschien ben ik wel iemand die in beperkte mate zijn eigen boontjes dopt. Daar heb je gelijk in, dat moet ik dan maar leren ..
Langs de andere kant ben ik ook iemand die in het verleden te vaak van zich liet profiteren, ik wil hier gewoon aangeven dat het een probleem vormt ipv gewoon ja te knikken zoals ik dat vroeger deed.

Ik zal verder zoeken naar alternatieven. De belbus inderdaad.. Het bovenstaande zie ik niet als optie (terecht denk ik, maar je mag het gerust zeggen als je vindt dat ik hier "lui" ben) Ik weet van mezelf dat ik het in de eerste weken moeilijk heb op stage. Dat is zeker geen excuus, maar ik heb dan vaak behoefte om alle stress even te laten bezinken. Een lange busrit is daar niet ideaal voor, maar als stagiair heb ik daar niet veel aan te zeggen.
Een andere optie is om voor 6w een verblijf te zoeken. Dat zou voor mij handig zijn, maar het zit me een beetje dwars dat mijn hard werkende ouders daarvoor moeten opdraaien. Dat hebben ze dit jaar al eens gedaan voor 500 euro in Leuven. En ik vind dat niet eerlijk als ik zie dat er andere studenten zijn die 3x binnen een straal van 20km op stage gaan.
Voor mezelf vind ik het nie zo erg, maar ik zit er mee in dat mijn ouders hier nog eens voor zouden opdraaien, ik heb namelijk nog een zus die studeert en dat kost geld.

dieke

#6 , 03 feb 2009 00:27

Hey adonis

Voor de goede orde: ik bedoel met stagebegeleider de persoon binnen je school die het project 'coördineert', met stagementor de persoon binnen het bedrijf die jou onder zijn hoede heeft.

Ongeveer 3u enkel reizen, daar hoef je echt niet lui of kleinzerig voor zijn om dat een beetje teveel van het goede te vinden! Daar ben ik het roerend met je over eens. Dat is ook niet 'het echte leven', geen enkele man/vrouw met gezin zou zulk stramien lang volhouden.

Overnachten op je stageplaats vind ik er ook serieus over, en je hebt gelijk dat het overdreven is dat je (je ouders) dat zou moeten bekostigen. Dan gaat een stage serieus zijn doel voorbij.

Hoe oud ben je? Is het logisch te veronderstellen dat je al wel een rijbewijs zou kunnen behaald hebben? Ergens is dat natuurlijk ook wel een factor die heel wat bedrijven als logisch beschouwen, eens je 18 bent.

Ik vind dus dat je een goed evenwicht zou moeten vinden tussen wat men redelijkerwijze kan verlangen en wat 'erover' is. Maar we krijgen hier niet echt genoeg gegevens om daar vanop afstand over te oordelen. Is er een stagereglement/schoolreglement/... waarin zulke dingen beschreven staan? Welke opleiding is het? Ben je leerling/student?

adonis
Topic Starter

#7 , 03 feb 2009 15:42

Hey adonis

Voor de goede orde: ik bedoel met stagebegeleider de persoon binnen je school die het project 'coördineert', met stagementor de persoon binnen het bedrijf die jou onder zijn hoede heeft.

Ongeveer 3u enkel reizen, daar hoef je echt niet lui of kleinzerig voor zijn om dat een beetje teveel van het goede te vinden! Daar ben ik het roerend met je over eens. Dat is ook niet 'het echte leven', geen enkele man/vrouw met gezin zou zulk stramien lang volhouden.

Overnachten op je stageplaats vind ik er ook serieus over, en je hebt gelijk dat het overdreven is dat je (je ouders) dat zou moeten bekostigen. Dan gaat een stage serieus zijn doel voorbij.

Hoe oud ben je? Is het logisch te veronderstellen dat je al wel een rijbewijs zou kunnen behaald hebben? Ergens is dat natuurlijk ook wel een factor die heel wat bedrijven als logisch beschouwen, eens je 18 bent.

Ik vind dus dat je een goed evenwicht zou moeten vinden tussen wat men redelijkerwijze kan verlangen en wat 'erover' is. Maar we krijgen hier niet echt genoeg gegevens om daar vanop afstand over te oordelen. Is er een stagereglement/schoolreglement/... waarin zulke dingen beschreven staan? Welke opleiding is het? Ben je leerling/student?
Beste dieke,

Ik ben al 22, en momenteel heb ik een voorlopig rijbewijs. Ik ben van plan om het examen pas in de zomer af te leggen. De school gaat er zeker niet vanuit dat iedereen een rijbewijs heeft. En zelfs als ik er een had mogen ze er niet vanuit gaan dat ik een auto heb. Die veronderstelling heeft men zeker niet. Ook niet voor andere studenten. 80% van de studenten in mijn klas heeft een rijbewijs maar slechts 50% heeft een auto. En helaas rijden auto's nog niet op water. Ook hier moet de school dus rekening houden met de afstanden die afgelegd moeten worden. De directie heeft aangegeven dat men volgend jaar pas echt mobiliteit verwacht van de studenten, voor degenen die manuele therapie gaan studeren zullen er internationaal stageplaatsen zijn (voornamelijk in Nederland) omdat er in Belgie gewoonweg niet genoeg opties zijn. Ik voel aan mijn water dat ook dit een aardige boterham zal kosten.

Ik studeer kinesitherapie, met de bedoeling om later manueel therapeut te worden. Het huidige probleem voor de school is dat er maar weinig kwaliteitsvolle stageplaatsen zijn. Een heel aantal kinesitherapeuten is namelijk zijn titel niet waard. We zijn in het laatste jaar nog met een dertigtal studenten, en het is moeilijk om voor iedereen een goede stageplaats te vinden. Als men weet dat iedere student telkens op een andere dienst hoort te staan (Cardiologie - neurologie - zelfstandige praktijk - locomotorische revalidatie), dan is het makkelijk om te bedenken dat er niet zo veel andere opties zijn. Ik vermoed dat er slechts een 8 tal zelfstandige praktijken in de lijst van de school staan.

Bovendien weet men op school dat ik het moeilijk heb op stage, ik heb altijd goede cijfers maar ik heb het mentaal zwaar in de eerste weken van zo'n periode. Ik ben dan erg onder de indruk van omstandigheden, en de kritiek komt voor mij hard aan. Het is nu eenmaal een ervaringsvak waarbij je met fouten wordt geconfronteerd. Op de plaats waar men mij nu heeft gezet zijn ook klinisch psychologen actief, en ik vermoed dat men mij om die reden daar heeft geplaatst.

Er is een schoolreglement maar daarin is niets te vinden over deze situatie. Die student die er voor mij stond had hetzelfde probleem. Hij is 3 keer op school geweest om die beslissing aan te vechten, met een duidelijke NJET als resultaat.
Hij had wel een auto, dat vind ik een verschil. Hij is er de sociale dienst gaan bijhalen en hij heeft ongelijk gekregen, de enige reden waarom men een uitzondering zou maken is omdat een van de ouders werkloos zou zijn.
Die student heeft mij duidelijk aangegeven dat het onbegonnen werk is om tegen hun beslissing in te gaan, en hij zou kwaad zijn als ik wel gelijk kreeg zei hij. Want hij heeft een hoop benzine kunnen betalen en hij zou de rekening naar school opsturen als ik gelijk zou krijgen (dat vind ik trouwens een geweldig asociale opmerking van hem)

Mijn vader heeft ook opzoekwerk gedaan, en hij vindt geen snelle verbinding. Hij is werkzaam de voorzorg en hij denkt niet dat men mij dit kan aandoen. Hij redeneert met de gedachte van "er moet toch een wet zijn die de school verbiedt om je zo ver te plaatsen". Voor zover ik weet is er die niet, en ik vraag me af wat nu de bedoeling is. Ik voel aan de toon in de mails dat ik niet moet proberen om verandering te vragen. Ik vertik het om mijn ouders ervoor te laten opdraaien. Dan ga ik liever dagelijks 5u in de bus zitten en ziek worden wegens een chronisch slaapgebrek.

Overnachten op de stageplaats is nochtans een norm die men hanteert, een aantal stageplaatsen hebben in de buurt een locatie om te overnachten tegen een schappelijke prijs. Begin dit jaar stond ik op stage in Leuven. Ik ben toen 6w gaan overnachten in een klooster (U leest het goed). Dat was net buiten Leuven en dat adres heb ik zelf mogen arrangeren.
Om te beginnen om 8u30 moest ik de bus van 7u15 hebben, want in Leuven kun je nooit exact zeggen hoe druk het is op de baan. Er moest dan gewerkt worden tot 18u, ik was terug in het klooster tegen 19u15 en dan begon de studie weer ... 6 weken lang heb ik dat stramien moeten volhouden, maar daar heb ik nooit een probleem van gemaakt omdat ik dit nog aanvaardbaar vind. Ik had daar 2u45 per dag vrije tijd want om 22u ga ik slapen.

1 keer per jaar vind ik dat acceptabel, dat was ook de afspraak. Maar een 2de keer doe ik dit niet. Er staat ook aangegeven op het elektronisch portfolio dat er gewoonweg geen mogelijkheid is tot overnachting. En moest ik er een vinden, dan zal het deze keer geen klooster zijn waar ik tegen een aanvaardbare prijs kan verblijven

dieke

#8 , 03 feb 2009 21:43

Goh, laat ons stellen dat ik het met je eens ben dat men dit niet kan maken. Men komt immers eerder gemaakte afspraken (max. 1 keer zo ver) niet na. Maar of en hoe en waar je dit kan aanklagen, daar heb ik spijtig genoeg geen kaas van gegeten. Hopelijk iemand anders hier wel!

Terug naar “Archief”