groepsverzekering - gemeenschappelijk opgebouwd vermogen ?

stefano
Topic Starter

groepsverzekering - gemeenschappelijk opgebouwd vermogen ?

#1 , 05 feb 2009 18:56

Beste,
momenteel zijn alle formaliteiten aangaande m'n echtscheiding achter de rug maar er is iets over het hoofd gezien of opzettelijk vergeten wat ik nu pas ben te weten gekomen.
Het zit hem als vogt : Door EOT zijn zowel beiden partijen verplicht al hun vermogens kenbaar te maken. Nu m'n ex heeft op haar werk een groepsverzekering. Dit houdt in dat zij dit geld op het einde van haar carriere kan krijgen. Omdat dit, dat vermoed ik toch, een samen opgebouwd vermogen is, behoort een gedeelte ook aan mij toe of niet. Omwille van het feit dat zij op de bank werkt en vroeger al de bankzaken regelde heeft ze hierover maar stil gezwegen.
Indien dit tot het gezamelijk vemogen behoort heeft ze natuurlijk een serieus probleem denk ik want op pagina 1 van de akte van de notaris staat :
als de echtgenoot of echtgenote enig goed uit het gemeenschappelijk vermogen verborgen houdt verliest ze het volledig recht op dat goed.
Nu is mijn vraag of een groepsverzekering ook tot het gemeenschappelijk vermogen behoort.Alvast bedankt !
stefano

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 feb 2009 19:55

Beste Stefano ,
een belangrijk element vertelt U niet : welk was jullie huwelijksstelsel? Dit is van belang.
Vroeger werd een groepsverzekering gezien als een persoonlijk tegoed , als eigendom van de begunstigde. Bij echtscheiding bleef dat dus ook zo.
Binnen een stelsel van scheding van goederen blijft dit principe overeind, omdat inkomsten van loon ook eigen goederen waren.
In het wettelijk stelsel daarentegen zijn de inkomsten uit loon en arbeid een gemeenschappelijk goed. De premies voor de groepsverzekering maakten in se deel uit van het loon , maw. de groepsverzekering wordt samengesteld uit looncomponenten. Men beziet dus tegenwoordig een groepsverzekering als een 'uitgesteld 'loon , wat een gemeenschappelijk goed is.
Daarom wordt bij echtscheiding in het wettelijk of gemeenschapsstelsel gewoonlijk de helft van de afkoopwaarde van de groepsverzekering toegekend aan de andere partner. Maar de uitbetaling gebeurt zelf niet.
In zijn circulaire nr 16 van 31 juli 2006 heeft de Fiscale administratie dit principe van de rechtbanken ivm groepsverzekeringen erkend en zij zien de afkoopwaarde van groepsverzekeringen als gemeenschappelijk.

Indien U dus in het wettelijk stelsel getrouwd was , confronteer de notaris met deze groepsverzekering.

Succes!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stefano
Topic Starter

#3 , 05 feb 2009 20:04

Beste Wanthon,
heel erg bedankt om de informatie. Laat nog even weten dat we gehuwd zijn " zonder huwelijkscontract".
Bedankt hé Wanthon !!!

Reclame

Terug naar “Archief”