Voertuig met verborgen verbreken

pierke
Topic Starter

Voertuig met verborgen verbreken

#1 , 08 feb 2009 17:37

Ik heb een vrachtwagen gekocht die blijkbaar onmogelijk nog door de controle geraakt hoewel me dit belooft was.
Ik kocht de vrachtwagen een maand geleden van een particulier en vroeg of de hij nog door de controle geraakte. Er werd me met veel woorden bevestigd van wel als ik een paar kleine euvels oploste zoals een defecte starterpomp. Ik heb vertrouwen in de verkoper en maak een verkoopsovereenkomst met de verkoper waarin staat dat ik de wagen koop in de staat waarin hij zich bevindt met verborgen gebreken gekend en gekeurd door de koper. Ik zie nu wel dat ik het exemplaar dat ik heb niet getekend is door mij en weet niet of er een tweede is. Ik heb de gekende problemen opgelost en bracht de vrachtwagen naar de garage om na te kijken voor de keuring. Daar krijg ik de mededeling dat dit onmogelijk is om deze nog te laten keuren er is zo veel defect dat de kosten niet te overzien zijn. Eveneens is de vrachtwagen te gevaarlijk om nog de baan op te gaan. Het zijn allemaal gebreken die pas ontdekt worden waneer de wielen er afgaan in een garage. Ik voel me serieus opgelicht. Ik wist dat ik wel wat kosten moest doen maar verwachte niet dat ik oud ijzer kocht. Kan ik hier nog iets in ondernemen of zit ik gewoon met een kat in een zak opgescheept?
Dank en mvg,
Mario
PS: Ondertussen heb ik me geinformeerd en voor een voertuig boven 3'5 ton is een carpas niet verplicht. Eveneens worden deze voertuigen eerst op papier gekeurd. en heb je daarna een maand om ermee naar de keuring te gaan.
Laatst gewijzigd door pierke op 12 feb 2009 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2009 20:13

ik vrees er zeer sterk voor
om te beginnen MAG u geen voertuig kopen dat niet geschouwd is - de schouwing voor verkoop dient steeds te gebeuren door de verkoper en dan wordt het inschrijvingsboekje geperforeerd ' voor verkoop'
Als u dus zo een voertuig koopt - hebt u geen verhaal meer

Op de koop toe gaat u nog tekenen dat u de verborgen gebreken en de niet verborgen dus ook kent.

uw exemplaar moet getekend zijn door de verkoper - dat uw eigen exemplaar niet getekend is door u is niet zo erg

U kan proberen hem in gebreke te stellen door hem aangetekend te schrijven dat gezien de enorme gebreken u een einde wil maken aan de koop

maar ik vrees ervoor

Tope

#3 , 12 feb 2009 01:59

Toegegeven Pierke heeft de zaken helemaal niet goed aangepakt, maar het kan toch niet zijn dat die frauduleuze verkoper zomaar vrijuit kan gaan?

Mocht Pierke een rechtsbijstandsverzekering hebben, kan hij die dan niet inschakelen om die verkoper aan te klagen, bijgestaan door aan advokaat?

Reclame

dieke

#4 , 12 feb 2009 12:59

ik vrees er zeer sterk voor
om te beginnen MAG u geen voertuig kopen dat niet geschouwd is - de schouwing voor verkoop dient steeds te gebeuren door de verkoper en dan wordt het inschrijvingsboekje geperforeerd ' voor verkoop'
Als u dus zo een voertuig koopt - hebt u geen verhaal meer
Volgens mij draait u hier de zaken om, Fransiscus. Het is bij wet verboden een auto te VERkopen zonder car pass. Een car pass bezitten, veronderstelt dat de auto werd aangeboden op de autokeuring, voor verkoop. Dat wil dus zeggen dat een auto niet meer ongekeurd mag VERkocht worden.

Lees bv. deze link:

http://www.autoscoops.eu/nieuws/2008/ge ... en-verkoop

Franciscus

#5 , 12 feb 2009 19:09

dat is juist mijn MAG niet kopen wil ook zeggen de andere moet verkopen met ...

probleem is nu dat het aan de koper is om alles te gaan bewijzen terwijl men koopt met alle dokumenten erbij men veiliger staat - dat is ook de reden dat het nu verplicht is.

bijkomend probleem is wie is de verkoper --- garantie enz tss particulieren

dieke

#6 , 12 feb 2009 22:42

dat is juist mijn MAG niet kopen wil ook zeggen de andere moet verkopen met ...

probleem is nu dat het aan de koper is om alles te gaan bewijzen terwijl men koopt met alle dokumenten erbij men veiliger staat - dat is ook de reden dat het nu verplicht is.

bijkomend probleem is wie is de verkoper --- garantie enz tss particulieren
Simpel, koper lijkt mij te kunnen koop ontbinden op basis van het feit dat de car pass niet werd afgeleverd. Verkoper moet dit document bij overhandiging voertuig afleveren. Doet hij dat niet, is koop nietig. (Als ik dat bericht in die link lees toch.)

Franciscus

#7 , 13 feb 2009 09:52

Deze regelgeving is bedoeld om de ongelijkheid tss professionele koper en particuliere weg te werken dus- hierbij de tekst van www. carpass.be

Wanneer het gaat om de verkoop van een reeds ingeschreven voertuig tussen professionelen, door een professioneel aan een particulier of door een particulier aan een professioneel, moet er inderdaad een verkoopsdocument worden opgemaakt.

Dit document bevat de volgende gegevens:

* merk en model van het voertuig;
* chassisnummer;
* jaar van eerste inschrijving;
* de kilometerstand die de teller aangeeft op datum van verkoop;
* de verkoopprijs;
* de datum van de verkoop;
* de identiteit van beide contracterende partijen;
* hun handtekening (tenzij alle voormelde gegevens opgenomen zijn op de verkoopsfactuur).

Het is de verkoper die moet instaan voor de opmaak van dit document, tenzij het gaat om de verkoop van een tweedehandswagen door een particulier aan een professioneel (bvb. bij de aankoop van een nieuwe wagen). In dit laatste geval is het de professioneel die het document moet opmaken.

Het document moet in tweevoud worden opgemaakt en elke partij moet er een exemplaar van krijgen. Wanneer het een verkoop van een tweedehandswagen tussen particulieren betreft, bestaat er geen wettelijke verplichting om een zo’n document op te maken. Het is wel aan te raden dit toch te doen om latere discussies te vermijden.

Als partijen dus particulier zijn vallen ze dus terug op de algemene regels van overeenkomsten en verbintenissen.

De mogelijkheid bestaat dat de verkoper hier misschien wel een verdoken professioneel is ( veelverkoper) maar dat is weer een ander verhaal

dieke

#8 , 13 feb 2009 21:35

Beste Franciscus,

U spreekt hier over het verkoopsdocument. (contract) Ik heb het over het feit dat je auto sowieso moet GEKEURD zijn voor je het mag verkopen. Indien niet gekeurd, beschik je niet over een car pass en je MOET een car pass afleveren bij het voertuig dat je verkoopt. Doe je dat niet, ben je strafbaar.

pierke
Topic Starter

#9 , 13 feb 2009 23:37

Beste Franciscus,

U spreekt hier over het verkoopsdocument. (contract) Ik heb het over het feit dat je auto sowieso moet GEKEURD zijn voor je het mag verkopen. Indien niet gekeurd, beschik je niet over een car pass en je MOET een car pass afleveren bij het voertuig dat je verkoopt. Doe je dat niet, ben je strafbaar.

Hallo,

Mag ik er op wijzen dat bij een voertuig boven 3'5 ton het niet verplicht is een carpas af te leveren.
Mvg,
Pierke

Franciscus

#10 , 14 feb 2009 10:10

Sorry, gaat inderdaad over contracten maar aangever sprak ook over meer dan 3.5 ton en dan is de carpass blijkbaar niet van toepassing

dus valt men terug op de algemene rechtsregels
nu kunnen beide partijen nog partikulier zijn of is de koper een handelaar.

Ik adviseer dan ook zo spoedig mogelijk contact te nemen met een advocaat - bemiddelaar om tot een compromis te komen.

Ingeval dat de koper een handelaar is vrees ik er echt voor.

Terug naar “Archief”