Homesitters

yves111
Topic Starter

Homesitters

#1 , 02 mar 2009 13:09

Hallo
Wij bezitten een oud huisje in Frankrijk waar we gaan voor de vakanties en dergelijke (4 weken in de zomer en 3 x 1 week in de rest van het jaar).

Om het huis niet leeg te laten staan tijdens onze afwezigheden zijn we in overleg met een echtpaar op pensioen dat de periode dat wij er niet zijn in onze woning zou (gratis) verblijven.

Uiteraard heeft dit voor beide voordelen het koppel heeft uiteraard een gratis woning ter beschikking in een aangename streek en wij hebben de zekerheid dat het huis in orde blijft.
In ruil voor het verblijf onderhouden zij de woning en tuin.

Voordat we dit op papier zouden zetten moet ik wel zeker zijn dat ik hier geen zware fouten maken.
Wat kan er ons gebeuren en hoe kunnen we ons goed indekken tegenover deze mensen.

- Word dit ook aanzien als verhuur (alhoewel wij geen inkomsten krijgen) en zullen wij hier dan op moeten betalen?
- Moeten wij onze brandverzekering aanpassen
- Wat kunnen we best opnemen in het contract?: periodes dat wij het huis voor ons hebben, duur contract, bepalingen ivm onderhoud woning dat het koppel op zich neemt, overeenkomst voor verbruik mazout, electriciteit en water en betaling hiervan enz

Ik zoek vooral te weten wat de risico's voor ons kunnen zijn (bij bv brand, als zij er met onze meubels vandoor gaan enz)

Laat maar weten wat jullie denken
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 mar 2009 13:25

Het meest eenvoudige wat U kan doen is met deze mensen een huurovereenkomst afsluiten voor een vaste periode met een huurprijs van € 1. Door deze overeenkomst kan het echtpaar eveneens voor deze periode een klassieke brandverzekering voor huurders afsluiten, zijn jullie ingedekt naar je familiale verzekering toe en kan je makkelijk een plaatsbeschrijving opmaken waarin het gehele interieur is opgenomen.

artemis

#3 , 02 mar 2009 13:39

Dit wordt heel veel gedaan.
Er bestaat een site/organisatie waarop buitenverblijf-bezitters en kandidaat-huisoppassers elkaar kunnen vinden. Ik zal proberen die terug te vinden want misschien vind je daar meer info qua wettelijke regelingen, afspraken e.d.

Let wel dat je voor veel zaken onder het Franse rechtssysteem zal vallen.

Reclame

Beachcomber

#4 , 02 mar 2009 14:03

Aangezien je onroerend goed in Frankrijk gelegen is zal het Franse recht van toepassing zijn. Het Franse recht is grotendeels vergelijkbaar met het Belgische, zeker wat betreft burgerlijk recht.

Je zou hier een systeem hebben van bezetting ter bede. dit wordt niet aanzien als huur, daarbij, fiscaal is huur niet belastbaar. Heel belangrijk om te stellen is dat je in je contract zet dat de bewoning geenszins mag dienen als wettelijke woonplaats voor de homesitters.

yves111
Topic Starter

#5 , 02 mar 2009 16:30

@vandenbos
Zijn we dan niet verplicht om een verhuurovereenkomst te maken voor 3 jaar (is dit niet zo in Belgie)

@artemis
Dat zou fijn zijn als je dat zou kunnen terugvinden

@Beachcomber
Wat wil dat zeggen "bezetting ten bede" Ik ben er niet zo in thuis in al die moeilijke woorden :-)

Bedankt in elk geval voor jullie respons

Vandebos

#6 , 02 mar 2009 16:43

Je kan een huur overeenkomst opmaken voor:

- een vaste periode van minder dan of maximaal 3 jaar;

- een klassiek contract dat wel eens de 3-6-9 wordt genoemd (alhoewel het hier tegenwoordig gaat om een contract van 9 jaar dat om de drie jaar gunstig opzegbaar is...) en dat eveneens stilzwijgend verlengd kan worden.

Opeenvolgende contracten met een zelfde huurder die de tijdsduur van drie jaar overschrijden houden automatisch in dat deze woden omgezet in een "3-6-9".

Bezetting ter bede:

hier vind je een discussie in het Vlaams parlement die een groot aantal vragen moet beantwoorden. Ik heb vandaag in elk geval weer wat bijgeleerd.

Terug naar “Archief”