Hoederecht: overeenkomst op papier onder dwang getekend

Tom Nuyts
Topic Starter

Hoederecht: overeenkomst op papier onder dwang getekend

#1 , 16 mar 2009 20:39

Mijn ex heeft me ongeveer één jaar geleden een papier laten tekenen waarin ik slechts 2 dagen bezoekrecht heb voor mijn dochtertje en waarin ik € 300,- per maand moet betalen aan haar.

Ondertussen heb ik voor min. 75% vd tijd mijn dochter 3 dagen bij mij gehad omdat ze (mijn ex) dat zelf vraagde (was financieel beter voor haar).

Omwille van een dispuut heeft ze nu abrupt mijn 3 dagen tot 2 dagen gereduceerd.

We hadden een samenlevingscontract dat beëindigd is vorig jaar.

Wat kan ik doen aan mijn situatie? Maak ik kans om co-ouderschap af te dwingen via een gerrechtelijke procedure? Ik kan gerust de geschreven brief, die ik onder druk getekend had zonder te weten waartoe of waaraan, doorsturen indien dit nodig is.

Ik ben echt ten einde raad en een notaris vertelde me dat ik vastzit aan haar geschreven 'overeenkomst'...ik vind dat ik evenveel recht op mijn dochter heb als mijn ex. En ondanks wat wrok zou ik dit haar nooit afnemen, zij dus wel!

Bedankt voor wat hulp!

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 16 mar 2009 21:22

Doorgaans bevat een overeenkomst een bepaling die zegt dat men mag afwijken van de bepaling, wanneer men daar onderling mee mee instemt.
Dit biedt echter weinig zekerheid voor het kind. Immers, wanneer één van de ouders na verloop van tijd zijn instemming intrekt, valt men terug op de bepalingen van de oorspronkelijke overeenkomst. Wanneer men (mondelinge) overeenstemming heeft over een wijziging van de omgangsregeling, laat men dit best bekrachtigen door de Jeugdrechtbank. Die zal dan vooral nagaan of de belangen van de kinderen hierbij niet in het gedrag komen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2009 18:59

.. onder dwang ???

gezien u een onderlinge overeenkomst hebt kan men de bevoegde rechtbank steeds vragen een regeling en alimentatie uit te spreken meer in het belang van het kind

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 17 mar 2009 23:51

Dat papier heeft juridisch geen waarde

De uitleg...

Ouders kunnen zelf onderling geen rechtsgeldige verbijfsregeling treffen

google eens op "bilocatiwet" voor meer info

RR

Terug naar “Archief”