Mobistar en opzegvergoeding
Geplaatst: 31 mar 2009 12:44
Een actueel onderwerp waarin velen zich zullen herkennen !
Ik was 3 jaar klant bij Mobistar. Ik had een contract van 36 maanden. 4 maanden voor het verstrijken van het contract kreeg ik telefoontje of dat aan hetzelfde gunstig tarief (-8,66 euro korting per maand) mocht verlengd worden. Ik heb daarmee ingestemd.
Wat bleek na afloop van het contract (na 36 maand): niets gunstig tarief maar 0 euro korting.
Ik ben dan overgeschakeld naar Proximus.
Plots krijg ik factuur van Mobistar 150 euro verbrekingsvergoeding.
Ik dacht dat na afloop van mijn 36 maanden het contract automatisch overging in een contract van onbepaalde duur en dan elk moment kon vertrekken zonder opzegvergoeding.
Fout zegt Mobistar. U hebt een nieuwe getrouwheidsperiode van 2 jaar telefonisch aanvaard en u hebt daar een bevestigingsbrief van gekeregen en bovendien heeft u drie facturen betaald waarop de nieuwe getrouwheidsperiode vermeld staat. Dus u was akkoord en u moet betalen.
Niet waar zeg ik :
1) Tijdens het telefoongesprek is er op geen enkele manier gesproken over een vaste getrouwheidsperiode.
2) ik heb geen geschreven bevestigingsbrief ontvangen
3) ik heb de facturen betaald omdat het bedrag dat eropstond correct is.
Dan maar naar ombudsdienst telecom omdat we er niet uitraakten.
Ik vroeg via ombudsman naar een geschreven bewijs van het bestaan van de nieuwe getrouwheidsperiode.
Ombudsman zegt :
- jammer meneer, maar de verbrekingsvergoeding is terecht aangerekend want :
- u hebt bevestigingsbrief ontvangen (hetgeen niet waar is)
- u hebt de eerste 3 facturen betaald waarop de nieuwe getrouwheidsperiode vermeld is (hetgeen wel waar is, maar ik lees nu niet altijd de piepkleine lettertjes op de factuur en had dat niet gezien)
dus voorstel minnelijke schikking : 150 euro zo snel mogelijk betalen.
Ik ben echter niet van plan om te betalen omdat :
1) Ik niet op de hoogte was van een nieuwe getrouwheidsperiode en ik ervan uitga dat de bewijslast van het bestaan van die verlenging van bepaalde duur bij Mobistar ligt.
Dit volgens 'de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting van de consumen' ART 82
en artikel 1315 , eerste alinea van het burgelijk wetboek dat de bewijslast van het bestaan van een schriftelijke bevestiging bij de verkoper ligt.
2) Het feit dat ik 3 facturen betaald heb is voor mij geen aanvaarding van de overeenkomst. Volgens Mobistar wel.
Ik ga ervan uit dat dit vermoeden van aanvaarding gebaseerd is op art 25 alinea 2 van het wetboek van Koophandel.
Dit geld uitsluitend voor overeenkomst tussen handelaars maar niet voor overeenkomst tussen partikulier en handelaar
Dus wat adviseert dit forum ? Ga ik aan het langste eind trekken of verlies ik als dit voor de rechtbank komt ?
Ik vind het beetje vreemd dat de ombudsman mij geen gelijk gaf maar Mobistar wel.
Zal de rechter hetzelfde doen ? De volgende stap van Mobistar zal wel zijn : dreigbrieven rechtzaak, intresten, administratieve kosten, incassobureaus.
Kan ik die allemaal naast mij neerleggen en rustig wachten tot Mobistar naar de rechtbank trekt om zijn gelijk te halen ?
mvg
Ik was 3 jaar klant bij Mobistar. Ik had een contract van 36 maanden. 4 maanden voor het verstrijken van het contract kreeg ik telefoontje of dat aan hetzelfde gunstig tarief (-8,66 euro korting per maand) mocht verlengd worden. Ik heb daarmee ingestemd.
Wat bleek na afloop van het contract (na 36 maand): niets gunstig tarief maar 0 euro korting.
Ik ben dan overgeschakeld naar Proximus.
Plots krijg ik factuur van Mobistar 150 euro verbrekingsvergoeding.
Ik dacht dat na afloop van mijn 36 maanden het contract automatisch overging in een contract van onbepaalde duur en dan elk moment kon vertrekken zonder opzegvergoeding.
Fout zegt Mobistar. U hebt een nieuwe getrouwheidsperiode van 2 jaar telefonisch aanvaard en u hebt daar een bevestigingsbrief van gekeregen en bovendien heeft u drie facturen betaald waarop de nieuwe getrouwheidsperiode vermeld staat. Dus u was akkoord en u moet betalen.
Niet waar zeg ik :
1) Tijdens het telefoongesprek is er op geen enkele manier gesproken over een vaste getrouwheidsperiode.
2) ik heb geen geschreven bevestigingsbrief ontvangen
3) ik heb de facturen betaald omdat het bedrag dat eropstond correct is.
Dan maar naar ombudsdienst telecom omdat we er niet uitraakten.
Ik vroeg via ombudsman naar een geschreven bewijs van het bestaan van de nieuwe getrouwheidsperiode.
Ombudsman zegt :
- jammer meneer, maar de verbrekingsvergoeding is terecht aangerekend want :
- u hebt bevestigingsbrief ontvangen (hetgeen niet waar is)
- u hebt de eerste 3 facturen betaald waarop de nieuwe getrouwheidsperiode vermeld is (hetgeen wel waar is, maar ik lees nu niet altijd de piepkleine lettertjes op de factuur en had dat niet gezien)
dus voorstel minnelijke schikking : 150 euro zo snel mogelijk betalen.
Ik ben echter niet van plan om te betalen omdat :
1) Ik niet op de hoogte was van een nieuwe getrouwheidsperiode en ik ervan uitga dat de bewijslast van het bestaan van die verlenging van bepaalde duur bij Mobistar ligt.
Dit volgens 'de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting van de consumen' ART 82
en artikel 1315 , eerste alinea van het burgelijk wetboek dat de bewijslast van het bestaan van een schriftelijke bevestiging bij de verkoper ligt.
2) Het feit dat ik 3 facturen betaald heb is voor mij geen aanvaarding van de overeenkomst. Volgens Mobistar wel.
Ik ga ervan uit dat dit vermoeden van aanvaarding gebaseerd is op art 25 alinea 2 van het wetboek van Koophandel.
Dit geld uitsluitend voor overeenkomst tussen handelaars maar niet voor overeenkomst tussen partikulier en handelaar
Dus wat adviseert dit forum ? Ga ik aan het langste eind trekken of verlies ik als dit voor de rechtbank komt ?
Ik vind het beetje vreemd dat de ombudsman mij geen gelijk gaf maar Mobistar wel.
Zal de rechter hetzelfde doen ? De volgende stap van Mobistar zal wel zijn : dreigbrieven rechtzaak, intresten, administratieve kosten, incassobureaus.
Kan ik die allemaal naast mij neerleggen en rustig wachten tot Mobistar naar de rechtbank trekt om zijn gelijk te halen ?
mvg