autobelasting

wendy123
Topic Starter

autobelasting

#1 , 14 apr 2009 12:40

Mijn wagen is van het bouwjaar 1998.Ik heb altijd mijn verkeersbelasting mooi betaald,maar nu lees ik in de krant dat die belasting kan aangekaart worden.Ik heb net een nieuwe rekening gekregen die ik voor het einde van deze maand moet betalen.Kan ik de verkeersbelasting ongeldig laten verklaren en dus niet betalen?Kan ik terug gaan naar de vorige jaren?En hoe moet dit aanpakken?Waar voor moet ik daar voor zijn?

Groetjes,Wendy123

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2009 14:12

Niet aan beginnen!
De DIV - dienst inschrijvingen voertuigen- geeft zijn informatie door aan de fiscus , die de belastingen int. Een rechtbank in Brussel heeft gemeend dat die info onterecht wordt meegedeeld , volgens een oude wet van voor de oorlog. Dus iedereen zou alle verkeersbelastingen van vele jaren kunnen terugvragen? Geloof het maar niet. Enkele jaren geleden is er nog zo iets geweest. Nooit nog iets van gehoord. De nodige tegenmaatregelen zijn al genomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wuyts

#3 , 31 okt 2009 08:55

Gisteren gehoord dat het nochtans kan! En dat er mensen zijn die hun geld terug gekregen hebben...
Wie weet hier meer over?
Zou me een slordige duit kunnen besparen!

Reclame

jefke007

#4 , 31 okt 2009 09:25

Etienne Schouppe heeft gisteren als reaktie op dat arrest van het Hof van
Beroep van Antwerpen verteld dat:
-de belgische staat in cassatie gaat tegen dat arrest
- ze de wet gaan aanpassen

Er zouden volgens een woordvoerder van een rechtsverzekeringsmaatschappij een 20-tal mensen een rechtszaak tegen die verkeersbelastingen hebben aangespannen.

Denk dat men normaal 6 maanden tijd heeft/had om een bezwaar tegen een verkeersbelasting in te dienen bij de administratie.Voor vele mensen zal die tijd al wel verstreken zijn?

Denk dat de mensen die nu nog geen rechtzaak hebben lopen tegen die verkeersbelastingen, niet al te veel kans gaan maken om die zaak te winnen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2009 10:24

Als u geen uitstaans wil hebben met DIV - kan dat perfect
U betaald geen belastingen maar voor inschrijving voertuig.
Stuur wel op het zelfde ogenblik de nummerplaten van uw voertuig terug naar de dienst DIV. Doe dat aangetekend dan krijg je bewijs van de post.
DIV zal u trouwens ook een attest van schrapping toesturen.
Dat kan je dan tonen aan de politie als men u tegenhoudt.
succes

Ps Vergeet uw verzekering niet in kennis te stellen dat u geen nummerplaten meer hebt.

scorpioen

#6 , 31 okt 2009 10:30

De bezwaartermijn is zes maanden.

"Oude" belastingen, dus waarvoor de bezwaartermijn reeds verstreken is, kan u niet terugvorderen als u geen bezwaar hebt ingediend.

Over de kans van slagen tegen de aanslagen die nu gevestigd worden durf ik mij niet uitlaten.

scorpioen

scorpioen

#7 , 25 nov 2009 15:04

In Fiscoloog van 25/11/2009 is meer uitleg te vinden i.v.m. deze rechtspraak.

Het betreft blijkbaar enkel navordering van verkeersbelasting voor voertuigen waarbij bij de technische controle werd vastgesteld dat zij niet voldoen aan de definitie lichte vrachtwagen (verhouding laadruimte / wielbasis).

scorpioen

Franciscus

#8 , 25 nov 2009 19:00

PS - hou er misschien ook rekening mee dat als de politie een nplt zou opvragen van de wagen die tegen de jouwe is gereden dit kan beschouwd worden als privatief gebruik van databanken en daardoor het bewijs voor de rechtbank als ontoelaatbaar zal beschouwd worden.
Ik zou zeggen zeker wanneer uw verzekeringsmaatschappij dan die info gaat opvragen.

Waar zijn we mee bezig...

Staat op wegcode.be
Recent verschenen in de pers tal van commentaren op een arrest van het Hof van Beroep te Antwerpen dat stelt dat de verkeersbelasting op een bepaalde categorie van voertuigen “onwettig” zou zijn geïnd door de FOD Financiën.

De FOD Financiën wil er op wijzen dat dit arrest geveld werd in een individuele zaak en dat dit niet van aard is om meteen alle verkeersbelasting op dat type van voertuigen zomaar kwijt te schelden of terug te betalen. De administratie is het niet eens met het standpunt van het Hof. Zoals het past in een normale rechtsgang onderzoekt zij alle mogelijkheden om tegen dit arrest cassatieberoep in te stellen en zij beschikt hiervoor over een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de betekening van het arrest.

In afwachting van de verdere evolutie in deze individuele rechtszaak heeft het indienen van een formeel bezwaarschrift geen enkele zin; de belastbare grondslag noch de toegepaste tarieven ondergingen immers een wijziging.
Het aanzetten tot het indienen van bezwaren is zelfs misleidend en getuigt trouwens van weinig burgerzin.

Voor meer informatie:

Federale Overheidsdienst FINANCIEN
Bernard Ligot, Woorvoerder d.d.
Koning Albert II-laan 33, bus 70
1030 Brussel
T. : 0257/644.52 - 0474/74.24.53
F. : 0257/951.27
E-mail : bernard.ligot@minfin.fed.be

Terug naar “Archief”