Appartement zoeken als werkzoekende.

Kiwi
Topic Starter

Appartement zoeken als werkzoekende.

#1 , 19 mei 2009 10:43

Mijn vriendin en ik willen graag gaan samenwonen.
We hebben onze opzeg gedaan en zouden tegen
1 augustus 2009 vertrekken.
Mijn vriendin werkt maar ik niet
en dat is meestal een probleem omdat de huisbazen 2 of 3 loonbrieven vragen.
Nu was mijn vraag of er eventueel een
oplossing is dat we toch iets kunnen huren
of moet je echt die loonbrieven hebben :?: :roll:

groetjes

Kelly

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buzzer

#2 , 19 mei 2009 13:33

Ook zonder loonbrief kun je iets gaan huren.

Meestal vraagt de huurbaas een loonbrief als bewijs dat je voldoende geld hebt om te kunnen huren.
Je bent niet verplicht die te tonen maar een huurbaas is ook niet verplicht te verhuren aan gelijk wie.

je vriendin kan ook bv zeggen dat je loonbrief iet te privé is maar dat je een andere manier voorstelt om je inkomen te bewijzen : bv tewerkstellingscontract, je belastingsaangifte enz.
In feite komt dat min of meer neer op hetzelfde als uw loonfiche.

Wat je ook kunt doen is dat je vriendin alleen gaat huren en eens ze er goed en wel inzit, dan laat ze je huurbaas weten (per aangetekende brief) dat ze zijn gehuurde goed niet meer alleen bewoont maar dat je feitelijk of wettelijk samenwooont of gehuwd bent met jou. Daar mag hij niets op tegen hebben.

Als de huurbaas 1 loonstrook niet voldoende vind kun je iemand zoeken die zich schriftelijk wilt borgstellen voor je maandelijkse huur. Meestal zijn dat de ouders die dat doen.

Kiwi
Topic Starter

#3 , 19 mei 2009 16:00

Dankuwel voor de tips ik zal het proberen ik hoop dat het lukt :)

vriendelijke groet

Kelly & Shirley

Reclame

artemis

#4 , 19 mei 2009 16:45

Het zal van de ene verhuurder afhangen tegenover de andere hoe zwaar die tilt aan die loonfiches. Sommige verhuurders vragen ook een referentie van een vorige verhuurder, dus dat heb je ook nog achter de hand.

In jullie situatie zou ik de kat uit de boom kijken. Alles hangt ook af van de prijsklasse waarin je gaat huren en in hoeverre je een bepaalde woonst absoluut wil hebben. Als de prijs nog redelijk is, en theoretisch draagbaar is voor 1 persoon met een vast inkomen, dan kan je nog altijd het contract enkel op de naam van je vriendin laten zetten, een beetje zoals Buzzer zegt. Dan is het een kwestie van vertrouwen tussen jullie beiden maar als dat er niet is dan kun je er beter niet aan beginnen ;-)

PS Ik ben ook verhuurder en een uitkering vind ik ook een 'vast inkomen' maar alles is in verhouding met de huurprijs.

Terug naar “Archief”