Blanco strafblad

Nunkifrutzz
Topic Starter

Blanco strafblad

#1 , 31 mei 2009 14:24

Kan iemand me vertellen hoe je een veroordeling door de politierechtbank (minnelijke schikking kort voor verschijnen betaald, toch veroordeeld wegens zogezegd door rood licht gereden) van je strafblad kan laten halen wanneer deze niet automatisch na de geijkte periode gewist wordt?

Dien ik hiervoor een verzoekschrift in te dienen?

Alvast Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
candise

#2 , 31 mei 2009 16:14

Kan iemand me vertellen hoe je een veroordeling door de politierechtbank (minnelijke schikking kort voor verschijnen betaald, toch veroordeeld wegens zogezegd door rood licht gereden) van je strafblad kan laten halen wanneer deze niet automatisch na de geijkte periode gewist wordt?

Dien ik hiervoor een verzoekschrift in te dienen?

Alvast Dank
ik heb dat keer opgezocht,

bron : http://www.pers-gerecht.be/document.php?document_id=123&

Gaat het om een geldboete of een gevangenisstraf van hoogstens zes maanden uitgesproken door de politierechtbank of de correctionele rechtbank, dan wordt de straf na drie jaar automatisch van het strafblad gewist.

Tope

#3 , 31 mei 2009 20:51

Bedankt voor deze info, candise.

Mijn kwartieragent beweert dat de geldboete uitgesproken door de politierechtbank VIJF jaar op mijn strafblad zou blijven staan!

Reclame

Bartie

#4 , 01 jun 2009 00:08

Die juridische regeltjes worden in de praktijk zeer vaak niet toegepast... Tot groot jolijt van sommige rechters en tot grotere ergernis van vele advocaten...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Nunkifrutzz
Topic Starter

#5 , 01 jun 2009 13:58

Dat is het probleem nu net. Normaal gezien gaat dat automatisch, maar dat is in dit geval niet gebeurt en na 7 jaar staat het er nog steeds op.
Vandaar mijn vraag. Aan wie richt ik me om dit te laten verwijderen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2009 18:41

Mogelijk is het niet alleen voor voorbij rood verkeerslicht maar was er ook nog een ongeval bij.

Zo zei iemand iets soortgelijk - hij had wel heel lang geleden iets uitgestoken maar dat wat niets - na opvragen bleek dat heel lang geleden 2 jaar te zijn en was er zelfs herhaling --- dus vooral navraag wat staat er op het strafblad en niet wat staat er op het bewijs goed zedelijk gedrag - is wel iets anders.

Raadpleeg uw kwartieragent / een officier bij de politie die dat eens kan nakijken.

Daarom hierbij de procedure :

Iedere veroordeelde tot straffen die niet automatisch worden uitgewist kan eerherstel aanvragen bij de Procureur des Konings van het arrondissement waarin hij verblijft. Het Wetboek van Strafvordering stelt wel enkele voorwaarden. Zo moet hij de vrijheidsstraffen ondergaan hebben en moeten de geldboetes, kosten en/of schadevergoedingen betaald zijn. Hij moet zich ook goed gedragen hebben tijdens de proeftijd (dit is de tijd die verstreken is tussen de veroordeling en de uitspraak over het eerherstel). Tijdens deze periode moet de verzoeker een vaste verblijfplaats gehad hebben in België of in het buitenland. In de meeste gevallen duurt de proeftijd 3 jaar maar deze kan soms oplopen tot 5, 6 of zelfs 10 jaar in geval van zware veroordelingen, voorwaardelijke straffen, veroordelingen met wettelijke herhaling of herhaaldelijke aanvragen tot eerherstel. Ten vroegste 1 jaar voor het verstrijken van de proeftijd kan de aanvraag tot eerherstel worden ingediend. In het arrondissement Leuven kan dit door een eenvoudige brief te richten aan het Parket van de Procureur des Konings, dienst eerherstel.
In de brief moeten minstens de naam, voornaam, geboortedatum en adres van betrokkene staan, evenals de datum van aanvraag en de handtekening.

Eventueel kunnen ook de veroordelingen vermeld worden waarvoor de aanvraag wordt ingediend en de adressen tijdens te proeftijd. Bewijzen van betaling meesturen is niet echt noodzakelijk maar kan wel de zaak bespoedigen. Afhankelijk van de zwaarte van het dossier kan het enkele maanden tot ongeveer 1 jaar duren voor uitspraak wordt gedaan.

Nunkifrutzz
Topic Starter

#7 , 02 jun 2009 21:59

Franciscus, dank voor uw antwoord.
Op de datum van de zogezegde vaststelling waren wij thuis, en dus de wagen ook. Er stonden aan dat punt ook geen camera's. Er werd niet geflitst. Van een ongeval als gevolg was al helemaal geen sprake. Er werd uiteindelijk betaald om van de zever van af te zijn. Wat een foute instelling is in retrospect, maar andere elementen speelden toen ook mee.
Ik denk dat ik het best via een advocaat laat navragen. Toch bedankt.

Franciscus

#8 , 03 jun 2009 17:27

Als dat 7 jaar geleden is zijn beroep en cassatie al lang niet meer mogelijk.
De veroordeling is definitief.
Bevraging via een commissaris van politie kost u niets - een advocaat kost geld. Het resultaat van die bevraging kan je hier wel eventjes kwijt - je moet wel letterlijk alles noteren wat de overtreding (misdrijf) was - welk de uitspraak en door welke rechtsbank en wanneer - de nodige nummers van beslissing - of er een tegenpartij was ja dan een en of er nog schade was -- enz -
Je kan dat altijd met een persoonlijk bericht aan mij bezorgen als je het niet op forum wil zetten.

U hebt echt geen advocaat nodig om een brief te sturen naar de procureur des Konings. De politie start dan een onderzoek. U wordt gehoord en op dat ogenblik zal het dan wel blijken dat je best een advocaat neemt.

Nunkifrutzz
Topic Starter

#9 , 03 jun 2009 21:16

Ik wil helemaal niet in beroep of cassatie !!
Het simpele feit is dat dit een gewone (niet zware) verkeersovertreding was, geen ongeval, geen schade.
Dit zou na x-aantal jaren automatisch gewist moeten worden (zeker na 5 jaar) en het staat er nog altijd op. Dat is mijn probleem. Dat er niet automatisch gewist wordt zoals het hoort. Geen beroep of wat dan ook.

Franciscus

#10 , 05 jun 2009 18:11

zie mijn eerste antwoord
raadpleeg een officier bij uw politiedienst

schrijf daarna een brief aan de procureur indien het nog niet in orde is

Terug naar “Archief”