Opname meterstand

Famke
Topic Starter

Opname meterstand

#1 , 05 jun 2009 15:27

Hallo,

Ik vraag me het volgende af. 31Juli loopt het huurcontract van onze studio af. We hebben reeds enkele maanden aangetekend laten weten dat we niet wensen het contract verder te verlengen.

De verhuurder heeft ons geinformeerd dat het nu aan ons is een afspraak te maken om de meters op te meten en dat dit ook door ons betaald moet worden.

Klopt het dat deze kosten op ons moeten genomen worden?

groetjes

Famke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 05 jun 2009 15:51

De verhuurder heeft ons geinformeerd dat het nu aan ons is een afspraak te maken om de meters op te meten en dat dit ook door ons betaald moet worden.

Klopt het dat deze kosten op ons moeten genomen worden?
Ik begrijp niet welke kosten hij bedoelt.
Komt er per 1 augustus een nieuwe huurder in? (Als dat al geweten is) Of zal de eigenaar de meters tijdelijk in leegstand overnemen? Het is wel belangrijk te weten aan wie u de meterstanden gaat overdragen.

In beide gevallen moet u gezamenlijk (met ofwel de nieuwe huurder, ofwel met de eigenaar) de meterstanden van gas, elektriciteit en eventueel water (als daar een aparte meter voor is) opnemen.

U geeft de meterstanden door aan uw energieleverancier en vraagt om een slotfactuur wegens verhuis. Let op dat u na enkele weken wel degelijk een slotfactuur ontvangt (en geen tussentijdse factuur meer).
Er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Vandebos

#3 , 05 jun 2009 15:58

U kan bij bij de nutsbedrijven een overdrachts formulier aanvragen en dit zelf invullen. Of u neemt de meterstanden op in aanwezigheid van de verhuurder op het ogenblik dat de uittredende plaatsbeschrijving wordt opgemaakt. (maak deze op in het dubbel en laat elke partij beide documenten tekenen)

Weigert de verhuurder een overdracht, laat dan uw abonnementen op die nutsdiensten afsluiten, dan is de zaak voor u ineens in orde. U laat dan de verhuurder ook aangetekend weten dat zijn weigering om samen de meterstanden te noteren, zoals gangbaar bij een huuroverdracht, U noodzaakt misbruik op uw naam van die nutsvoorzieningen te verhinderen door deze op te zeggen.

Zal wel snel bijdraaien...

Reclame

Famke
Topic Starter

#4 , 06 jun 2009 14:08

Het is zo dat de verwarmingskosten en water vallen onder de vaste kosten van het appartement dwz we betalen elke maand een voorschot aan de verhuurder. Voor electriciteit hebben we zelf een abbonement. Dit wordt dus door ons rechtstreeks betaald aan de electriciteitsleverancier.

ik citeer uit de brief van de verhuurder:

"wil er rekening mee houden vooraleer u vertrekt een tussenopname te laten doen door ISTA. Deze kosten komen ten uwen laste."

misschien is het zo duidelijker?

Vandebos

#5 , 06 jun 2009 17:40

Veel duidelijker.

ISTA beheert de warm waterkosten in het gebouw. Als u een correcte afrekening wil van warm water en verwarming kan u ook niet omheen die tussentijdse opname.

Dat is spijtig genoeg één van de weinige nadelen van een dergelijke firma.

Famke
Topic Starter

#6 , 07 jun 2009 20:59

dus het is correct dat deze opmeting door de huurder betaald wordt?

Vandebos

#7 , 07 jun 2009 22:17

Jawel. Ik verreken dat ook altijd op kosten van de huurder; het is immers hun gebruik en vertrek dat de opname noodzakelijk maakt.

Famke
Topic Starter

#8 , 08 jun 2009 16:19

ok, het zal dan wel in orde zijn. Ik wilde gewoon zeker zijn omdat ik al enkele keren gemerkt heb dat onze huurder ons dingen aanrekend die niet kloppen. Ik dacht misschien omdat we niet voor het einde van ons contract vertrokken zijn dat het niet op onze rekening zou komen. Het is toch logisch dat aan het eind van het contract de huurder vertrekt.

Vandebos

#9 , 08 jun 2009 19:10

Normaal gezien is éénmaal per jaar de opname van de meters voorzien in de verrekende verwarmingskosten. Dit is echter alleen handig voor eigenaars die zelf het pand bewonen. (ze zijn er immers altijd gehuisvest)

Meestal is die opname ergens op het einde van het boekhoudkundig jaar, september oktober en gebeurd deze simultaan voor het gehele gebouw zodat de coëfficiënt van de kosten per punt berekend kan worden.

Uw afrekening nu staat dus los van deze berekening en heeft als enig doel uw kostprijs te berekenen voor de periode van de vorige meting tot heden. De faktuur die u gaat krijgen zal zelfs maar een voorlopige zijn; de prijs per punt voor deze periode is immers nog niet gekend. (maw uw verbruik van dit jaar zal worden berekend aan de kost per punt caloriemeter van verleden jaar)

Er kan dus nog een bijkomende afrekening zijn rond het tijdstip van de volgende jaarlijkse vergadering van de VME. Het is eveneens mogelijk dat u teveel per punt wordt aangerekend en dat u recht heeft op een terugstorting.

Als u nadien niets hoort van de verhuurder wil dit dus zeggen dat hij ofwel wat heeft teruggekregen en "vergeten" is het aan u te melden of dat hij het beetje dat moet bijbetalen zal verrekenen aan de nieuwe huurder..

Terug naar “Archief”