Ik dien u om een advies te vragen ivm een aangelegenheid die een neef van mij aanbelangt waar ik ooit toeziend voogd van geweest ben.
Van een appartement waar hij 100 % eigenaar van was en dat hij verkocht heeft kon hij 12.000,00 Euro registratierechten meenemen. Hij heeft nu samen met zijn vriendin een huis aangekocht waarvan zij elk voor 50 % eigenaar van zijn: de ontvanger beroept zich, terecht, op art. 613 van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten om hem 50 % van 12.000,00 Euro te laten meenemen.
De notaris echter heeft 1) in de originele en reeds ondertekende aankoopakte vermeld dat één van de kopers verzoekt om de meeneembaarheid van 12.000,00 Euro en 2) had hem al een afrekening van de notariskosten bezorgd waarin rekening gehouden werd met de meeneembaarheid van 12.000,00 Euro, afrekening die trouwens al betaald werd. Blijkbaar heeft de notaris daarna te horen gekregen van de ontvanger dat deze slechts de meeneembaarheid van 6.000,00 Euro toelaat en verzoekt hij nu om deze alsnog bij te betalen maar het voorziene aankoopbudget dat steunde op de (mondelinge) inlichting van de notaris dat de 12.000,00 Euro integraal kon verrekend worden laat zulks niet toe.
Indien mijn neef dit van tevoren had geweten had hij de aankoop volledig op zijn naam verricht: is hij verplicht om bij te betalen of kan hij het tot een rechtszaak laten komen en zo ja, welk is de kans op slagen?