Opzegging huur kantoorruimte

VELUCAS
Topic Starter

Opzegging huur kantoorruimte

#1 , 10 jun 2009 17:03

We hebben een appartement gekocht dat op dit ogenblik verhuurd wordt als kantoor met een 3-6-9 contract dat na 9 jaar zal aflopen op 31 mei 2010. Ik huur momenteel en moet eruit op 28 februari 2010. Graag zou ik mits respect voor opzegtermijn dus zes maanden willen opzeggen , maar de huurder weigert en beroept zich op de wet van de handelsruimte. Ik lees nu dat kantoorruimte valt onder "overige bedrijfsruimte" en dus valt onder de gewone huurwet. Kan ik dan toch niet opzeggen omdat ik intrek als eigenaar (van een eerste eigendom) voor het verstrijken van de termijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2009 19:15

Was dat geweten dat er in een appartement = woning een handelshuur van toepassing is. Daarbij komt dat u al verhuurder deze inkomsten afzonderlijk op uw belastingsbief moet zetten. Duis is dat bij aankoop duidelijk in de akte vermeld??

minimumduur: negen jaar.

• verhuurder kan alleen opzeggen (opzeggingstermijn 1 jaar) :
- indien dit uitdrukkelijk is voorzien in de overeenkomst
- bij het verstrijken van een driejarige periode
- alleen maar om er zelf (of een naast familielid) handel (dus niet de exploitatie van een vrij beroep) te drijven.

tik eventjes het woord handelshuur in een zoekmachine in en dan heb je heel veel info

VELUCAS
Topic Starter

#3 , 10 jun 2009 20:52

Maar het is geen "handel". Een gewone kantoorruimte in een appartementsblok, wat valt onder "andere bedrijfsruimte"...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2009 19:34

Ik ken wel de wet op de verhuur van woningen en de algemene artikels inzake (ver)huur van andere gebouwen - en de handelshuurcontracten die bestaan als men een contract afsluit men een firma of een vrij beroep of ....
Als die huurder een bedrijvigheid heeft zal die een (handels)huurcontract hebben en dan tellen die regels.
Trouwens als die man zijn firma daar gevestigd heeft - maatschappelijke zetel - iets moeilijker om de firma daar weg te krijgen.

DUS eerst goed nakijken wat het huurcontract zegt - hoe de vorige eigenaar dit verwerkte in zijn belastingen en wat de notaris daarvan zegt.

Onwettige opzegging kan heel veel schadevergoeding tot gevolg hebben

j.demoor

#5 , 12 jun 2009 11:08

“Art.1.De bepalingen van deze afdelingen zijn van toepassing op de huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die...in hoofdzaak gebruikt worden voor het uitoefenen van een kleinhandel of voor het bedrijf van een ambachtsman die rechtstreeks in contact staat met het publiek.”(Handelshuurwet 30 april 1991).

‘Een huurovereenkomst is geen handelshuurovereenkomst,wanneer de cliënteel niet in hoofdzaak tot stand komt door contact met het publiek‘(Cass. 2 maart 1989,R.W. 1989-90,512-513,noot)

‘Dit contact met het publiek moet geschieden in het gehuurde onroerend goed. De notie publiek veronderstelt dat de eerste contacten van de handelaar met zijn cliënteel worden gesloten in het gehuurde pand en dat iedere klant onverwachts in het gehuurde goed kan binnenkomen.’(PAUWELS & MASSART, Bestendig handboek huishuur en handelshuur, Brussel,Excelsior,losbl., p.C-II-1-11 e.v.).

Valt het appartement aldus niet onder de handelshuurwet,dan valt die huur onder het GEMEEN huurrecht(=art.1708-1762bis Burgerlijk Wetboek).

“Art.1736.Onverminderd...wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand. De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan,eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is,zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”