Burgerlijke aansprakelijkheid van ouders voor kinderen

dhertefelt luc
Topic Starter

Burgerlijke aansprakelijkheid van ouders voor kinderen

#1 , 19 jun 2009 17:05

mijn zoon heeft op 16 jaar zowel het huis ,ons (de ouders)evenals zijn studies achter zich gelaten. Wij hebben dit zelfs tot op de jeugdrechtbank proberen te verhinderen,maar helaas werd hij tegen onze zin in,onder toezicht geplaatst van een jeugddienst ,zelfstandig wonen.
Hij werd echter 18 jaar op 12 aug 2008.Wij hebben geen enkel kontakt meer sinds 2007
Nu blijkt echter dat hij in mei 2008 (dus nog geen 18 jaar) tegen 90 /u
zonder rijbewijs om 2 uur snachts werd gepakt door de politie. En kreeg
ik van de politie een papier te ondertekenen dat ik burgerlijk aansprakelijk zou zijn. Ik heb geweigerd te tekenen.
ik heb 2 vragen :
vraag 1 :kan het inderdaad dat ik van een jeugdrechter geen toezicht meer MAG uitoefenen maar wel nog de rekeningen van onverantwoord gedrag moet betalen ???
vraag 2 : als antwoord 1 is dat ik inderdaad nog zal moeten betalen
geldt dit dan ook nog voor feiten gepleegd NA zijn 18 jaar ? stel dat hij nu een lening aangaat en niet kan/wil betalen, komt de bank dan met de rekening naar mij ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2009 17:32

Hij staat niet onder uw toezicht - u moet dagdagelijkse controle hebben - u verwijst de politie naar de dienst /adres waar hij verblijft en geeft hen tevens een copie van het vonnis mee.
Het zijn de mensen die hem begeleiden die ook daarin een stuk verantwoordelijkheid hebben. Daarbij als dat verkeersovertredingen betreft wordt hij vanaf 16 jaar als verantwoordelijk beschouwd.

Na 18 jaar hebt u naar hem toe nog wel bijstand verschuldigd zoals hij naar jullie toe ook.
Maar dat wil niet zeggen dat u zijn schulden moet betalen of wat dan ook.
Opgelet -- waar staat hij ingeschreven. Als dat nog bij jullie is veranderd de ganse zaak. Dan kan een deurwarder wel beslag komen leggen op de goederen in het huis. gezien hij daar woont kan alles ook van hem zijn.

Dus indien zo'n problemen - laat hem dadelijk afschrijven naar zijn werkelijke verblijfplaats.

dhertefelt luc
Topic Starter

#3 , 22 jun 2009 08:51

mijn zoon staat zeker niet meer bij ons ingeschreven

ik heb alle kopijen van de vonnissen aan de politie bezorgd.
Deze hebben die in het dossier gestoken en zo teruggestuurd naar de procureur.Niettemin is het dossier naar onze plaatselijke politie teruggekomen met het verzoek om de papieren voor burgerlijke aansprakelijkheid door ons te laten tekenen.Als wat U zegt klopt waarom
blijven ze dan aandringen.Die procureur kent normaal gezien toch de wet?

mvg
LDH

Reclame

3399AAaa

#4 , 22 jun 2009 11:03

ik ken uw dossier niet in detail, maar mijn ervaring is dat het O.M. ALLES probeert, ongeacht wat de wet zegt. en het meest appreciëren ze nog dat ze mensen een loer kunnen draaien die hun rechten niet kennen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2009 15:47

De veratwoordelijkheid van de ouders is 'beperkt' tot de tijd dat de jongeren onder gezag en toezicht staan.
Normaal is dat dus ALTIJD.
maar is ze vb leercontract hebben is dat in die periode de werkgever -op school de school.

Om verantwoordleijk te zijn moet men het toezicht hebben - geen toezicht in feite geen verantwoordelijkheid.

Wie had op dat ogenblik het teozicht. Als in het vonnis staat dat de jongeren wordt toevertrouwd aan instelling X dan hebben die het toezicht en kunnen ze ook verantwoordelijk zijn.

Verwijs naar vonnis en geed vonnisnr enz door.
Let wel zijn de feiten niet van voor die periode? kijk eerst goed na.

Quid wat doet men met vader of moeder die omgangsrecht hebben of zelfs waar de kinderen officieël aan hen zijn toevertrouwd maar ze nooit te zien krijgen - ondanks vonnis.
beslissing rechtbank ten gronde = niet verantwoordelijk.

Opgelet wij kunnen slecht elementen aandragen - zonder kennis van de werkelijke feiten en ALLE gegevens is het voor ons dikwijls heel moeilijk om te duiden. Bij twijfel raadpleeg een advocaat - eventueel gratis via wetswinkel of infopunt ( te bevragen bij uw justitiehuis).

Terug naar “Archief”