Vader in buitenland gestorven...Weesbijslag?

Yvan
Topic Starter

Vader in buitenland gestorven...Weesbijslag?

#1 , 30 jun 2009 18:43

Hallo,

Mijn zus heeft gisteren vernomen dat haar ex-man 4 jaar geleden is gestorven in het buitenland. Ze heeft een zoon van 16 jaar oud. Ze is nog steeds alleenstaand.

Weet iemand of ze een weesbijslag krijgt voor haar zoon en of ze die bijslag van de voorbije 4 jaar kan krijgen?

Alvast bedankt voor advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 jul 2009 15:30

“Art.56bis.§ 1. Is rechthebbende op kinderbijslag tegen de bedragen bepaald in artikel 50bis, de wees indien op het ogenblik van het overlijden van één van de ouders,een rechthebbende bedoeld in artikel 51, §§ 3 en 4) in de loop van de twaalf maanden die onmiddellijk het overlijden voorafgaan de voorwaarden heeft vervuld om aanspraak te maken op ten minste op tenminste zes maandelijkse forfaitaire bijslagen...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Onderzoek of de overleden ouder aan voornoemde voorwaarden voldeed.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Yvan
Topic Starter

#3 , 02 jul 2009 19:50

“Art.56bis.§ 1. Is rechthebbende op kinderbijslag tegen de bedragen bepaald in artikel 50bis, de wees indien op het ogenblik van het overlijden van één van de ouders,een rechthebbende bedoeld in artikel 51, §§ 3 en 4) in de loop van de twaalf maanden die onmiddellijk het overlijden voorafgaan de voorwaarden heeft vervuld om aanspraak te maken op ten minste op tenminste zes maandelijkse forfaitaire bijslagen...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Onderzoek of de overleden ouder aan voornoemde voorwaarden voldeed.

Ik begrijp dit artikel niet zo goed...even verduidelijken:

Mijn zus moet dus 6 maanden voor het overlijden van haar man kinderbijslag hebben ontvangen?(Dit heeft ze ontvangen, wel gewone kinderbijslag, maar geen weesbijslag).

Ik begrijp je vraag niet van 'Onderzoek of de overleden ouder aan voornoemde voorwaarden voldeed.'

Reclame

Terug naar “Archief”