#2 , 12 jul 2009 11:36
Je kan alleen een bankonderzoek n.a.v. een nalatenschap als beide ouders overleden zijn. Ik vermoed dat het hierom draait. Maar dit kan ook gebeuren n.a.v. een echtscheidingsprocedure om uit onverdeeldheid te raken.
Na overlijden, vraag je met de akte van bekendheid de rekeninguittreksels op (bankhistorieken, jaarlistings). Deze vraag je op bij de hoofdzetel van de bank.
Bij KBC betaal je per rekening en per burgerlijk jaar ong. 43 €. Je pluist deze bankhistorieken na op belangrijke uitgaven of uitgaven, waarvan je vermoed dat er gesjoemeld is geweest. Van deze uitzonderlijke utvragen vraag opnieuw bij de bank bijv. de handgeschreven overschrijving, de balieborderel enz. op. Per opvraging kost je dat 9 € (bij KBC).
De kostprijs van andere banken ken ik ook, maar dan moet ik zeer diep gaan zoeken in mijn mailbox. Voor Fortis weet ik dat ze je opzoekeing 45 € vragen per uur. Bij de ene bank is dit duurder, bij de andere bank dat. Dexia, daarentegen is voor wat betreft het opvragen van bankhistorieken zeer duur, maar zijn dan weer goedkoper voor andere diensten.
Voor een bankonderzoek kan je tot 10 jaar teruggaan.
Om de listings van dagafschriften op te vragen moet inzicht hebben in de verrichtingen. Indien je dit niet hebt, dan kost het voor de extra opvraingen een hele duit centen.
Goede raad: geef dit werkje niet uit aan een advocaat, maar doe dit zelf. Deze kosten wegen niet op tegen die van de advocaat.
Bij voorkeur vraag je de bankhistorieken "aangetekend" aan. Dit moet niet, maar wij hebben dit veiligheidshalve wel zo gedaan.
Als jij de eiser bent, dan moet je zwart op wit bewijzen dat er fraude of gesjoemel is geweest.
Veel succes! Het is een erg zenuwslopend werk! Alleen het wachten op de dagafschriften is zenuwslopend, maar het is wel de moeite waard.
Zoek via mijn nicknaam. In mijn topics vind je nog meer informatie, ook voor het opzoeken van onbekende rekeningen.