Op welke uren mag je een deurwaarder als getuige vragen?

jozef222
Topic Starter

Op welke uren mag je een deurwaarder als getuige vragen?

#1 , 20 jul 2009 02:03

Hallo !

Ik wens beroep te doen op een gerechtsdeurwaarder om op te treden als getuige bij een geschil ivm het afhandelen van een ontslag... Als de werknemer mij slechts 's avonds wenst te ontvangen, kan ik dan aan de deurwaarder vragen om mij na kantooruren te vergezellen als getuige? (tegen vergoeding uiteraard). Ik vrees namelijk dat de werknemer mij zal verhinderen het werk aan te vatten (het gaat hier om avondshiften beginnend vanaf 20 uur), om nadien te beweren dat ik werkonwillig was waardoor hij mij geen of minder ontslagvergoeding moet betalen. (deze werkgever heeft namelijk een slechte reputatie op dat gebied).

Bijkomende vraag in dit verband: de vergoeding die ik aan de deurwaarder zal moeten betalen hiervoor, ligt die vast of verschilt die van deurwaarder tot deurwaarder? Op welk bedrag moet ik rekenen in dit geval volgens jullie?

Alvast bedankt voor ieder antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 jul 2009 10:02

“Art.516...Zij(=gerechtsdeurwaarders) kunnen aangesteld worden om vaststellingen te doen van zuiver materiële feiten, zonder enig advies uit te brengen met betrekking tot de gevolgen in feite of in rechte die daaruit zouden kunnen voortvloeien; zij kunnen ook op verzoek van particulieren tot die vaststellingen overgaan...”(Gerechtelijk Wetboek).

Die vaststellingen kunnen ook buiten de kantooruren gedaan worden en zijn niet getarifeerd,zodat de prijs dient overeengekomen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD

#3 , 02 aug 2009 06:25

Bijkomende vraag in dit verband: de vergoeding die ik aan de deurwaarder zal moeten betalen hiervoor, ligt die vast of verschilt die van deurwaarder tot deurwaarder? Op welk bedrag moet ik rekenen in dit geval volgens jullie?
Kan het niet dat je een paar keer werknemer en/of werkgever in je post verwisseld heb ?
Die vaststellingen kunnen ook buiten de kantooruren gedaan worden en zijn niet getarifeerd,zodat de prijs dient overeengekomen
Mmm .. Vaststellingen door de deurwaarders beginnen vanaf 250 Euro voor een uurtje. Voor minder krijg je die niet uit huis. Persoonlijk heb ik daar reeds bij een aantal onder hen over geinformeerd wegens een huurgeschil. Niet goedkoop, als je dan nog weet dat zij de enigen zijn die soms een vaststelling kunnen doen die stand houd voor een rechtbank. En nog leuker als je dan weet dat die eventueel gemaakte kosten meestal niet terugbetaald moeten worden door de verliezende partij bij een huurgeschil.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2009 17:51

Als u bij een vakbond bent kan je ook een verantwoordelijke van de vakbond meenemen.
Een vaststelling van een deurwaarder is idd echter beter.
Hoe gaat de werkgever vaststellen dat u werk weigerde - u logt in - tekent in - begint te werken - ook de andere collega's zien dat.

Het ontslag kan slechts mits aangetekend schrijven of deurwaardersexploot.
De derde optie is samen het aangetekend schrijven ontvangen en tekenen maar ik vermoed dat dat geen optie is hier.

Terug naar “Archief”