Wagen door iemand anders verkocht zonder papieren

Leemanske
Topic Starter

Wagen door iemand anders verkocht zonder papieren

#1 , 22 jul 2009 21:48

Ik zal mijn geval hier eens kort uitleggen

Ik heb in oktober 2007 een wagen gekocht
Ik heb deze niet laten inschrijven omdat ik in een garage werk
en met de handelaarsplaten kon rond rijden.
In februari 2008 doe ik mijn wagen in een zaak (bvba) binnen
om mijn wagen volledig te laten upgraden
En heb hiervoor ook een factuur betaald van 8500 euro
De werken aan de wagen bleven duren...
De wagen raakte nooit klaar of er was altijd wel iets mis mee.
Dus die zaak stelde voor om mijn wagen te ruilen met een andere wagen
zodat ik eindelijk een auto had die reed.
Ik bleef maar op die wagen wachten maar ook hier kwam er niets van in huis.
Ondertussen had hij mijn wagen al verkocht aan iemand anders. (oktober 2008) zonder mijn weet hiervan.
Ik had nog steeds de papieren in mijn bezit en was totaal niet op de hoogte van de verkoop van mijn wagen.
Uiteindelijk is die zaak failliet gegaan in Januari 2009.
Op dat moment heeft de zaakvoerder een persoonlijke schuldbekentenis getekend dat hij mij nog 16000 euro moest terug betalen.
Zo had ik ten minste nog iets op papier.
Wanneer de zaak dan failliet is gegaan, heb ik de vraag gekregen van een particulier of ik de papieren van mijn wagen aan hem wou bezorgen.
Hij beweerde dat hij deze wagen gekocht had van bovenvermelde zaak.
Ik ging hier niet mee akkoord omdat ik aan die zaak nooit de toestemming heb gegeven om mijn wagen te verkopen.
Nu heeft de curator de wagen meegegeven aan die persoon die hem van die zaak gekocht had, zonder papieren of zonder te controleren wie de eigenaar was of die zaak hem wel van mij zou gekocht hebben.
Dus op dat moment ben ik klacht gaan indienen tegen die zaak omdat ik mijn geld en mijn wagen kwijt was.
Nu wil die persoon de wagen verkopen op het internet zonder papieren.
Omdat hij toch niets met de wagen kan doen.
Dus ik heb hiervan laten klacht neerleggen bij de lokale politie.
Ik ben dus ook te weten gekomen waar deze wagen staat en ben er ook naar gaan kijken.
Ik heb gezien dat het mijn wagen was en heb toen naar de politie gebeld om deze in beslag te laten nemen.
Nu moet alles voor het gerecht komen.

Nu is mijn vraag
Koopt die jongen te goeder trouw nu mijn wagen van die zaak? want dit beweert zijn advocaat...

Wetende dat de zaak niet mijn toestemming heeft gekregen om mijn wagen te verkopen.
Dat ik altijd de papieren van de wagen in mijn bezit heb gehad.
Die jongen wist van op een forum dat dit mijn wagen was
en dat deze voor een project bij die zaak stond.
En jongen heeft mij nooit gecontacteerd voor te vragen of het waar was dat die zaak mijn wagen mocht verkopen.
Er is dus geen enkele verkoopsovereenkomst tussen mij en die zaak.
Maar wel tussen de zaak en die jongen.
Die jongen heeft ook een lening moeten afsluiten voor mijn wagen te betalen.
Ik weet niet of dat ook nog een rol kan spelen.

Ik wil op zijn minst mijn wagen recuperen van die jongen en mijn factuur dat ik betaald heb aan die zaak.

Heb een voorbeeld gevonden naar Nederlands recht :
Als iemand een roerende zaak zoals een auto van een ander koopt, dan is hij niet te goeder trouw, als hij weet, dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar is, maar de auto bijvoorbeeld heeft geleend of gehuurd. Maar dat is niet alles. De koper moet soms ook onderzoeken, of de verkoper die auto wel mag verkopen. Voor de aankoop van een auto heeft de rechtspraak bepaald, dat een onderzoek naar de kentekenpapieren het minimum is. Als er een goede reden bestaat, om te twijfelen aan de bevoegdheid van de verkoper, is een nader onderzoek altijd geboden. Dat doet zich bijvoorbeeld voor, als het kenteken niet op naam van de verkoper staat, die zich natuurlijk ook moet legitimeren.

Als de goede trouw bij de koper ontbreekt, kan de werkelijke eigenaar deze altijd terugvorderen van de koper. Revindicatie heet dat. Is wel sprake van goede trouw bij de koper, dan wordt deze beschermd tegen een terugvordering door de eigenaar. In dat geval heeft een rechtsgeldige overdracht van de eigendom plaats gevonden. De uitzondering daarop is weer de situatie, dat de eigenaar de auto door diefstal is kwijtgeraakt. In dat geval kan deze gedurende drie jaren na de diefstal de auto opvorderen van een ieder, die deze in bezit heeft.

Kan dit ook toegepast worden in België ??

Het grote probleem is dat ik geen beroep kan doen op rechtsbijstand
Aangezien ik de wagen nooit op mijn naam heb laten verzekeren want ik reed op garageplaten.
Dus moet advocaat zelf betalen en blijkbaar de gerechtskosten en advocaat van tegenpartij ook als ik de zaak verlies...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2009 10:33

B.W. Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan jij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.
(Die recht van terugvordering geldt evenwel niet voor blijetten van de Nationale Bank van België, noch voor biljetten uitgegeven krachtens de wet van 12 juni 1930, wanneer de bezitter te goeder trouw is.) <W>.

Art. 2280. Indien de tegenwoordige bezitter van de gestolen of verloren zaak deze gekocht heeft op een jaarmarkt of op een andere markt, of op een openbare verkoping, of van een koopman die dergelijke zaken verkoopt, kan de oorspronkelijke eigenaar zich de zaak niet doen teruggeven dan mits hij de prijs die zij hem gekost heeft, aan de bezitter terugbetaalt.

Eerste vraag is dus: is de verkoper van uw wagen een "koopman die dergelijke zaken verkoopt". Wat voor zaak is dat?

Tweede vraag: is de koper te goeder trouw. Vermoedelijk wel. Als ik een tweedehandswagen ga kopen in een garage vraag ik ook niet naar de aankoopfactuur waaruit blijkt dat de garagist de wagen wel heeft aangekocht. Het overleggen van de boorddocumenten van de wagen is al evenmin vereist om te goeder trouw de wagen kunnen aankopen. Dit is vereist bij de levering van de wagen, niet op het ogenblik van het afsluiten van de verkoopovereenkomst.

scorpioen

Leemanske
Topic Starter

#3 , 23 jul 2009 13:13

Die zaak deed enkel aanpassingen aan wagens
Plaatsen van andere remmen, banden, rolkooi enz
Dus allemaal zaken om de wagen beter te doen rijden op circuit
Blijkbaar moet in zijn BVBA toch opgenomen zijn
dat hij aan- en verkoop deed van 2dehandswagens ook (wat ik niet wist)
Dus in feite was daar niemand vanop de hoogte maar stond wel in zijn statuten.

Is hij ook ter goeder trouw als hij wist dat het mijn wagen was en dat mijn project nog te volgen was op 2 forums waar hij ook lid van was ?
Iedereen wist dat dit mijn wagen was.
Ik zou op zijn minst toch eens vragen of de wagen wel degelijk mocht verkocht worden in zijn geval.
Zeker als het een prijs is voor bijna de helft van de werkelijke waarde.
Hij koopt en betaalt de wagen in oktober zonder ook maar 1 boorddocument gezien te hebben.

Dus in principe is het beter dat ik mijn klacht intrek
of ik mag achteraf nog eens allerlei advocaats- en gerechtskosten betalen als de wagen niet aan mij wordt toegewezen ?

Reclame

j.demoor

#4 , 24 jul 2009 11:34

“Art.1703.Ruil komt tot stand door de enkele toestemming van de partijen,op dezelfde wijze als koop.“B.W.).

Uit ‘Dus die zaak stelde voor om mijn wagen te ruilen met een andere wagen zodat ik eindelijk een auto had die reed. Ik bleef maar op die wagen wachten maar ook hier kwam er niets van in huis.’ kan afgeleid worden dat u uw wagen geruild hebt,zodat u er niet meer de eigenaar van bent.

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De nietigheid van verkoop van andermans zaak kan slechts door de koper,en niet door de verkoper worden ingeroepen‘(Cass. 30 januari 1941,Pas. 1941,I,24).

“Art.62.Om in aanmerking te komen voor een uitdeling...zijn de schuldeisers gehouden aangifte van hun schuldvorderingen,samen met hun titels,ter griffie van de rechtbank van koophandel neer te leggen uiterlijk op de door het vonnis van faillietverklaring bepaalde dag...“(Faillissementswet 8 augustus 1997).

Doe dus die aangifte van uw schuldvordering,zijnde levering van de ruilwagen of bij ontbreken van geldige ruil teruggave van uw oorspronkelijke wagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#5 , 24 jul 2009 16:24

De bvba moet die wagen dan hebben ingeschreven in haar boeken als zijnde haar eigendom - inventarisboek - aankoopboek 2de handswagens
gezien garage had die wagen moeten ingeschreven staan in boek' wagens in herstelling VAN KLANTEN -

Zorg dat deze gegevens door parket worden opgevraagd en in uw dossier zitten.

De nieuwe eigenaar kan zijn voertuig wettelijk NIET ingeschreven krijgen gezien de politiediensten het attest buitenbezitstelling inschrijvingsbewijs ENKEL aan de laatste houder van de laatste ingeschreven nplt mogen bezorgen. Iedereen mag aangifte doen - gegevens worden dan gesignaleerd - maar het dokument kan alleen bezorgd worden aan de laatste eigenaar. Het voertuig MOET bij de controle gegevens aanwezig zijn bij de politie.
Dat dus, bent ofwel u ofwel diegene van wie je de wagen hebt gekocht.
Het dokument 'buitenbezitstelling' op zich is maximaal 15 dgn geldig met een verlenging van nogmaals 15 dgn ( 30dgn totaal) en kan NIET hernieuwd worden.
Het dient om bij DIV een duplicaat van het laatste inscrhijvingsbewijs te bekomen.

Leemanske
Topic Starter

#6 , 25 jul 2009 14:41

Dat ga ik zeker eens laten opvragen
want dit gaat volgens mij niet gebeurd zijn.
Want mijn wagen was binnen voor "herstelling" en niet voor verkoop.
Ik heb ook geen enkele verkoopsovereenkomst tussen de BVBA en mijzelf.
Dus kan ook geen aankoopdocument in zijn boekhouding hebben.

Dus als er sprake is geweest van een ruil door de BVBA
maar deze nooit is tot stand gekomen,
Mag ik in feite ook mijn wagen terug eisen ?

Ik heb ook nog een persoonlijke schuldbekentenis van de zaakvoerder van de BVBA.
Waar moet ik hiervoor terecht om deze te kunnen innen ?

Ik heb alle documenten nog in mijn bezit.
Gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs, carpass, laatste inschrijvingsbewijs, onderhoudsboek + facturen en reservesleutel.
Ik ga het er toch opwagen om hem via het gerecht terug te vragen
want ik sta recht in mijn schoenen.

Franciscus

#7 , 27 jul 2009 17:16

bij faling wordt er een curator aangesteld - als u de gegevens van de firma hebt en btw nr kan je via kruispuntbank deze nr ingeven
dan op de gegevens klikken bij beeld - daar zie je de info uit het staatsblad en daar staat dan bij de laatste of eerste 'beeld' opvraging staatsblad de melding van de faling en de naam van de curator

Tévé Company

#8 , 28 jul 2009 11:01

Beste,

Voor een nieuw tv-programma doorkruist ons team (Filip Van Hende en zijn juristen) Vlaanderen om te proberen bemiddelen bij geschillen tussen individuen onderling. Beide partijen zouden aan het woord komen en er wordt een oplossing gezocht die voor iedereen aanvaardbaar is. Indien er geen akkoord bereikt wordt kan Meester Van Hende een uitspraak doen die bindend is. Momenteel ben ik nog op zoek naar mensen die met zulke problemen te maken hebben en aan ons programma willen meewerken.
Mocht u interesse hebben om mee te werken aan ons programma, aarzel dan niet om me te contacteren.

Met vriendelijke groeten,

Tine Van Doninck
Redactiemedewerkster

TéVé Company
Stationlei 74
1800 Vilvoorde
tine.vandoninck@tvcompany.be
gsm: 0473/19 94 29

www.tvmediagroup.com

Terug naar “Archief”