Brandverzekering weigert BTW te betalen zonder factuur

a112075
Topic Starter

Brandverzekering weigert BTW te betalen zonder factuur

#1 , 24 jul 2009 15:26

Wij hebben net een ernstige lek aan een waterleiding gehad waardoor er ernstige waterschade aan de woning was. De expert van de verzekering is langs geweest en heeft een vergoeding van 6.500 Euro exclusief BTW toegekend. Nu zegt de verzekering dat ze de BTW slechts zal uitbetalen na voorlegging van facturen van de uitgevoerde werken. Daar we de woning volgend jaar verkopen en ondertussen al een koper hebben die toch verbouwingswerken gaat uitvoeren zijn we overeengekomen om de herstelling niet uit te voeren maar deze in mindering zullen brengen in de verkoopprijs. Hierdoor zullen we ook geen facturen kunnen voorleggen. Kan de verzekeringsmaatschappij weigeren om de BTW op de schade uit te betalen zonder factuur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 24 jul 2009 16:47

Ik denk dat dat de normale gang van zaken is.

Mijn man heeft een tijd bestekken van o.a. waterschade gaan maken in opdracht van een verzekeringsmaatschappij.
De klanten willen dan een zo hoog mogelijk bestek maar in heel veel gevallen (en bij kleine schade zelfs de meeste) wil te klant geen herstelling door een vakman laten uitvoeren. 'Och we gaan toch schilderen volgend jaar' of 'Den bompa gaat het wel eens doen' waren vaak gehoorde argumenten. Logisch dat er dan geen BTW wordt uitbetaald.

Uw situatie is natuurlijk anders. Doordat de koper toch verbouwingswerken gaat uitvoeren die de herstelling van de waterschade nu waarschijnlijk zinloos maken, doet de koper vermoedelijk al een goede zaak. Bekijk het zo.

U kan natuurlijk wel de waterschade laten herstellen en een factuur voorleggen maar dat vindt de koper waarschijnlijk minder interessant....

jefke007

#3 , 24 jul 2009 17:05

Ook de BTW dient betaald te worden op de herstellingen, zelfs bij gebreke aan facturen ( Vredegerecht Waver , 05-10-1989, J.L.M.B.,89, 1107

Reclame

wingman

#4 , 24 jul 2009 17:57

Ook de BTW dient betaald te worden op de herstellingen, zelfs bij gebreke aan facturen ( Vredegerecht Waver , 05-10-1989, J.L.M.B.,89, 1107
Kunt U daar meer info over geven.
Heb hier ook zo een verzekeringskwestie aan de hand en de BTW wordt ook niet terugbetaald zonder voorleggen factuur.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

jefke007

#5 , 24 jul 2009 18:09

Ik heb er wel eens iets meer over gelezen, maar ik kan niet direct terugvinden waar.

Die verwijzing naar dat vredegerecht van Waver , heb ik uit het werk
"huishuur , gemeen recht en woninghuur" van meesters Paul Struyven en
Marc Loyens op blz. 173 gehaald.

Ik weet zelfs niet naar waar die afkortingen verwijzen, ben namelijk ook geen jurist.

artemis

#6 , 24 jul 2009 20:36

Sorry maar ik begrijp niet goed waar jullie moeilijk over doen.
Ik vind het principe 'geen factuur, geen btw' hier nogal logisch. De btw dient enkel om bij gefactureerde werken uitgevoerd door een zelfstandig vakman aan de staat door te storten, niet om in iemand zijn eigen zak te steken. In de meeste gevallen bedraagt het ook maar 6%.
Als iemand voor welke reden dan ook verkiest de herstelling niet te laten uitvoeren, geef mij dan een goede reden waarom de verzekering btw zou moeten betalen.

a112075
Topic Starter

#7 , 24 jul 2009 21:30

Sorry maar ik begrijp niet goed waar jullie moeilijk over doen.
Dit is vrij simpel. Ik heb als privaat persoon reeds bij het bouwen BTW betaald op alle zaken waarvoor de verzekeraar nu een vergoeding dient te betalen. Hoe en of ik deze herstellingen laat uitvoeren zijn per definitie van geen tel. De verzekeraar dient de schade te vergoeden die ik geleden heb en en dit voor het totale bedrag van de vervangwaarde min een eventuele devaluatie wegens ouderdom.
Waarom zou ik een nutteloze herstelling laten uitvoeren als er achteraf toch verbouwd wordt? Maar ik ga dit wel moeten verrekenen met de koper.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jul 2009 09:31

correct. Als ik me niet vergis zijn verzekeringsmaatschappij daar al verschillende malen voor veroordeeld.

Trouwens net zo iets aan de hand gehad. Ongeval met privé wagen -totaalschade. Verzekering wagen loopt via een bedrijf. BTW werd niet betaald - Kort maar krachtig gesprekje met makelaar en verzekering - BTW betaald ... proberen ging mee zeker?

j.demoor

#9 , 26 jul 2009 12:21

‘Ook de B.T.W. op de herstellingskosten is verschuldigd,ook al wordt de wagen daadwerkelijk niet hersteld‘(Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317,noot BREWAEYS,E.,J.L.M.B. 1989,1042,noot DEBOECK,K.).

Wat hier geldt voor een wagen geldt evenzeer voor een woning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”