kinderbijslag

garfielderna
Topic Starter

kinderbijslag

#1 , 07 aug 2009 16:46

Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen uit 2 huwelijken. Mijn oudste dochter (19) is altijd bij mij. Voor de jongste (11) is er een bi-locatie voorzien. De helft van haar kindergeld moet ik doorstorten aan de vader (volgens hem was dat een verplichting bij bi-locatie).
Doordat ik 2 kinderen heb is het KG voor de jongste hoger. Op welk bedrag heeft mijn ex recht?? Hij eist de helft van mijn toeslag, maar die is gekoppeld aan mijn gezinssituatie. Hij is niet de vader van de oudste. Na een (v) echtscheiding van 8 jaar kreeg ik onlangs een brief voor een minnelijke schikking en hij eist 5188€ de helft van 157€ met een terugwerkende kracht van 6 jaar!!! Ik betaal hem 50€/mnd de helft van het bedrag voor een enig kind waarvan hij de vader is. Hoe beziet de rechter dit en wanneer ik niet schik is dit dan een procedure voor de vrederechter of de arbeidsrechtbank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 aug 2009 09:24

Ik ga ervan uit dat de 19-jarige dochter nog kinderbijslaggerechtigd is en dat het doorstorten van de helft van de kinderbijslag van de 11-jarige bij vonnis is opgelegd. Onderzoek zorgvuldig de tekst van dit vonnis.

Indien de kinderbijslag van de 11-jarige 157 euro bedraagt dan dient u 78,50 euro door te storten,onafhankelijk van de reden waarom die kinderbijslag 157 euro bedraagt. Vraag zo nodig aan uw kinderbijslagfonds het detail per kind van de kinderbijslag die u ontving/ontvangt.

Vermits het geschil niet rijst tussen kinderbijslagfonds en rechtverkrijgenden maar wel tussen de rechtverkrijgenden onderling is de arbeidsrechtbank niet bevoegd.

“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1860 euro niet te boven gaat...“(Gerechtelijk Wetboek).
‘en hij eist 5188€’ houdt dan in dat die eis tot de bevoegdheid van de rechtbank van eerste aanleg behoort.

“Art.2277...en,in het algemeen,al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen...verjaren door verloop van vijf jaren.“(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”