overeenkomst op afstand...maar 1 handtekening

Nicks
Topic Starter

overeenkomst op afstand...maar 1 handtekening

#1 , 22 aug 2009 07:46

Ik zit met een belangrijke vraag over een overeenkomst afsluiten met een zakelijke klant, en dit OP AFSTAND.

Ik bied een dienst aan, en wil dan via email of fax een overeenkomst opsturen, die de klant dan moet ondertekenen en terugsturen. Nu gaat er maar 1 handtekening onder staan, namelijk die van de klant. Is dit dan nog steeds rechtsgeldig? Moet ik bv ook niet mee ondertekenen en een kopie aan die klant bezorgen?

Een extra vraag,

In de overeenkomst neem ik op: de bedrijfsnaam van de klant, zijn bedrijfsadres, uitleg over de dienst, de voorwaarden, en natuurlijk de vraag om een handtekening en de daarbijhorende datum.

Ben ik nog iets vergeten?

Bij voorbaat dank :!:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2009 09:45

Elke overeenkomst wordt opgesteld in aantal originele exemplaren als er partijen zijn.
Zij bevatten alle elementen inzake de klant - namen -juridische vorm - BTW nr en ondernemingsnummer eventuele registratienr - adres van maatschappelijke zetel.
De namen van diegene die de overeenkomst tekenen ( kan onderaan staan met hun funktie)
Verder de datum en plaats waar de overeenkomst wordt afgesloten.
Het onsderwerp van de overeenkomst - rekening houdende met een aantal wettelijke specificaties (naargelang het onderwerp - vb de verkoop van cacaoboter ---met de wettelijke specificaties - de verkoop van een roofdier: CITES richtlijnen enz)
Wat u verder met partijen overeenkomt que levering - boetebedingen-schaderegeling- bevoegde rechtbank-betalingscondities - enz enz.
Afgesloten door partijen met originele handtekening- eigendomsclausule ..blijft eigendom tot volledige betaling factuur - gerechtelijke intrest enz enz.
Practisch tegenpartij stuurt getekend exemplaar op en u stuurt eveneens een getekend exemplaar naar tegenpartij.

In praktijk gaat het wel wat soepeler omdat ook een bestelbon per fax en zelfs telefonisch - mail enz aanvaard worden tss partijen.
Het bewijzen is dan weer een ander paar mouwen.

dieke

#3 , 22 aug 2009 12:39

Best ook rekening houden met mensen zoals ik, die weigeren op zulke manier contracten te ondertekenen. Met alle partijen samen tekenen of helemaal niet. Ik vrees een beetje dat eenieder die net als ik al ooit bedrogen utikwam, van dezelfde mening zal zijn en dus niet zomaar een contract zal ondertekenen als eerste.

Reclame

Nicks
Topic Starter

#4 , 22 aug 2009 15:46

Franciscus , en Dieke,

Hartelijk dank voor de interessante informatie!

In mijn geval gaat het om een puur digitaal product, namelijk het optimaliseren van de website van de klant.
Mijn bedoeling is dat wanneer ik resultaat behaal met mijn acties, ik dan ook meer zekerheid wens door een kleine overeenkomst te laten ondertekenen. Voor de klant staat daarin dan wat ik zal behalen, en voor mij staat er dan wat de klant vervolgens zou moeten doen bij resultaat. Hij dient een handtekening te zetten voor een akkoord. Daarnaast heb ik ook nog de e-mail(s) met zijn aanvraag.

Ik begrijp dat 1 handtekening (enkel van de klant) wel mogelijk is, en dat zoals Dieke aangeeft, het probleem vooral te maken heeft met vertrouwen en wantrouwen.

Maar wat raadt men mij dan te doen om toch over te komen bij de klant? Ik vermeld er wel bij dat rond een tafel zitten en alles handmatig ondertekenen voor mij niet kan. Hierdoor zou ik mijn prijzen moeten verhogen en nog andere aanpassingen.

Kan ik anders legaal gebruik maken van de term "offerte", zodat dit minder zorgen met zich meebrengt?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2009 17:24

als u handelaar bent kan een digitale handtekening ook

Vandebos

#6 , 22 aug 2009 17:25

Systeem dat wij soms gebruiken is de client een door ons reeds ondertekend contract in pdf formaat doorzenden en hem verzoeken de door hem tegengetekende versie terug te faxen. Dan hebben beide partijen een door iedereen ondertekende versie en de fax in kwestie wordt door de wet Peeters beschouwd als een aangetekende zending.

Er bestaan talloze pdf converters op de markt. De officiële Adobe versie laat de opsteller zelfs toe het document digitaal te ondertekenen en certifiëren zodat geen wijzigingen mogelijk zijn.

Nicks
Topic Starter

#7 , 22 aug 2009 18:57

Ik heb bij deze genoeg informatie om verder te werken. Bedankt! :)

dieke

#8 , 23 aug 2009 11:50

Inderdaad, mijn tip zou ook zijn: onderteken zelf al vast. Dan zet jij de eerste stap en niet de klant.

Succes ermee!

Terug naar “Archief”