Honorarium advocaat

jf3
Topic Starter

Honorarium advocaat

#1 , 03 sep 2009 12:38

Wat is een gangbaar honorarium van een advocaat?
Is het normaal dat voor een mailtje van 2 zinnetjes meteen een kwartier wordt aangerekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 03 sep 2009 18:17

Je betaalt ongeveer 150 € per uur aan een advocaat.
Om een mailtje te sturen ben je vlug een kwartier kwijt: opzoeken van adres, beantwoorden, ... mogelijk door zijn secretaresse.

Per brief of per mail, ongeacht of er nu 2 zinnetjes op staan of 30 zinnetjes, je betaalt hier per blad. Per blad kan je rekenen op ongeveer 10 € zonder verzendingskosten.

Heeft de advocaat dat mailtje verstuurt terwijl je bij hem zat? Dan telt hij zijn werkuur nog als extra mee.

jf3
Topic Starter

#3 , 03 sep 2009 18:56

Om een mailtje te sturen ben je vlug een kwartier kwijt: opzoeken van adres, beantwoorden, ... mogelijk door zijn secretaresse.

Per brief of per mail, ongeacht of er nu 2 zinnetjes op staan of 30 zinnetjes, je betaalt hier per blad. Per blad kan je rekenen op ongeveer 10 € zonder verzendingskosten.

Heeft de advocaat dat mailtje verstuurt terwijl je bij hem zat? Dan telt hij zijn werkuur nog als extra mee.
Ik heb hier een tarief van een kwartier voor 1 of 2 korte zinnetjes naar mijn mailadres dat gewoon in contactpersonenlijst staat, dus niks op te zoeken en geen secretaresse ...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2009 19:28

Op het ogenblik dat men voor u moet beginnen te werken lopen de uren - ook al is dat maar 15'. Ongeacht wat men moet doen.
Ook al is dat volgens u maar een simpel mailtje - Ik heb daarstraks beroepshalve ook een simpel mailtje verstuurd. Ik ben wel drie uur bezig geweest de wetgeving ter zake op te zoeken en te kijken wat de rechtspraak desbetreffend was - en dan nog 30' overleg gehad met mijn collega.

Als u nu al een probleem hebt over een mailtje -- denk ik dat je eens met je advocaat moet praten over wat je wenst wen wat dan volgens u mag kosten.
.. anders ga je heel ongelukkig worden in de loop van de procedure en zal je naast het conflict nog een 2de conflict (met je advocaat) erbijkrijgen.

tarieven van advokaten - in elk geval richtingaangevend zijn wel te vinden dacht ik op het internet.

Bartie

#5 , 03 sep 2009 20:31

Ik moet precies snel eens een en ander nakijken als dat de "gebruikelijke" tarieven zouden zijn :D
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

paling

#6 , 03 sep 2009 20:44

tarieven van advokaten - in elk geval richtingaangevend zijn wel te vinden dacht ik op het internet.
“Art.446ter.De advocaten begroten hun ereloon met de bescheidenheid die van hun functie moet worden verwacht...” (Gerechtelijk Wetboek).

zolang de minister van justitie een advocaat is en als je weet hoeveel advocaten er in het parlement en senaat zitten zal er niet veel richtaangevend zijn inzake hun ereloon dan een vaag artikel .

strikt gezien zou je een niet overeengekomen ereloon als een niet afzonderlijk onderhandelde bepaling kunnen afdoen . gelet op de beginselen van het europees overeenkomstenrecht en de artikels 1315 burgerlijkwetboek en art. 870 van het gerechtelijk wetboek .

geenalisa

#7 , 04 nov 2009 20:29

Beste,

Heb ook zoiets meegemaakt. Ik heb overhaast mij een advocaat moeten nemen ivm jeugdrechtbank dochter. In twee maand tijd vroeg die advocaat van mij 1300 euro, zogezegt voor geleverde prestaties. De eerste heb ik plichtsbewust betaald; aangezien er nog een heel dossier moest aangemaakt worden.
De tweede heb ik geweigerd te betalen, aangezien de prestatie niet beantwoorde aan het gevraagde bedrag. Ik heb proberen te bemiddelen met die advocaat, maar die weigerde, en eiste het gevraagde bedrag.
In heb dan een brief gestuurd aan de orde van de advocaten, en ben zo bij de ombudsman geraakt, die gratis voor u bemiddeld. Ik heb zo 200 euro minder moeten betalen zonder bijhorende kosten van de ombudsman. Tis wel niet veel maar tis wel iets. Ik ben nu ook wel geleerd, en voor ik nog een dossier open, maak ik een prijs afspraak, beantwoord deze niet aan mijn budget, dan neem ik mij der gewoon een andere, der zijn der genoeg in Belgie.....

tianneke

#8 , 05 nov 2009 10:58

Kan mijn op voorhand een prijsafspraak maken? Welke formules zijn er?

groetjes,

Lex

#9 , 05 nov 2009 11:15

Kan mijn op voorhand een prijsafspraak maken? Welke formules zijn er?

groetjes,
Prijsafspraken maken is mogelijk voor kleine simpele dossiers, vb de aanstelling van een Bewindvoerder. In dergelijke zaken weet een jurist dat hij een verzoekschrift moet indienen, op de zitting aanwezig zijn en daarmee is de kous af.

Echter in de meeste gevallen, vb. bij echtscheidingen, weet een advocaat waar hij aanbegint maar kan niet opvoorhand weten waar het gaat eindigen, hij is nu eenmaal afhankelijk van de tegenzetten van de TP en dan is het onmogelijk om degelijke prijsafspraken te maken.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 nov 2009 11:16

Voor de advocaten van de balie van Leuven (dit zijn alle advocaten die hun kantoor in het gerechtelijk arrondissement Leuven hebben) geldt een informatieverplichting.

http://www.balieleuven.be/informatieverplichting.php

scorpioen

artemis

#11 , 05 nov 2009 12:01

Vorig jaar hadden we een advocaat nodig omdat een klant niet betaalde. We hoopten dat één AS van een advocaat voldoende zou zijn om de klant tot betaling aan te zetten.

Bij het rondbellen naar enkele advocaten bleken er nogal wat verschillen...
De meesten vroegen een bedrag rond de 100€ en een deel van dat bedrag zat in het openen van een dossier.
We vonden echter een advocaat die geen dossierkosten zou aanrekenen, indien het bij die ene brief bleef. Daarvoor vroeg hij 25€.

We zijn naar hem toe gegaan met ons dossier, hebben het probleem ter kantore besproken - toch makkelijk een kwartier. Hij heeft dan de brief opgesteld en aangetekend verstuurd.

De klant heeft onmiddellijk betaald dus we waren voor 25€ gesteld.
Het was een jonge advocaat die werkte voor een vrij groot advocatenkantoor.

Terug naar “Archief”