muur op scheiding moet gevoegd ?

blub
Topic Starter

muur op scheiding moet gevoegd ?

#1 , 07 sep 2009 10:05

Drie jaar geleden hebben mijn vriendin en ik een huis gekocht. Er staat een garage bij die tot tegen de scheiding van de buren staat. Het huis en de garage staan er al zo’n 35 jaar, maar de garagemuur is aan de kant van de buurman nooit opgevoegd door de verkoper van het huis. Mijn buurman wil zijn huis nu verkopen en eist van mij dat ik deze garage opvoeg of laat opvoegen, dit omdat er met de vorige eigenaar was overeen gekomen dat dit zou gebeuren. Zelf kan ik niet voegen, en om het te laten uitvoeren ontbreken mij momenteel de middelen even. Mag de buurman dit van mij eisen? Tegen mij is nooit iets verteld van deze afspraak ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 sep 2009 11:11

Kijk eerst eens in je akte hoe die muur beschreven staat? Is hij gemeenschappelijk of niet? Indien de muur niet beschreven staat als gemeenschappelijk of eigendom van één van beide panden zal de rechter er meestal van uitgaan dat er een vermoeden van gemeenschappelijkheid is. (tenminste als deze muur pal op de scheidingslijn staat)

In een dergelijk geval dienen de kosten van het voegen gedeeld te worden tussen beide panden.

Indien er geen schriftelijke afspraak is kan uw buur u weinig maken. Voegen is niet nodig voor structurele stabiliteit en vochtproblemen in uw garage die door het niet voegen komen blijven vochtproblemen in uw garage waar uw buur geen hinder van heeft.

Het enige wat uw buur zou kunnen aanhalen is dat door het uitzicht van de muur zijn pand in waarde daalt, maar als ik me correct herinner slaat deze regel enkel op werken in uitvoering, niet werken die al een zekere leeftijd hebben.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2009 11:16

En als het een gemene muur is - wie heeft hem gezet - en is de muur verdeeld qua kosten.
Indien niet is het uw muur.
Indien een gemene muur en een van de partijen heeft de muur op de scheiding gezet ( of er vb verder op gebouwd) dan is de muur gemeen maar dan is het partij een (u dus) ook niet toegelaten langs de kant van de buur de muur te bewerken.

Reclame

Terug naar “Archief”