Samenwonen

Enzo K.
Topic Starter

Samenwonen

#1 , 23 sep 2009 11:35

Binnenkort moet ik door omstandigheden vertrekken uit mijn huidige huurhuis. Ik heb nog niet meteen een nieuwe woning in het vooruitzicht. Mijn zus wil me echter voorlopig onderdak bieden in de door haar gekochte woning (dit mag voor haar zelfs enkele jaren duren, daar zit ze niets mee in), maar ze wil wel weten of hieraan geen al te zware consequenties zijn verbonden. Als ik het goed begrijp zullen we feitelijk samenwonend zijn. Ik zou dan ook mijn domicilieadres bij mijn zus hebben uiteraard.

Tot nu toe woonde mijn zus alleen in haar huis. Als ik er bij haar intrek, verandert wettelijk dan haar situatie en zoja, op welke gebieden? (fiscaal, aansprakelijkheid, heffingen/betalingen, risico's mbt inbeslagname van roerende goederen, en misschien vergeet ik nog allerlei aspecten).
Ik sta als vastbenoemd leerkracht fulltime in het onderwijs en ben solvabel. Mijn zus is manager in een Nederlands bedrijf net over de grens. Zij vraagt zich dus eveneens af of er op dàt vlak (grensarbeid) ook geen wettelijke veranderingen zullen zijn voor haar...

Alvast bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 sep 2009 18:08

Jullie hebben op geen enkele manier fiscaal iets met mekaar te maken. Ieder heeft zijn werk en ieder heeft zijn sociale en fiscale plichten. Er wordt geen onderling verband gelegd zolang er geen 'vervanginsinkomen' mee gemoeid is: werkloosheidsvergoeding , ziekengeld , pensioen , derg.
U wordt op alle mogelijke manieren apart 'behandeld' , als alleenstaande. Zo krijgt ieder apart een belastingbrief.
Best is wel dat U een (kleine) huur betaalt aan uw zuster , ook als bijdrage voor gemaakte kosten van vb. electriciteit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2009 19:30

Is dat een groot huis met mogelijk aparte woonelementen.
Het moet wel mogelijk zijn.
Waar ik woon woont dochter en vriend op het GV
De rest van de familie op 1- gezien verschillende woongelegenheden mogelijk waren.
Laat dan bij gemeente u zo registeren en dan is er totaal geen probleem

Reclame

wanton

#4 , 23 sep 2009 22:50

Ik heb bewust niet gesproken om zich als samenwonende te laten registreren. Wel wonen beiden op hetzelfde adres en zijn eigenlijk 'feitelijk samenwonenden'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”