indexering alimentatie

sdlc
Topic Starter

indexering alimentatie

#1 , 15 okt 2009 23:38

Hallo,
Ik ben gescheiden sinds 2001 en betaal sindsdien trouw (veel) alimentatie... 30.000 BEF (743 euro) per maand (voor twee kinderen), een bedrag dat ik destijds uit eerlijkheidsgevoel zelf spontaan aanbood en dat veel meer was dan een rechter normaal zou hebben toegekend (ik verdiende toen weliswaar bijna 3.000 €/maand, maar mijn ex. had zelf ook nog een flink inkomen (terwijl ik ook nog eens 650 euro per maand bleef afbetalen aan de echtelijke woning die ik nog in onverdeeldheid liet voor de maximumtermijn van 5 jaar, zodat bijna de helft van mijn inkomen naar haar ging).
Ik bespaar u alle details, maar ik heb enkele moeilijke jaren gekend (toen mijn zaak van 2003 tot 2005 een crisisperiode doormaakte, met een forse terugval van mijn inkomen als gevolg) waarin ik nauwelijks die alimentatie kon betalen (maar zij wilde geen frank toegeven, ook niet tijdelijk). Na de "verkoop" van de woning in 2006 (tegen een laag bedrag overgelaten aan mijn ex, ten behoeve van de kinderen die er graag wilden blijven wonen) had ik voor 't eerst wat reserve om zelf terug normaal te leven, en heb ik spontaan die alimentatie zelfs afgerond naar 750 euro.
Er was geen discussie meer (ze had haar zin met het huis) en ik ging ervan uit dat zij eindelijk inzag dat die alimentatie meer dan behoorlijk was (iedereen in mijn omgeving zei dat ik gek was... en ik ken weinig mensen die zoveel én zo spontaan betalen, zelfs mensen die veel meer verdienen dan ik). Ik dacht dus dat ze daar (eindelijk) genoegen mee nam (temeer omdat ik zelf nog het bedrag naar boven afrondde vanaf 2006, ook regelmatig nog zelf kledij enz. koop voor mijn kinderen en ook als enige met hen op vakantie ga al die jaren... mijn ex stopt duidelijk alles in de woning).
Ik veronderstelde dan ook dat een indexering dus niet hoefde (vermits ze er ook NOOIT naar vroeg en er geen discussies meer waren).
Maar nu... komt mijn ex plots af met een afrekening van de indexeringen, 8 jaar teruggaand tot 2001 (totaal bijna 5.000 euro, alleen voor de indexeringen!).

KAN DIT ZOMAAR ? Is er geen vorm van verjaring op die indexeringen ? En kan het feit dat zij al die jaren zelf nooit enige indexering gevraagd heeft, niet beschouwd worden als een impliciet akkoord met het betaalde bedrag ?
Dank bij voorbaat voor alle nuttig advies.
sdlc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 16 okt 2009 07:25

De indexering van het alimentatiegeld verjaart na vijf jaar.

Je kan de berekening zelf maken op deze site en ook op deze.

Reclame

Terug naar “Archief”