leefde gescheiden nu man overleden

mary
Topic Starter

leefde gescheiden nu man overleden

#1 , 29 okt 2009 10:31

mijn echtgenoot is op 18/10/2009 wwek geleden plotes overleden hi heeft lande tijd van ocmw geleeft nu had hij enkele maanden geleden zijn aanvraag voor invaliditeit gedaan niet van kunnen genieten
ik heb al enkele keren mail gestuurd na ocmw om inlichtingen betrefende zijn vermogen en eventueel welke bank instelling hij was of schulden zij antwoorden gewoon weg niet ik heb alles moeten vernemen van vreemde mensen dat hij gestorven is nu is mijn vraag heb ik dan geen rechten meer ik was NIET gescheiden zijn broers zitten te zoeken om zijn spaargeld te nemen waar kan ik mij informeren of kan iemand mij helpen
sta er alleen voor heb wel overlijdense akte zelf aangevraagd zij laten niks weten
aub wie weet raad
groetjes mary[/b]
als je geld hebt kan je geholpen worden
maar mensen met weinig trek u krijt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd

#2 , 29 okt 2009 11:21

een notaris aanspreken??

tianneke

#3 , 29 okt 2009 11:28

Wie heeft je op de hoogte gebracht...
Wie regelt de begrafenis...

Ik zou ook een notaris raadplegen, een tijdje terug heb ik het op mij genomen om alles te regelen en ben er financieel nog niet van bekomen.

Reclame

mary
Topic Starter

#4 , 29 okt 2009 12:03

de overlijdense akte heb ik aangevraagd en heb gekregen maar ocmw
regelde alles en van de rest weet ik niks moet toch ook het finianciele weten in welke bank ze zijn geld zetten enzv
hij was afhankelijk van ocmw zij spaarde voor hem alles vernomen
heb ik dan geen recht om het te weten en een notaris raad plegen daar voor heb ik geen buget zij moeten mij verwittigen ocmw dendermonde of willen ze alles zelf in hun zakken steken
zou mij bankinstelling dat niet te weten kunnen komen???
zo alvast bedankt voor jullie reaktie alle hulp is welkom
groetjes mary

tianneke

#5 , 29 okt 2009 12:14

Voor een eerste gesprek betaalt men gewoonlijk bij een notaris geen kosten, je kan dat altijd vragen aan de telefoon.

Gewoonlijk wordt men op de hoogte gebracht en gevraagd of je de begrafenis wil regelen (en kosten betalen)...het ocmw heeft alles geregeld?
Als jij niet gescheiden bent en geen huwelijkse voorwaarden hebt vind ik dit een vreemde gang van zaken...

mary
Topic Starter

#6 , 29 okt 2009 12:17

ter aansluiting
wij leefde gescheiden al jaren
groetjes mary

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 okt 2009 12:54

Het is best mogelijk dat uw echtgenoot nog schulden had aan het OCMW
en dat er dus niets te erven valt. Misschien blijven er zelfs schulden over.
Zelfs indien er niets te erven valt is het mogelijk dat u de begrafeniskosten moet betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 okt 2009 17:39

U bent nog gehuwd dus nog ingeschreven in de burgerlijke stand als gehuwd - niet van tafel of bed gescheiden maar simpelweg niet meer samenwonend.
Het ziekenhuis of de plaats van overlijden ( ocmw instelling) moet de echtgenoot/echtgenote en gekende nazaten in kennis stellen bij overlijden.
Daarvoor maakt men gebruik van 1 - bevokingsregister 2- politiediensten verwittigen overlijden.
De administratie van OCMW zou u zeker en vast moeten aanschrijven gezien u als echtgenote en nu ook als erfgenaam over het vermogen van uw echtgenoot beschikt.
Mogelijk is er door hem iemand aangesteld om de erfenis af te handelen maar dan nog kan die niet rondom u.
Raadpleeg de sociale dienst van het ocmw en vraag hen alles goed uit te leggen.
Raadpleeg desnoods een notaris.

chrisd

#9 , 29 okt 2009 18:23

[quote="Franciscus"][/quote]Althans in Nederland vraagt een erfgenaam zich af, of hij de erfenis al dan niet aanvaardt; dat moet hij zelf inschatten.

Als hij aanvaardt en er blijken meer schulden dan baten, dan is het verschil verder voor zijn rekening.

tianneke

#10 , 29 okt 2009 18:29

In België wordt ook gevraagd of men de erfenis aanvaard.
Indien men door de politie verwittigd wordt vraagt die of men de begrafenis wil regelen.
Als vermoed wordt dat er schulden zijn is weigeren de beste optie

Franciscus

#11 , 29 okt 2009 18:58

Neen zijn nog twee verschillende zaken.

Politie zal u verwittigen is zelfs een dringende opdracht.

Of je de begrafenis betaald of niet is geen taak van de politie ( nog niet)

U gaat naar de griffie rechtsbank eerste aanleg woonplaats overleden persoon en doet daar afstand erfenis onder voorrecht boedelbeschrijving.
of u doet gewoon afstand.

Dan kan u niet meer aangesproken worden voor mogelijke schulden.

Edoch het KAN zijn dat er geen verdere erfgenamen zijn of nabestaande dan u en dat om wat voor reden dan ook het ocmw niets van de feiten weet.
Het zal dan de dienst bevolking zijn die de naaste familieleden aanschrijft - zij zoeken dat op- met de vraag om voor de begrafenis te zorgen. Bij geen reactie wordt de politie ingeschakeld gezien het parket daarvan op de hoogte wordt gesteld. Indien u niet reageert zijn er wel gevolgen voor u. (Juiste wetgeving ontgaat me maar is enkele jaren geleden wel gebeurd)

tianneke

#12 , 29 okt 2009 19:07

Da's vreemd..ik heb bij de politie moeten verklaren (pv werd opgemaakt) of ik de begrafenis wou regelen (en betalen) of niet.
Gingen ze hun takenpakket te buiten?

Franciscus

#13 , 29 okt 2009 19:24

Neen - blijkbaar was dit al een vraag van het parket gezien de politie u heeft verhoord - en is er PV opgesteld.
U viel-valt dus al onder de tekst tussen haakjes (nog niet)
Blijkbaar was het bij u dus al wel in het gedeelte procedure van wel en dit is dan omdat de erfgename hun wettelijke taak NIET hebben uitgevoerd en dan is het een inbreuk op die wet waar ik nu niet kan opkomen en correctioneel strafbaar

U hebt dus als nabestaande niet binnen de gestelde termijn volgens burgerlijk wetboek art 78 aangifte gedaan van overlijden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

En dan gaat de zaak verder aan het rollen - parket in kennis - politie in andere hoedanigheid die nu tussenkomt en dan wordt de vraag wel gesteld.

tianneke

#14 , 29 okt 2009 20:07

Ik kan even niet goed volgen..
waarom zou men het parket hebben ingeschakeld? (geen verdacht overlijden)
ik ben de enige erfgenaam, en het was 4 u na het vaststellen van het overlijden (op een feestdag)

wanton

#15 , 29 okt 2009 20:52

Initiële fout bij OCMW : die hadden in het Rijksregister kunnen zien , zelfs bij een eerste contact , dat die persoon nog steeds getrouwd was en met wie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”