eigendom grond

jmn.maesen
Topic Starter

eigendom grond

#1 , 30 okt 2009 19:12

De gemeente heeft een openbare weg gelegd over mijn eigendom, zonder de grond te onteigenen. Deze situatie was reeds toen ik er een huis op bouwde. Is de grond nu eigendom van de gemeente, of van mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2009 19:22

Indien die grond van de gemeente is dan moet er in het verleden een akte van grondafstand (bijv. in ruil voor annleg weg) of een verkoopsakte zijn opgesteld.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2009 19:22

lees uw aankoopakte er op na.
Bij ons hebben 45 gaar geleden mijn ouders grond gekocht - in de akte stond dat er (gratis) bij wijziging de gemeente 3 meter mocht hebben aan de straatkant om deze te verbeteren? ( van leuk kasseiweggentje) naar racebaan.
Voor ons einde verhaal gezien het in de akte stond - niks onteigend- fait accompli ( voor ons toch).

Reclame

wolf2

#4 , 30 okt 2009 19:34

De gebruikelijke gang van zaken is dat de gemeente een erfdienstbaarheid vestigt op uw grond, in de vorm van een wegbedding.
De grond blijft dan wel van U, maar als die wegbedding bestaat uit duurzame materialen, begint een dertigjarige verjaring te lopen en wordt de gemeente eigenaar van de grond (ze heeft zich immers dan zolang als eigenaar gedragen).

Voordeel voor de gemeente: geen akte nodig.

Duurzaam: grind strooien is onvoldoende; putjes vullen met KWS ook.
Wel voldoende: een doorlopende beton of KWS-verharding (al dan niet met riolering).

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2009 21:11

De gemeente kan eigenaar zijn of worden op grond van deritigjarige verjaring.

scorpioen

Terug naar “Archief”