Woekerende bamboe

nookie
Topic Starter

Woekerende bamboe

#1 , 15 nov 2009 10:47

Hallo,

Vooreerst sorry mocht dit in het verkeerde forum staan (ik ben hier nog redelijk nieuw). :oops:

Dit is onze situatie:

Een paar jaar geleden zijn er nieuwe buren komen wonen die wilde bamboe hebben neergeplant. Blijkbaar niet zoals het hoort, want na enige tijd ligt onze hele tuin vol met bamboestronken die niet uit te roeien zijn. We hebben dit gemeld aan de buren, die hun tuinman hadden geïnformeerd en blijkbaar zouden jutten zakken moeten voldoen voor alles tegen te houden (niet dus). We (ook de buren aan de andere kant) werden altijd een beetje afgescheept en hebben dus gedreigd om naar de vrederechter te gaan indien ze niets wilden doen aan de wildgroei. Uiteindelijk zijn die buren plotseling verhuisd en nu wonen er nieuwe mensen. Die mensen willen de bamboe behouden omdat ze het mooi vinden en het afscherming biedt. Ik weet dat die mensen niet in fout zijn, maar wat kunnen we als buren nu doen aan deze situatie? Ik wil geen ruzie met de nieuwe buren aangezien het hun fout niet is. Anderzijds wil ik binnenkort mijn huis verkopen en zorgt dit voor een serieuze minderwaarde.

Alvast bedankt bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 nov 2009 10:59

Tracht met de drie huizen in kwestie een samen rond de tafel te gaan zitten. Om bamboe in goede banen te leiden dien je radicaal in te grijpen:

- de "eigenaars dienen in hun tuin duidelijk af te bakenen tot waar die bamboe mag komen in hun eigen tuin. om zeker te zijn dat de bamboe niet meer de grenzen de tuin overschrijdt dient deze langs alle zijden tot 50cm diep afgezonderd te worden met hiervoor in handel verkrijgbare platen specifiek voor bamboe of eenvoudiger, met glasvezel golfplaten. Laat de uiteinden ven elke plaat zeker 40cm overlappen.

- Er kan eventueel afgesproken worden dat de werken langs de gemeenschappelijke grenzen samen worden uitgevoerd of dat de kosten voor het verwijderen van de reeds ingroeiende bamboe en het plaatsen van begrenzers door een firma gedeeld worden.

Uw nieuwe buren zitten met een vervelende "overgeërfde" situatie. Het lijkt me aangeraden dit eerst te proberen te regelen zonder vrederechter. Als dit dat niet werkt heeft u reeds eens bewijs dat u al het mogelijke het gedaan om die arme man niet met nog een burenruzie te belasten. Dat kan alleen maar in uw voordeel werken...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2009 18:23

verhuisd - als dat huurders waren is de eigenaar van het pand mee betrokken partij - het waren zijn huurders die voor overlast hebben gezorgd.
Niet vergeten hem ook op de hoogte te houden.

Reclame

Terug naar “Archief”