nallatenschap

dwepsie
Topic Starter

nallatenschap

#1 , 16 nov 2009 08:24

Mijn moeder is onlangs overleden.
> Blijkbaar erft mijn vader (wettelijk stelsel gemeenschap van goederen
> getrouwd) eigenlijk enkel het vruchtgebruik van de nalatenschap en moeten
> de 3 drie kinderen de successierechten betalen.
> Is dit correct?
> Indien ja wat gebeurt er of wat kan je doen indien twee van de kinderen
> dat bedrag niet kunnen betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2009 11:38

Er moeten erfenisrechten worden betaald zowel op de waarde van het vruchtgebruik (=wat vader erft) als op de blote eigendom (=wat de kinderen erven). Kunnen de erfenisrechten niet betaald worden met een deel van de erfenis? In de praktijk meeste betaalt de overblijvende ouder meestal de totaliteit van de erfenisrechten.

wolf2

#3 , 16 nov 2009 18:48

In de veronderstelling dat we in het Vlaams Gewest zitten, geniet uw vader van een vrijstelling van successierechten voor het deel dat hij erft in de gezinswoning.
Als de bankrekeningen dan ook nog bescheiden zijn, kan het zijn dat hij door een andere vermindering helemaal geen successierechten moet betalen.

-----------

Ik zie geen originele oplossing voor het probleem van een kind dat blote eigendom erft maar wel moet betalen.

Reclame

wanton

#4 , 16 nov 2009 18:52

Ik stel voor dat de kinderen hun deel opeisen van de aanwezige gelden in de nalatenschap.

Serieus , de kinderen erven (bijna) altijd ook een deel van de gelden die aanwezig zijn. Gewoonlijk gebeurt het aldus : alle successierechten worden betaald met die gelden , daarna kan een verdeling gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#5 , 17 nov 2009 12:21

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

Vader behield zijn helft in volle eigendom en erfde het vruchtgebruik van moeders helft,waarvan haar kinderen een gelijk deel blote eigendom erfden.

De kinderen zijn successierechten VERSCHULDIGD op wat ze erfden. Zo nodig zal de ontvanger de invordering van die schulden verzekeren bij dwangbevel en met boete,krachtens art.125 Wetboek Successierechten 31 maart 1936(zie http://www.fisconet.fgov.be/ ).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 17 nov 2009 16:40

“Art.745bis. § 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

Vader behield zijn helft in volle eigendom en erfde het vruchtgebruik van moeders helft,waarvan haar kinderen een gelijk deel blote eigendom erfden.

De kinderen zijn successierechten VERSCHULDIGD op wat ze erfden. Zo nodig zal de ontvanger de invordering van die schulden verzekeren bij dwangbevel en met boete,krachtens art.125 Wetboek Successierechten 31 maart 1936(zie http://www.fisconet.fgov.be/ ).
????
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”